Dit zijn de 10 compacte auto’s met de grootste kofferbak

0

B segment auto’s willen steeds veelzijdiger zijn om dichter in de buurt van compacte middenklassers te komen, maar daarvoor moet je wel een grote kofferbak hebben. Op dit punt zijn niet alle modellen gelijk en hoewel sommige een royale bagageruimte hebben, zijn anderen tevreden met een kleinere kofferbak. Wat is dan de beste keuze? Het antwoord op deze vraag wordt gefrustreerd doordat er (anders dan voor het verbruik en de uitstoot van een auto) geen eenduidige meetmethode is. De homologatie van een auto is aan precieze regels onderworpen, maar met betrekking tot het volume van de kofferbak is er sprake van een ‘wild west situatie’. Daarom doen fabrikanten maar wat ze willen om het volume van de kofferruimte van hun auto’s te berekenen.

De fabrikant kan gewoon de kofferbak met water vullen. Dit geeft een belangrijke waarde, maar is niet erg geloofwaardig, want als het water overal infiltreert, meten we ook ruimte waar het niet mogelijk is om een ​​tas in te laten plaatsen. Dichter bij de realiteit bestaat de Duitse ‘VDA 210’ norm. Daarbij wordt de capaciteit van een kofferbak bepaald door hem vol te laden met briketten met een gestandaardiseerde vorm van 200 mm lang, 100 mm breed en 50 mm hoog. Elk van hen vertegenwoordigt het volume van één liter. Het spel bestaat uit het plaatsen van zoveel mogelijk briketten in een kofferbak met de vloer op zijn plaats, maar inclusief de opbergruimte eronder (als die er is). De hoedenplank (of bagagehoes) moet goed vast blijven zitten en de achterklep moet kunnen sluiten.

Er is ook de ‘VDA 211’ norm waarbij de kofferbak gevuld wordt tot aan de bovenkant van de achterbank. Het verschil kan aanzienlijk zijn. Renault heeft op deze manier het kofferbak volume van haar Clio met 24 procent overgewaardeerd. De fabrikant kondigde 340 liter aan volgens de ‘VDA 211’ norm, maar bij de ‘VDA 210’ meetmethode is dat slechts 274 liter. Als alternatief is er de ADAC standaard. Deze Duitse automobilisten vereniging heeft bij meer dan 100 voertuigen eigen kofferbak metingen uitgevoerd. Het meet met schuimblokken van standaardformaat (ISO 3832 norm), waarbij noch de ruimte voor het reservewiel noch de kleine opbergruimtes aan de zijkanten mee worden genomen in de berekening. Deze methode geeft een nauwkeuriger idee van het werkelijke volume van een kofferbak want wie gaat er nu op reis zonder reservewiel?

In onderstaand overzicht worden de waarden vermeldt die de diverse fabrikanten opgeven. Omdat zij hiervoor geen eenduidige meetmethode hanteren, worden er steeds ter nuancering kanttekeningen bij het gemeten resultaat geplaatst. In onze top 10 van grootste kofferbakken van B segment modellen zien we dat de stadsauto’s van de Volkswagen Groep de eerste plaatsen monopoliseren. Dat is niet verrassend want door hun royale maatvoering zijn ze vaak de ruimste in hun klasse.

SkodaFabiaKofferbak2K

1e) Skoda Fabia: maximaal 380 liter (inclusief de locatie van het reservewiel).

2e) Seat Ibiza: tot 355 liter, maar volgens de ADAC slechts 290 liter zonder de ruimte voor het reservewiel of de kleine opbergvakken.

3e) Hyundai i20: tot 352 liter

4e) Volkswagen Polo: tot 351 liter, maar zonder de ruimte voor het reservewiel of de kleine opbergvakken aan de zijkanten is er volgens de ADAC een inhoud van 250 liter.

5e) Renault Clio: tot 340 liter, maar zonder de reservewiel locatie is er sprake van 274 liter (of 235 liter bij de E-Tech versie).

6)e Renault Zoé: tot 338 liter, maar de ADAC mat niet meer dan 290 liter.

7e) Audi A1 Sportback: tot 335 liter, maar zonder de ruimte voor het reservewiel of de kleine opbergvakken aan de zijkanten is dit volgens de ADAC 250 liter.

8e) Dacia Sandero: tot 328 liter, maar Dacia geeft 406 liter op als ook de plaats van het reservewiel wordt benut.

9e) Kia Rio: tot 325 liter

10e) Opel Corsa: tot 309 liter, maar de ADAC houdt het op 250 liter, wat mij dichter bij de werkelijkheid lijkt, want zijn in zijn technische neef Peugeot 208 zou 265 liter passen.

Buiten de top-10 vinden we de Honda Jazz (304 liter), de Citroën C3 en Nissan Micra (beiden 300 liter), de Toyota Yaris (282 liter), de Mazda 2 (280 liter), de Mini Hatch 5-deurs (278 liter) en de Peugeot 208 (265 liter).

Reageren is niet mogelijk.