TVR staat (opnieuw) aan de rand van de afgrond

0

Hoe verrassend is het dat TVR om geld verlegen zit? Het was al langer duidelijk dat de wederopstanding van het Britse sportwagenmerk niet al te soepel verloopt. En als zelfs gevestigde Britse fabrikanten als Aston Martin en McLaren in geldnood zitten, is het wat naïef om te denken dat het TVR financieel wel voor de wind gaat. Dat is dan ook niet het geval.

TVR is de afgelopen jaren druk bezig geweest met het maken van een comeback. Geheel vlekkeloos verloopt het proces niet. Aan de auto ligt het niet. De nieuwe Griffith, die in september 2017 werd geïntroduceerd, heeft namelijk alles wat je van een Britse sportwagen verwacht. Een atmosferische V8 voorin, achterwielaandrijving, een handbak en een uitgesproken design: alles wat jouw sportwagenhartje begeert.

Maar een sportwagen ontwerpen waar menigeen van droomt, hem daadwerkelijk in productie nemen (en hem vervolgens met winst verkopen) is een heel ander verhaal. Om de beginnen heb je een fabriek nodig. TVR had hiervoor zijn oog laten vallen op een gebouw in Ebbw Vale (nee, dit is niet één van de vele tikfouten van Autointernationaal.nl) in Zuid Wales. Prima. Maar daarna begint het verhaal uit de rails te lopen. TVR zou bij het geschikt maken van de faciliteit voor de productie van de Griffith de Europese regels op het gebied van aanbesteding hebben overtreden. Daarmee hebben de initiatiefnemers achter de wedergeboorte van het automerk ook geen vrienden gemaakt bij de lokale autoriteiten. Die moeten namelijk nog toestemming geven om het gebouw te mogen transformeren tot fabriek. De vergunning is echter nog steeds niet afgegeven. Het gevolg is vertraging, terwijl er ondertussen wel geld werd ‘verbrand’. En inmiddels is de kas leeg. Althans, dan kan je wel concluderen als TVR voor 8,23 miljoen pond in het krijt staat bij schuldeisers en slechts 2,1 miljoen pond aan netto activa heeft.

TVR heeft dus geld nodig. Om precies te zijn 25 miljoen pond (ruim 28 miljoen euro). Een poging om dat bedrag bij elkaar te krijgen op de beurs in Londen liep spaak. Dat is niet zo heel verwonderlijk, want zelfs het toch tamelijk stevig in het zadel zittende McLaren heeft moeite om een nieuwe lening rond te krijgen. TVR wil het bedrag nu bij elkaar krijgen via obligaties op de beurs in Dublin. Als ‘doelgroep’ heeft het bedrijf hiervoor (rijke) klanten op het oog die reeds een exemplaar van de Griffith besteld hebben. Maar die zijn, om het zachtjes uit te drukken, lang niet allemaal gediend van de bedelpartij van TVR. Diverse klanten hebben hun order voor de Griffith inmiddels geannuleerd. Ook omdat de levering van de sportwagen veel langer op zich laat wachten dan beloofd. Er was namelijk beloofd dat de Griffith in 2019 in productie zou gaan. Aanvankelijk had TVR voor 40 miljoen pond aan orders. Daarmee zou het eerste productiejaar van de Griffith al uitverkocht zijn.

Maar die droom lijkt dus uiteen gespat te zijn. Tenzij het TVR, staand aan de rand van de afgrond, lukt om enthousiastelingen die de geschiedenis van de sportwagenfabrikant kennen en het merk een warm hart toedragen, op de valreep hun knip te laten trekken. Want voor reguliere investeerders is het waarschijnlijk veel te riskant om geld in TVR te steken. Haast is geboden, want er moet op korte termijn voor in totaal 5 miljoen pond aan leningen terugbetaald worden.

Reageren is niet mogelijk.