Grijze mus: test nieuwe Mercedes-Benz Citan Tourer

0

Een nieuwe generatie van de kleine bestelwagen Mercedes-Benz Citan is onderweg en dit betekent dat er ook weer een nieuwe MPV versie komt, Citan Tourer genaamd. Die arriveert begin volgend jaar bij de dealers, maar er kon nu al worden gereden met de personenwagen variant.

Het nieuwe model gaat verder waar zijn voorganger was geëindigd, dus hoewel er een driepuntige ster op de neus staat, deelt de Citan Tourer meer met de Renault Kangoo dan andere modellen in het Mercedes-Benz gamma voor personenwagens. Deze generatie is echter helemaal nieuw vanaf de basis, en de verbeterdecomfort van de gesloten bestelwagen wordt overgedragen naar dit model voor passagiersvervoer.

De komst van de nieuwe Citan betekent ook het debuut van de Mercedes-Benz T klasse. Zoals de autofabrikant uit Stuttgart heeft gedaan met de middelgrote Vito bestelwagen en de V klasse MPV variant, is de T klasse een premium versie op basis van de Citan.

Dit betekent dat de hier geteste Tourer uitvoering vooral praktische voordelen wil bieden om zo wat afstand te scheppen tussen hem en de nieuwe T klasse. Daartoe heeft de Citan Tourer stoffen bekleding van de stoelen en veel zwarte plastic bekleding aan de binnenkant, hoewel de ronde ventilatieopeningen de Mercedes een chique uitstraling geven.

Ondanks dat het optionele 5,5 inch touchscreen klein is, heeft het display duidelijke graphics en veel aansluitmogelijkheden, inclusief ‘Hey Mercedes’ spraakbediening. Dat scherm is klein genoeg om ervoor te zorgen dat de bedieningselementen voor de airconditioning en sneltoetsen nog steeds fysieke schakelaars zijn, hoewel met name de laatste nogal traag aanvoelen in hun bediening.

Waar de Citan Tourer echt zijn bestelwagen roots laat zien, is de ruimte aan boord. Hij wordt momenteel alleen aangeboden als een 5-zitter en de ruimte op de achterste rij is genereus. Er is geen verschuifbare bank, maar de beenruimte is goed en het hoge dak betekent dat de hoeveelheid hoofdruimte helemaal geen probleem is, terwijl de schuifdeuren de toegang zelfs op de krapste parkeerplekken een makkie maken.

De achterste rij stoelen kunnen in 60:40 verhouding worden weggeklapt. Dat geschiedt moeiteloos in één beweging, waarbij het zitvlak naar voren klapt. Mijn Citan Tourer testauto heeft asymmetrische deuren aan de achterkant, maar er zal ook een handiger scharnierende achterklep beschikbaar zijn, die ook het zicht door de achterruit verbetert. Als jij die deuren open doet, dan word je begroet door een grote, kubusvormige bagageruimte met vloerbedekking die 520 liter volume biedt onder het afdekscherm. Wanneer het langere model Citan medio 2022 arriveert, dan zal er nog meer bruikbare ruimte zijn.

Benzine- en dieselmotoren zijn beschikbaar vanaf de lancering, en de volledig elektrische eCitan komt in 2022. Ik kon rijden met het middelste uit de range 110 CDI model, dat bescheiden prestaties levert met zijn 94 pk sterke motor, hoewel het maximum koppel van 260 Nm al vanaf 1.750 toeren beschikbaar is. Dankzij de soepel schakelende handbak met 6 versnellingen en voldoende trekkracht onderin, kom je met de Citan evenwel met gemak mee in het verkeer. Hij raakt echter uitgeput naarmate je sneller rijdt (accelereren naar 100 km/u duurt een lethargische 15,5 seconden) en er is veel motorgeluid wanneer het toerental stijgt, maar de verfijning is behoorlijk goed als je eenmaal op snelheid bent. De 6 versnellingsbak helpt om het toerental laag te houden bij lagere snelheden, dus verfijning in de stad is goed.

De ophanging doet ook behoorlijk goed werk om het wegdek glad te strijken. Zelfs grote oneffenheden worden vrij gemakkelijk opgevangen en de Citan wordt ongetwijfeld geholpen door de bescheiden wielmaten die worden aangeboden. Al dit comfort is goed, maar het resultaat is dat je deze Kangoo kloon nauwelijks opwindend kunt noemen om mee te rijden. Hij klaart de klus, in plaats van ook maar iets van opwinding te bieden.

7.0 Awesome

De Citan Tourer is bedoeld als een lifestyle-voertuig in vergelijking met de toekomstige T-Klasse MPV, en de wortels van zijn bestelwagen zijn duidelijk zichtbaar. De nieuwe Citan heeft echter een aanzienlijke verbetering gezien in zijn materialen, verfijning en hoe hij rijdt, dus dat is geen probleem. Als je ruim vervoer nodig hebt dat bestand is tegen de straf van het gezinsleven en een beetje tech aan de mix toevoegt, dan is het het overwegen waard.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (9) 6.6

Reageren is niet mogelijk.