Omzetstijging autobranche dankzij hogere occasion verkopen

0

Dankzij groeiende occasionverkopen zal de omzet van de Nederlandse autobranche dit jaar met 6 procent stijgen. Dat is althans de verwachting van het ING Economisch Bureau, zo blijkt uit het automotive vooruitzicht van de bank.

Vorig jaar daalde omzet van de sector met 7 procent vanwege de coronapandemie. Het herstel van de Nederlandse automarkt blijft echter achter bij buurlanden België en Duitsland. Daar groeien met name de verkopen van nieuwe auto’s harder. De bank geeft evenwel niet aan met hoeveel procent de omzet in de omliggende landen zal stijgen.

Tijdens de coronacrisis gaven consumenten de voorkeur aan de occasion, waardoor de verkopen van tweedehands personenwagens in 2020 een recordvolume bereikte. Die ontwikkeling zette zich door in de eerste helft van 2021. Over de eerste 5 maanden van dit jaar werden er ruim 595.000 occasions aan consumenten verkocht, oftewel 11 procent meer dan vorig jaar.

De verkoop van nieuwe auto’s groeit volgens ING dit jaar naar verwachting met 7 procent naar 380.000 exemplaren. Dit eindsaldo ligt 15 procent onder het niveau van 2019. In 2020 werden er ruim 356.000 nieuwe auto’s op kenteken gezet, terwijl er voor de coronacrisis nog sprake was van een registratieaantal van 446.000 eenheden. Eerder sprak ING nog de verwachting uit dat dit jaar 390.000 nieuwe personenwagens verkocht zouden worden, maar die prognose is nu bijgesteld. Volgens ING is een afzet van meer dan 400.000 auto’s, waar de brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging op hopen, pas haalbaar in 2022. Het herstel van de Nederlandse automarkt blijft achter bij onze buurlanden België en Duitsland, omdat nieuwe personenwagens bij ons relatief duur zijn. Ook is er, anders dan in Duitsland, geen sprake van een koopsubsidie voor stekker hybride modellen. Nederland kent wel een stimuleringsregeling voor de aanschaf van een nieuwe volledig elektrische personenwagen, maar het bedrag waarmee de overheid consumenten over de streep probeert te trekken, is lager dan bij onze oosterburen.

ING concludeert dat in 2021 de stijging in de verkoop van volledig elektrische auto’s een pas op de plaats maakt. Uit cijfers van het RDC blijkt dat in de eerste 5 maanden van dit jaar er in totaal 10.277 emissievrije personenwagens zijn geregistreerd. Dat is 11,6 procent minder dan in 2020. Het marktaandeel daalt zodoende, naar verwachting van 20 procent in 2020 naar 17 procent dit jaar. Particulieren kiezen tegelijkertijd vaker voor een plug-in hybride dan een elektrische auto. Daardoor groeit het marktaandeel van dergelijke modellen naar verwachting dit jaar naar 10 procent. In 2020 lag het marktaandeel nog onder de 5 procent. De lege subsidiepot voor de aankoop van een nieuwe elektrische auto vertraagt de groei. Ook het feit dat de hype rondom (de) Tesla (Model 3) voorbij is, speelt mee bij de lagere verkopen van emissievrije personenwagens.

Volgens Rico Luman, sectoreconoom ING Economisch Bureau, gaat het om een tijdelijke vertraging van de elektrificatie. “In 2022 kan het verkoopaandeel van volledig elektrische auto’s weer aantrekken. Dergelijke personenwagens worden goedkoper. Voor de calculerende rijder die een bovengemiddeld aantal kilometers maakt, kan elektrisch rijden met de huidige brandstofprijzen al financieel aantrekkelijk zijn”. In deze voorspelling gaat Luman er echter van uit dat die specifieke autorijder met zijn bovengemiddeld aantal kilometers zich niet zal laten afschrikken door het schaarse aanbod aan laadpalen. Autointernationaal denkt zelf dat de marktintroductie van modellen als de Dacia Spring erg markt verruimend kan werken. Daarmee kan een nieuwe kopersgroep worden aangeboord.

Ondanks een vertraging van de elektrificatie komt de omzet voor de werkplaats onder druk te staan, stelt ING. Zo is er een dalende onderhoudsbehoefte voor elektrische auto’s. En deze daling zet zich, ondanks de vertraging van de elektrificatie, verder door. Tegelijkertijd blijven consumenten langer in dezelfde auto’s rijden, waardoor de gemiddelde leeftijd van een auto is opgelopen tot 11 jaar Het Nederlandse wagenpark is met de lage afzet van 2020 minimaal gegroeid, met 0,6 procent tot 8,7 miljoen auto’s.

Reageren is niet mogelijk.