Nederlandse Stellantis dealers gaan vanaf 2023 verder als agent

0

In mei zegde Stellantis alle Europese dealercontracten op om een nieuw netwerk op te kunnen bouwen. Nu blijkt dat in Nederland, België en Oostenrijk afscheid wordt genomen van de traditionele dealer. In de nieuwe contracten, die over anderhalf jaar, gaat in deze landen met agenten gewerkt worden. Vanaf 2027 zal ook in de rest van Europa overgegaan worden op agenten in plaats van dealerschappen.

Stellantis zegde in mei alle contracten op omdat het huidige dealernetwerk te duur en te inefficiënt zou zijn. De kosten moeten zowel bij fabrikant als dealer fors omlaag. “De visie van Stellantis is het bevorderen van een duurzaam distributiemodel. Dit door te vertrouwen op een concurrerend, efficiënt en geoptimaliseerd multi-branding distributienetwerk dat de Stellantis merken lokaal vertegenwoordigt en de ontwikkeling van verkoop- en aftersalesactiviteiten garandeert, met een focus op klanttevredenheid op het hoogste niveau”.

Inmiddels zijn de Nederlandse dealers bijgepraat. Alle beoogde contractpartners zullen een intentieverklaring krijgen. Maar hoeveel dealers een nieuw contract krijgen, is onbekend. Eerder ging Eric Tak, voorzitter van de Peugeot en Citroën dealervereniging, uit van maximaal 25 bedrijven. Nu zijn er nog ongeveer 60 contractpartners. Andere betrokkenen denken dat er maximaal 35 dealers worden aangesteld omdat er in het distributienetwerk een aantal gaten zitten die opgevuld moeten worden.

Tak onthoudt zich vooralsnog van commentaar over de aangekondigde veranderingen. “Het is te vroeg voor het geven van een inhoudelijke mening. De uitkomst kan positief en negatief zijn en hangt puur af van de antwoorden op de vele vragen die we hebben”. Vanaf september gaat de dealervereniging met Stellantis onderhandelen. “Pas tegen het einde van het jaar kunnen wij meer duidelijkheid geven”. De vereniging van de Fiat Chrysler dealers, Faldon, meldt in een reactie eveneens dat het nu te vroeg is om te reageren. “Wij blijven ons inspannen om meer duidelijkheid te krijgen voor onze leden”, zegt voorzitter Erik van Belkum.

Bij Bovag wordt afwachtend gereageerd op het besluit van Stellantis. “De fundamentele wijziging in het distributiemodel komt als verrassing, hoewel wij bij sommige andere merken ook zien dat zij experimenteren met het agentmodel”, alduswoordvoerder Tom Huyskens. “Die experimenten vinden vooralsnog op veel kleinere schaal plaats. Of de wijziging goed of slecht is voor dealers kunnen wij nu niet zeggen omdat er nog heel veel onduidelijkheid is. Zo zijn bijvoorbeeld de contracten en de businesscase nog onbekend”.

In de wandelgangen bij de dealers valt te vernemen dat het verkoopmodel zwaar versimpeld wordt. Zo vervallen de ingewikkelde bonus- en margeregelingen. Daar komen afleververgoedingen en commissies voor in de plaats. Een deel van de bedrijfsrisico’s komen bij de fabrikant te liggen. Zo wordt Stellantis verantwoordelijk voor de verkoop en de voorraden. De dealers is door de importeur verteld dat de nieuwe contracten niet onder de nieuwe Franchisewetgeving zouden komen te vallen. Zij zijn het daar evenwel niet mee eens en worden in hun standpunt gesteund door de Bovag. Er is daarom een rechtszaak aangespannen tegen Stellantis. “De komende jaren hebben de dealers sowieso nog te maken met een franchisecontract”, zegt Huyskens.

 

Stellantis investeert ruim 30 miljard euro in elektrificatie

Stellantis gaat tot 2025 nog eens ruim 30 miljard euro investeren in elektrificatie en software om haar strategie op dat gebied te intensiveren. In 2030 wil het autoconcern in Europa 70 procent en in de Verenigde Staten 40 procent meer elektrische personenwagens verkopen dan nu. Stellantis hoopt met name haar positie als marktleider op het gebied van elektrische bestelwagens verder te versterken. Niet alleen in Europa maar ook in Noord-Amerika.

Alle 14 automerken van Stellantis moeten daartoe hun elektrische modellenaanbod verder uitbreiden. Daarbij kunnen ze gebruik maken van 4 specifieke, flexibele platforms en van gestandaardiseerde batterijpakketten. Een wereldwijde strategie om in de bijbehorende accu’s te voorzien, moet ertoe leiden dat er in 2030 minimaal 260 GWh beschikbaar is. Daarvoor zijn 5 fabrieken in Europa en Noord-Amerika nodig. Tegen 2026 hoopt Stellantis ook gebruik te kunnen maken van zogeheten Solid State batterijen. “Onze elektrificatiestrategie berust op een adequaat bedrag aan investeringen en op de juiste technologie om die op een geschikt moment te kunnen lanceren”, aldus topman Carlos Tavares.

Bij de verdere elektrificatie denkt Stellantis vooral te profiteren van schaalvoordelen die bij de fusie tussen Peugeot SA en Fiat Chrysler Automobiles al werden voorzien. Toen werd uitgegaan van 5 miljard euro aan besparingen per jaar als de fusie eenmaal is afgerond. De elektrificatie strategie is daarnaast gebaseerd op zowel interne expertise als op partners en joint ventures. Dat samen moet bij het repertoire aan emissievrije modellen leiden tot een operationele marge van dubbele cijfers en een rendement op die investeringen dat 30 procent boven het gemiddelde in de sector ligt.

Reageren is niet mogelijk.