Na Renault en Volkswagen nu ook Peugeot aangeklaagd voor dieselfraude

0

Onderzoek in het kader van ‘dieselgate’ is in een stroomversnelling beland. Ook Peugeot is namelijk aangeklaagd, zo meldt moederbedrijf Stellantis in een persbericht. Mogelijk zullen ook merken als Citroën en Opel enerzijds, en Fiat en Jeep van het Italiaans / Amerikaanse autoconcern waarmee Peugeot gefuseerd is, zich moeten verantwoorden voor hun rol.

Peugeot is aangeklaagd “vanwege beweringen van bedrog over de verkoop van Euro 5 dieselvoertuigen in Frankrijk tussen 2009 en 2015”, zo valt in het persbericht te lezen. “Ons dochter merk is er sterk van overtuigd dat haar controlesystemen voor de uitstoot beantwoordt aan alle toenmalige eisen”, zo laat een woordvoerder van Stellantis weten. Hij voegt er aan toe: “Peugeot wacht ongeduldig op de kans om dat aan te tonen”.

Een juridische bron bevestigt woensdag dat Peugeot, net zoals eerder Volkswagen en Renault, in beschuldiging gesteld is voor “bedrog wat betreft de substantiële kwaliteiten van een product, met als gevolg een gevaar voor de gezondheid van mens of dier”.

De dieselgate bal kwam door Volkswagen aan het rollen. Het Duitse autoconcern bekende in september 2015 dat het sjoemelde met software, zodat de uitstoot van personenwagens met een TDI motor onder testomstandigheden gunstiger uitkwam dan bij normaal gebruik op de weg. De sjoemelsoftware werd geïnstalleerd in 11 miljoen personenwagens om de te hoge uitstoot (tot 40 keer hoger dan toegelaten) te verbergen. Het schandaal kostte het concern al 32 miljard euro, voor het grootste deel in de Verenigde Staten.

De nieuwe Franse aanklachten zijn afkomstig van speciale justitiële onderzoekers. Die kunnen in Frankrijk bedrijven of individuen aanklagen als er serieuze aanwijzingen zijn dat er zaken niet volgens de regels zijn gegaan. Zij kunnen dan beslissen of zij een zaak voor de rechter willen brengen, maar zijn daarna niet meer betrokken. In dit geval besloten de onderzoekers in Frankrijk tot aangifte nadat tussen september 2009 en september 2015 afgerond 1,9 miljoen Euro 5 dieselvoertuigen verkocht waren door Peugeot SA . Op basis van de vastgestelde overtredingen meenden de onderzoekers dat de maximale boete voor het bedrijf 5 miljard euro bedraagt. Voor Volkswagen zou dat nog 4 keer hoger zijn: 19,7 miljard euro.

Vooralsnog is er evenwel alleen sprake van het betalen van een borgsom van 10 miljoen euro die Peugeot moet betalen. Daarnaast moet de autofabrikant een bankgarantie van 30 miljoen euro geven voor de compensatie van mogelijke schade. Dat is in beide gevallen de helft van wat Renault moest overmaken. Citroën heeft opvallend genoeg niet direct samen met Peugeot een aanklacht aan de broek hangen. Dat lijkt spoedig echter wel het geval te zullen gaan zijn, omdat Stellantis aangeeft dat dit dochter merk ook in de rechtbank moet verschijnen.

Daarmee is de gifbeker nog niet leeg voor Stellantis, want de Italiaans / Amerikaanse fusiepartner FCA (met merken als Fiat, Alfa Romeo en Jeep) wordt verweten dat haar diesels ook niet helemaal koosjer zijn. Die zaak komt in juli pas voor de rechter. Stellantis zelf ontkent overigens dat er illegale praktijken hebben plaatsgevonden. “De bedrijven geloven ten zeerste dat hun emissiereductie aan de op dat moment geldende vereisten voldeed en kijken uit naar de mogelijkheid om dat te demonstreren”, luidt de verklaring. Overigens deed de Nederlandse staat in maart na onderzoek van de RDW al aangifte tegen Fiat en Jeep vanwege vermeende dieselfraude. Het verweer van deze tak van Stellantis lijkt dus kansloos te zijn.

Reageren is niet mogelijk.