Stellantis zegt per 1 juni 2023 alle dealercontracten op

0

Stellantis, het fusiebedrijf van Fiat Chrysler Automobiles en Peugeot SA, zegt al zijn dealercontracten in Europa op. In Nederland gaat het om 66 contractanten voor 8 merken.

De contracten zijn opgezegd per 1 juni 2023. Stellantis zegt dat de opzegging noodzakelijk is om het dealernetwerk aan te passen aan grote ontwikkelingen in de branche zoals de elektrificatie van het wagenpark en strengere milieuwetgeving. Ook de verschuiving naar online (oriëntatie, aanschaf) speelt een rol. Het fusiebedrijf zegt te streven naar een duurzaam distributiemodel. Hiertoe zal het dealersysteem worden omgevormd tot een “concurrerend, efficiënt en geoptimaliseerd multi-branding netwerk dat de Stellantis merken lokaal vertegenwoordigt en de ontwikkeling van verkoop- en aftersalesactiviteiten garandeert, met een focus op klanttevredenheid op het hoogste niveau”, aldus een woordvoerder.

In dit kader worden alle verkoop- en servicedistributieovereenkomsten van alle merken van het Stellantis concern beëindigd. Het fusiebedrijf hanteert hierbij een opzegtermijn van 2 jaar. “Kort daarna wordt het nieuwe distributienetwerk geselecteerd op basis van de belangrijkste objectieve factoren en criteria. Tevens worden vertegenwoordigers van dealers uitgenodigd voor meetings over de ontwikkeling van de toekomstige distributieplannen en strategie van Stellantis, die de weg zullen effenen voor het nieuwe distributieschema van Stellantis, rekening houdend met het BER raamwerk vanaf juni 2023”, aldus de woordvoerder.

De voorzitter van de Peugeot en Citroën dealervereniging zegt het op zich logisch te vinden dat Stellantis actie onderneemt: “Er verandert veel in en rond de autobranche, zoals wetgeving, milieueisen en het klantgedrag. Dus om in de toekomst winstgevend te kunnen blijven én de klanten op hun wenken te kunnen bedienen, is actie nodig. Een consequentie hiervan is dat er voor minder dealers plek is”. Hij erkent echter dat dit voor die dealers een zware boodschap is: “Maar het hing in de lucht gezien de discussie over concentratie van netwerk waarbij gekeken wordt naar een investeerder voor alle merken van Stellantis per gebied. De grote vraag is wat de toekomst gaat brengen? Stellantis wilt de distributiekosten verlagen, wat betekent dat voor de dealers? Door de flinterdunne marge is elke aantasting van omzet of kostenverhogingen onaanvaardbaar. Er zijn veel onzekerheden en tegelijk wil men dat dealers elkaar overnemen om tot die concentratie te komen”.

De opzegging van de contracten door Stellantis is voor de voorzitter van de Fiat Chrysler Automobiles dealervereniging echter een bittere pil: “Er is sprake van een harde sanering. Een hard gelag, maar ook de harde werkelijkheid. Het is te verwachten dat een aantal dealers de nieuwe situatie juridische zullen laten beoordelen vanwege de hoge investeringen de afgelopen jaren. De toekomst was ze anders voorgehouden. Veel beloofde nieuwe modellen zijn niet gekomen, of uitgesteld”. Hij ziet echter ook wel kansen. “De plannen bieden de ‘nieuwe’ contractanten kansen. Een breed merken pallet met een gevarieerd productengamma. Dat zou tot een toekomstbestendig dealernetwerk moeten leiden”.

Vanaf 2023 zullen wij dus steeds vaker dealerbedrijven tegenkomen waar men voor zowel een Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Jeep, DS en Alfa Romeo terechtkan. Mogelijk moet twee derde van de eigenaren van een vestiging dat nu één merk voert, stoppen. Er zijn nu in Nederland circa 100 eigenaren (met in totaal 166 dealershowrooms) in Nederland. De verwachting is dat daarvan slechts 30 overblijven. De dealers hebben begrip voor de reorganisatieplannen, maar hopen dat Stellantis ook een deel van de kosten van de operatie zal dragen.

 

Reageren is niet mogelijk.