Voor wie niet kan wachten op de ID.3: test Opel Corsa-e

0

Opel heeft afgelopen jaar winst gemaakt, maar dat ging wel ten koste van de verkopen. Er werden in Europa 8 procent minder auto’s aan de man gebracht en dat was met afstand de slechtste prestatie binnen de PSA Groep. Er was één massamerk dat het vorig jaar slechter deed en dat was Nissan. Nou ja, Honda leverde ook meer in dan Opel, maar die autofabrikant speelt in het volumesegment geen rol van betekenis meer.

Alle hoop om het tij te keren is nu gericht op de nieuwe Corsa. Die lost niet alleen de vorige generatie af, maar moet ook het verlies van de gesaneerde Karl en Mokka compenseren. In benzine of diesel vorm steekt de nieuwe Corsa nergens boven de middelmaat uit, maar een belangrijke troef zou de elektrische uitvoering kunnen zijn. Dat is vanwege de beperkte concurrentie per definitie geen ‘dertien in een dozijn’ product. Mede dankzij de elektrische uitvoering werd de technisch identieke Peugeot 208 onlangs uitgeroepen tot ‘Auto van het Jaar 2020’. Maar is het goedkopere alternatief van Opel niet een veel betere aanbieding? Deze test geeft het antwoord op die vraag.

De instapprijs van de Opel Corsa-e is aantrekkelijk laag: er kan worden ingestapt voor 30.999 euro. Het aantal elektrische auto’s dat goedkoper is, is op 1 hand te tellen. Maar om de Corsa-e optisch helemaal af te maken, heeft hij LED koplampen en vooral 16 inch lichtmetalen velgen nodig, zoals de hier geteste Elegance uitvoering. Die kost inclusief Premium pakket (onder andere navigatiesysteem, digitale geluidsinstallatie, Apple CarPlay ondersteuning, elektrisch inklapbare buitenspiegels en draadloze telefoonlader) 34.198 euro. In dat prijsveld zijn er veel meer concurrenten, zoals de First Edition uitvoering van de Mazda MX-30, de elektrische Mini en donormodel Peugeot e-208 in Active tenue.

Uiterlijk is de elektrische versie niet zo eenvoudig te onderscheiden van de reguliere uitvoeringen van de Corsa, maar onderhuids is hij radicaal anders. Onder de voorstoelen en achterbank zitten 18 accucel modules die samen een 50 kWh batterijpakket creëren. Een 136 pk sterke elektromotor drijft de voorwielen aan en het maximum koppel (260 Nm) kan voor B segment begrippen beslist als “heet” worden omschreven. De sprint naar 100 km/u neemt niet meer dan 8,1 seconden in beslag. Maar belangrijker voor kopers van een elektrische auto is de actieradius. Die bedraagt, gemeten volgens de WLTP norm, op papier 337 kilometer. Bij een snel laadstation is het batterijpakket na 30 minuten voor 80 procent weer vol.

Vanwege de nauwe technische verwantschap met de e-208, is het geen verrassing dat de Opel vrijwel hetzelfde rij karakter als de Peugeot heeft. Het batterijpakket weegt 345 kg, waardoor de Corsa-e in totaal 1.455 kg in de weegschaal legt; aanzienlijk meer dan de 1.138 kg zware benzineversie. Maar het zwaartepunt van de elektrische uitvoering ligt 6 centimeter lager en dat kan gunstig uitpakken voor de rijeigenschappen. Met het oog op het meergewicht van het batterijpakket is het CMP onderstel van de elektrische versies van de Corsa en 208 vergroot met 30 procent. Ook is de voorwielophanging aangepast. Het resultaat is weliswaar een nogal stugge vering, maar de besturing is prettig direct waardoor er in bochten best veel plezier te beleven is in deze Opel.

Trap de Corsa-e op zijn staart en de 260 Nm aan motorkoppel komt helemaal tot leven. Hiervoor, en voor de eerder genoemde 136 pk, dien je echter wel de Sport modus te activeren via de selectieknop. De Opel start altijd in de normale instelling waarin 110 pk beschikbaar is. De doelgroep zal echter vooral geïnteresseerd zijn in de Eco modus. Dan is het motorvermogen beperkt tot 82 pk, hetgeen net voldoende is om op de snelweg met de rest van het verkeer mee te komen. Maar de Corsa-e voelt zich het meest thuis in de stad. De mate van remenergie recuperatie kan je vergroten door de transmissie selectiehendel van de D stand naar B te verplaatsen. Vervolgens heb je tijdens stadsritten het rempedaal eigenlijk niet meer nodig, noodsituaties natuurlijk uitgezonderd.

De Corsa-e kan worden opgeladen met maximaal 100 kW. Bij een snel laadstation is de Opel dan na 30 minuten weer voor 80 procent boven Jan. Standaard wordt de Corsa-e geleverd met 7.4 kW Mode 3 kabel die geschikt is voor openbare laadpalen. Tegen meerprijs kan een 3.4 kW Mode 2 exemplaar worden geleverd die thuis gebruikt kan worden. Vink je die optie niet aan, dan is voor je deur ‘s nachts opladen alleen mogelijk met 2.3 kW. De Opel dealer kan voor jou ook thuis een 7.4 kW Wallbox laten installeren.

Het interieur van de Corsa-e is vrijwel identiek aan dat van de benzine en dieselversies. De testauto (de Elegance uitvoering met Premium pakket) heeft een 10 inch kleuren touch screen in zijn dashboard. Het infomediasysteem laat zich vlotjes bedienen, maar de weergave van de gevraagde gegevens is enigszins amateuristisch. Apple CarPlay is standard, maar voor dit 34 mille verwacht je een hogere interieurkwaliteit. De gewone Corsa (bijvoorbeeld de 22 mille kostende 1.2 Elegance) weet al niet echt te imponeren met een hoogwaardig interieur, maar als jij voor de elektrische versie 12.350 euro meer uitgeeft, kan dan jij je echt bekocht voelen. Wat dit betreft biedt de Peugeot e-208 meer kwaliteit voor zijn geld.

Een ander minpunt is het kofferbakformaat van de Corsa-e. Die krimpt vanwege het batterij pakket van 309 liter tot 267 liter en dat is voor B segment begrippen magertjes. Gelukkig zijn de rij assistentiesystemen wel helemaal up to date met zaken als Active Lane Keep Assist, verkeersborden herkenning, dode hoek waarschuwing, Automatic Emergency Braking en een achteruit rij camera.

 

70%
70%
Awesome

Conclusie

Als je er van uitgaat dat liefhebbers van Franse (elektrische) auto's de Corsa-e geen blik waardig zullen gunnen en direct voor de Peugeot e-208 (of Renault Zoé) gaan, dan moet deze Opel het hebben van autoconsumenten die een voorkeur voor Duitse personenwagens hebben. Dat is op zich een grote klantengroep, maar met een prijs van 34.198 euro zit de Corsa-e wel gevaarlijk dicht tegen het instaptarief van de Volkswagen ID.3 aan (36 mille). Die is een klasse groter en heeft in basisuitvoering een vrijwel even grote actieradius. Een aanrader kan je deze Opel dus niet noemen. De Corsa-e is al met al een middelmatige aanbieding. En dat is geen ideaal recept om het merk uit de verkoopslob te trekken.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (23)
    6.7

Reageren is niet mogelijk.