Toyota breidt SUV aanbod uit met de Highlander

0

Toyota haalt voor de eerste keer de Highlander, een 7-persoons SUV, naar Nederland. Die wordt in Europa exclusief leverbaar als Hybrid. Met de Highlander wordt het SUV aanbod van Toyota gestaag breder. Het bestaat reeds uit de RAV4, de C-HR en de onlangs gepresenteerde nieuwe Yaris Cross. Uniek is dat al deze Toyota modellen als Hybrid verkrijgbaar zijn. De Highlander staat begin 2021 bij de Nederlandse dealer.

De Highlander is gebaseerd op de zogeheten Toyota New Global Architecture (TNGA) en staat op het GA-K platform. Dat zou volgens de fabrikant borg moeten staan voor een hoog comfort, veel (actieve) veiligheid en een hoge mate van rijplezier, mede door het lage zwaartepunt van het platform. Dankzij de hybride aandrijflijn zijn het benzineverbruik en de emissies laag. Toyota rust de Highlander standaard uit met intelligente All-Wheel Drive (AWD-i). De SUV biedt een maximaal trekgewicht van 2.000 kilo en is volgens de importeur daardoor ideaal als caravantrekker.

De 4.950 mm lange Highlander staat standaard op 20 inch lichtmetalen wielen en kenmerkt zich door een krachtige en robuuste look. Daardoor komt het stoere en veelzijdige karakter van een 4×4 auto goed tot zijn recht. Het flexibel in te delen 7-persoons interieur biedt een tweede zit rij die over een afstand van 180 mm verschuifbaar is. Daardoor zijn de stoelen helemaal achterin relatief gemakkelijk te bereiken. Volgens Toyota vinden ook 2 volwassenen daar een ruime en gerieflijke zitplaats. De bagageruimte van de Highlander is met de derde zit rij neergeklapt 658 liter groot. De achterklep laat zich eenvoudig op afstand bedienen met een voetbeweging onder de auto. Door ook de tweede zit rij neer te klappen, is de bagageruimte uit te breiden tot liefst 1.909 liter. Door het hele interieur zijn meerdere opbergvakken te vinden.

Zowel voorin als bij de tweede zit rij bevinden zich USB aansluitingen. Toyota rust de Highlander standaard uit met o.a. Apple CarPlay en Android Auto, lederen bekleding, een draadloze oplader voor smartphones en een 11 speaker JBL audiosysteem. De Premium uitvoering heeft daar bovenop standaard o.a. een centraal 12,3-inch multimediasysteem, een Head-up Display, stoelventilatie en een digitale achteruitkijkspiegel die een breder beeld geeft zonder dat de hoofdsteunen en inzittenden achter in de weg zitten.

De hybride aandrijflijn van de Highlander, de vierde generatie van Toyota, bestaat uit een 2,5 liter Atkinson benzine viercilinder en een elektromotor op zowel de voor als achter as. De laatste neemt de vierwielaandrijving voor zijn rekening. De nikkel-metaal batterij bevindt zich onder de tweede zit rij. Het systeem vermogen bedraagt 244 pk. De CO2-uitstoot en het benzineverbruik zijn respectievelijk 146 gram/km (gemeten volgens de WLTP norm) en 6,6 liter per 100 km (idem). De emissie is hiermee de laagste in het segment.

De bestuurder van de Highlander kan kiezen uit 4 rij standen: Eco, Normal, Sport en Trail. Dankzij de akoestische voorruit en toepassing van isolatiemateriaal op legio plekken zoals bij het dak, het dashboard, de wielkasten en de vloer is de nieuwe SUV van Toyota volgens de importeur bijzonder stil. De Highlander is standaard uitgerust met onder meer Pre-Collision System (PCS; met actieve stuurassistentie om ongelukken te helpen, dag & nacht voetgangersdetectie en gedurende de dag fietsersdetectie), Full Range Adaptive Cruise Control (ACC), Road Sign Assist (RSA), Lane Trace Assist (LTA), Lane Departure Alert (LDA), Automatic High Beam (AHB) en Road Sign Assist (RSA). Al deze veiligheidsvoorzieningen worden aangeboden onder de noemer Toyota Safety Sense.

 

Reageren is niet mogelijk.