Subaru heeft bevestigd in 2022 een volledig elektrische SUV te lanceren. Die gaat Solterra heten en wordt technisch het broertje van de Toyota BZ4X. Subaru gaat het met dit model opnemen tegen onder andere de Volkswagen ID.4 en de Nissan Ariya.
Het nichemerk Subaru (daarvan is sprake als het marktaandeel in het eerste kwartaal blijft steken op 0,1 procent …) wordt tot nu toe met boxermotoren geassocieerd. Maar ook bij deze Japanse speler op de automarkt staat het elektrische tijdperk voor de deur. Het merk met de 6 sterren in het logo beseft dat emissievrije modellen broodnodig zijn om op het wereldtoneel relevant te blijven. Vandaar dat er in de zomer van 2022 een elektrische auto komt: de Solterra!

De naam Solterra is een samenvoegen van de Latijnse woorden ‘Sol’ (zon) en ‘Terra’ (aarde). Subaru wil hiermee moeder natuur eren en de relatie ermee verdiepen. Ja, ook de fabrikant van de XV, Forester en Outback is als het er op aankomt verdraaid slim in marketing, getuige deze zweverige omschrijving. Subaru gaat de Solterra waarschijnlijk standaard leveren met vierwielaandrijving. Daarmee blijven de traditionele kwaliteiten van het merk behouden. Elektrisch rijden in het terrein behoort straks dus tot de mogelijkheden bij Subaru. Het ligt voor de hand dat 2 elektromotoren (één exemplaar op elke as) voor de vierwielaandrijving zorg zullen dragen.
Subaru claimt dat haar kennis van vierwielaandrijvingstechnologie prima samengaat met de elektrificatie technologie van Toyota. Deze branchegenoot is namelijk de ‘hoofdaannemer’ van het onderstel (e-TNGA platform genaamd, al spreekt Subaru van e-Global) en het batterijenontwerp. De Japanse fabrikanten geven nog geen technische specificaties vrij, maar qua prijs worden de Solterra en de BZ4X concurrenten van de Ford Mustang Mach-E, de Hyundai Ioniq 5, de Kia EV6, de Nissan Ariya, de Skoda Enyaq iV, de Tesla Model Y en de Volkswagen ID.4. Het platform van Subaru en Toyota maakt het mogelijk om verschillende soorten elektrische modellen efficiënt te ontwikkelen door meerdere modules en componenten te combineren, zoals de voorkant, de middensectie en de achterkant.
Afgaande op de eerste plaagafbeelding van Subaru is het duidelijk dat de Solterra dezelfde basiscarrosserie zal gebruiken als de Toyota BZ4X. Net zoals de BRZ en GT86 (inmiddels omgedoopt tot GR86) in het sportwagen segment zeer verwante broertjes zijn. Door deze krachtenbundeling annex schaalvoordelen kunnen Subaru en Toyota de prijs van hun elektrische SUV drukken. Al met al heeft het elektrische alternatief voor de XV, Forester en Outback alles in zich om de populairste Subaru in Europa te worden … en kan het marktaandeel eindelijk serieuze proporties gaan aannemen …
De verkoop van de Solterra gaat in de zomer van 2022 van start, zo meldt Subaru. Daar gaat nog een heel traject aan vooraf, dus ruim voor die tijd krijgen wij ongetwijfeld al meer van de elektrische SUV te zien. De verkoop start in Japan, de Verenigde Staten, Canada, Europa en China. In onze marktregio zou Nederland bij de eerste lichting verkoopgebieden kunnen behoren. Wij lopen immers tamelijk voorop bij de transitie naar elektrisch rijden. Al is dat geen garantie, want Honda gaf ons land met de marktintroductie van de E juist geen voorkeursbehandeling.
