Autoverkopen juni: Opel Corsa pakt koppositie

0

Het aantal verkochte nieuw personenwagens is in het eerste semester met 30 procent gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2019. In totaal werden er in de periode januari t/m juni 158.155 nieuwe auto’s op kenteken gezet tegen 225.779 exemplaren in dezelfde periode afgelopen jaar.

 

Eerste jaarhelft

De 5 populairste automerken in de eerste jaarhelft waren achtereenvolgens Volkswagen (17.889 registraties en 11,3 procent marktaandeel), KIA (13.649 en 8,6 procent), Peugeot (11.321 en 7,2 procent), Opel (9.992 en 6,3 procent) en Toyota (9.861 en 6,2 procent). Op modelniveau bestond de top-5 in het eerste half jaar uit achtereenvolgens de KIA Niro (5.143 registraties en 3,3 procent marktaandeel), de Volkswagen Polo (4.579 en 3,0 procent), de Ford Focus (4.324 en 2,7 procent), de Renault Clio (4.003 en 2,5 procent) en de KIA Picanto (3.715 en 2,4 procent).

Er zijn 2 merken die in de eerste jaarhelft (zelfs) méér auto’s hebben verkocht dan in dezelfde periode van 2019: Kia en Porsche. De autofabrikant uit Zuffenkausen wist 995 exemplaren af te leveren, hetgeen liefst 60 procent meer is dan de 621 stuks van in het eerste semester vorig jaar. In juni schoot het aantal registraties van Porsche zelfs met 80 procent omhoog. Kia leverde in de eerste 6 maanden 13.649 nieuwe voertuigen af; op de kop af 148 stuks meer dan een jaar eerder. Het betekent een groei van 1,1 procent. Juni was ook voor Kia een uitstekende maand met een afzettoename met 20 procent naar 2.389 auto’s. Dat is vooral te danken aan de populariteit van de Niro.

Om aan de positieve kant te blijven: er waren in de eerste jaarhelft nog een paar merken die het minder slecht deden dan gemiddeld. Fiat zag de afzet in de periode januari t/m juni weliswaar met 24 procent teruglopen, maar wist in juni wel een plus van 23 procent te realiseren. Dat is te danken aan de hybride uitvoeringen van de 500 en de Panda. Mini verkocht met 3.375 auto’s in de eerste 6 maanden 15 procent minder dan een jaar eerder. Onder de streep leverde dit toch een groter marktaandeel op. Skoda houdt de verkoopschade met 7.612 auto’s beperkt tot 20 procent, terwijl dit Tsjechische merk in de afgelopen maand met 1.411 registraties precies evenveel auto’s verkocht als in juni 2019. Toyota en BMW leverden elk 26 procent in, gevolgd door Volkswagen en Mercedes-Benz met 27 procent, en Subaru met 28 procent. Een opmerkelijke prestatie werd geleverd door Land Rover dat met 726 registraties het semester slechts 6 procent lager afsloot. In juni verkocht Land Rover 14 auto’s meer dan in dezelfde maand van 2019. Een klein verschil, maar toch.

Er zijn echter ook tal van negatieve uitschieters. Zo verkocht het zustermerk van Land Rover, Jaguar, met 234 auto’s de helft van wat er in de eerste jaarhelft van 2019 de showroom uit ging. Nog slechter deed Alfa Romeo het met een afzetdaling van 69 procent naar nog maar net 133 registraties. Dat is zo weinig dat het marktaandeel nauwelijks meer te berekenen valt. Verder ging het vroegere succesnummer Dacia met 45 procent onderuit naar 841 auto’s ,terwijl Mitsubishi een afzetdaling met 42 procent moest incasseren. Opel deed in juni goede zaken met de nieuwe Corsa, maar lijkt voor de rest steeds meer uit de gratie te raken met 45 procent lagere verkopen in de eerste jaarhelft. Het aantal verkochte auto’s met bliksemlogo is daarmee tot net onder de 10.000 stuks gezakt. Nissan kwam uit op 36 procent lagere verkopen, maar in juni bedroeg de terugval 40 procent .

Hekkensluiter was Tesla dat in de eerste jaarhelft, na een eindspurt in december, uitkwam op 2.860 registraties; een terugval van 54 procent in vergelijking met 2019. Daarmee is het marktaandeel gedaald van 2,7 naar 1,8 procent. Afgelopen maand registreerde Tesla 762 auto’s, hetgeen 70 procent minder is dan in dezelfde maand vorig jaar. Het is afwachten wat de maand juli met de nieuwe subsidieregeling voor elektrische auto’s voor het bedrijf van Elon Musk gaat brengen.

 

Juni

De verkoop van nieuwe auto’s herstelde zich in juni niet. Het coronavirus is in Nederland weliswaar op zijn retour en in de meeste fabrieken is de productie weer opgestart, maar het vertrouwen in de economie blijft laag. Er wordt in de media gewaarschuwd voor zowel een tweede corona besmettingsgolf en voor massale ontslagen na de zomer. Hierdoor worden veel minder nieuwe auto’s besteld, terwijl een groot aantal reeds bestelde voertuigen de afgelopen tijd niet afgeleverd kon worden. In juni werden in totaal 24.926 nieuwe personenwagens op kenteken gezet en dat was 39,3 procent minder dan in dezelfde maand van 2019, toen er 41.026 registraties waren.

De 5 populairste automerken waren in juni achtereenvolgens Volkswagen (2.652 registraties en 10,6 procent marktaandeel), KIA (2.389 en 9,6 procent), Opel (2.304 en 9,2 procent), Peugeot (1.949 en 7,8 procent) en Ford (1.597 en 6,4 procent). Daarna volgen Renault (1.422 registraties), Skoda (1.411), BMW (1.368), Hyundai (1.071) en Volvo (1.063).. De top-5 van meest gevraagde modellen waren in juni achtereenvolgens de Opel Corsa (1.318 stuks en 5,3 procent marktaandeel), de Kia Niro (965 en 3,9 procent), de Ford Focus (854 en 3,4 procent), de Hyundai Kona (769 en 3,1 procent) en de Tesla Model 3 (716 en 2,9 procent). Daarna volgen de Volkswagen Polo (682 registraties), de Peugeot 208 (627), de Kia Picanto (563), de Volvo XC40 (550) en de Renault Clio (484). De best verkochte elektrische modellen waren in juni achtereenvolgens de Tesla Model 3 (718 registraties), de Kia e-Niro (541), de Hyundai Kona Electric (325), de Volkswagen e-Golf (300), de MG ZS EV (156), de Nissan Leaf (103), de Renault Zoé (98), de Kia e-Soul (70), de BMW i3 (62), de Seat Mii Electric (52) en de Skoda Citigo iV (52).

Het is lang geleden dat een Opel de verkoopstatistieken aanvoerde. Vroeger was die rol weggelegd voor de Kadett en later de eerste generaties van de Astra. Maar nu gaan de Corsa als warme broodjes over de toonbank. Het modeltype is sowieso populair, maar de verkopen profiteren nu extra van het feit dat de Opel ook leverbaar is in een volledig elektrische uitvoering. Dat geldt voor de Peugeot 208 ook, maar diens emissieloze variant is een stuk duurder, waardoor de meerkosten minder snel terugverdiend worden. Volgens het Kennis Instituut Mobiliteitsbeleid is de Fransoos pas bij 15.000 kilometer per jaar goedkoper. Bij de Opel Corsa-e wordt het omslagpunt al bij 5.000 kilometer (en een bezit van 4 jaar) bereikt.

 

Prognose

De BOVAG en de RAI Vereniging durven nog geen voorspelling te doen voor de rest van het jaar, maar duidelijk is dat hun eerdere prognose van 425.000 verkopen niet wordt gehaald. Om de economie te stimuleren en de vergroening van het wagenpark door te zetten, pleiten de sectie Personenauto’s van RAI Vereniging en BOVAG voor een slooppremie op oude auto’s bij aanschaf van een jongere of nieuwe benzine of de modernste diesel. Die is bedoeld als aanvulling op de aanschafbonus die nu beschikbaar is voor particulieren die een nieuwe of gebruikte elektrische auto willen kopen of privé leasen. Voor de aanschaf van een nieuw exemplaar is 4.000 euro premie beschikbaar en voor een occasion 2.000 euro.

Voor de totale autoverkopen lijkt de subsidieregeling evenwel niet veel effect te hebben. De Bovag denkt daarom dat er dit jaar slechts 350.000 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet zullen worden. “Dat is het laagste resultaat sinds mensenheugenis”, aldus woordvoerder Tom Huyskens. Een ietwat overdreven uitspraak, tenzij zijn geheugen niet verder teruggaat dan 1969, want toen werden er 349.588 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Maar toegegeven, sindsdien zijn de verkoopaantallen niet meer onder de 350.000 stuks uitgekomen. Zelfs in het financiële recessiejaar 2009 wist de Nederlandse autohandel nog 387.699 nieuwe auto’s aan de man te brengen. Een resultaat van 350.000 stuks staat bovendien in schril contrast met het jaar 1999, toen 611.776 exemplaren over de toonbank gingen. Dat was ontegenzeglijk het hoogste aantal uit de geschiedenis dat wellicht nooit meer geëvenaard zal worden.

Overigens moeten wij bij deze Bovag prognose wel een slag om de arm houden, zo legt Huyskens uit: “Het is bedoeld voor onze dealers ten behoeve van de onderhandelingen met hun importeurs over de jaardoelstellingen. Het kan zomaar gebeuren dat we de voorspelling later dit jaar opnieuw moeten bijstellen. Wij hebben een glazen bol, maar die is aardig beslagen. Er kan een tweede corona golf komen, met als gevolg fabriekssluitingen en nieuwe moeilijkheden bij toeleveranciers. Maar het kan ook zijn dat de branche een flink herstel inzet. Wij hebben gekeken naar de eerste 6 maanden, met 30 procent lagere verkopen. Als wij dat extrapoleren, met een voorzichtige hoop op herstel, dan komen wij uit op 350.000 registraties. Maar dat is voorlopig”.

 

Reageren is niet mogelijk.