Zoals de Land Rover ooit bedoeld was: Defender Hard Top

0

Begin juni publiceerde Autointernationaal.nl een test recensie van de nieuwe Land Rover Defender. De conclusie was dat de terreincapaciteiten boven elke twijfel verheven zijn en dat het model een hoog verfijningsniveau biedt, maar dat de prijs niet misselijk is (de tarieven beginen bij 96.520 euro). Van werkpaard was de Defender getransformeerd tot luxe paard. Land Rover reageert nu op die kritiek door de Hard Top uitvoering voor te stellen: een bedrijfswagen versie waarvan de historisch verantwoorde naam een verwijzing is naar het originele model (de échte, volgens sommigen).

De bedrijfsuitvoering van de nieuwe Defender is leverbaar als korte ’90’ en als de lange ‘110’. Wie haast heeft bij de aanschaf, dient de grootste versie te bestellen want die komt als eerste voor de klant beschikbaar. De ’90’ heeft steevast spiraalveren, terwijl de ‘110’ ook met een elektronische luchtophanging kan worden besteld. De bodemvrijheid bedraagt een riante 29,1 centimeter. Voor de ‘110’ geeft Land Rover een aanloophoek, over rijhoek en vertrekhoek (voor, midden en achter dus) op van respectievelijk 38, 28 en 40 graden.

Het belangrijkste verschil tussen de personenwagen versie en deze utilitaire variant is het ontbreken van zetels achterin. De ruimte achter de voorstoelen is omgetoverd tot laadbak, al valt op dat Land Rover niet meldt hoe groot die precies is. Over de trekhaak zijn de Britten wel spraakzaam: er kan 3,5 ton aan de Defender Hard Top worden gekoppeld. En ja, kan hem achteruit sturen met een draaiknop op de middenconsole.

Handig is dat in de Land Rover op grijs kenteken op de eerste rij desgewenst plaats is voor 3 personen. Men kan dus, net zoals bij het originele model, 2 passagiers meenemen. Land Rover gebruikte de naam Hard Top in 1950 voor het eerst op een variant van de voorvader van de Defender (de zogeheten Series I, die primair bestemd was voor boeren) met een verwijderbaar hard dak. De nieuwe bedrijfswagenversies zijn door de Special Vehicle Operations (SVO) divisie van Jaguar Land Rover ontwikkeld.

Land Rover zegt uitgebreide technische specificaties in een later stadium bekend te maken. Daar zal menigeen naar uit kijken, want de nieuwe Defender is toch wel één van de dikste bedrijfswagens die je straks kunt kopen. Het metalen dak van de Hard Top is overigens dit keer niet verwijderbaar, mocht jij die hoop hebben. Maar het is wel een heerlijk no-nonsense werkvoertuig. En als Hard Top is de Defender er vermoedelijk vanaf zo’n 46.000 euro.

Reageren is niet mogelijk.