Rolls-on-a-budget: Hongqi stuurt e-HS9 naar Europa

0

Het marktaandeel van Chinese autofabrikanten begint in Europa langzaam maar zeker zichtbaar te worden op de radar. Er is weliswaar geen model dat als tot een ware voltreffer kan worden bestempeld, maar er is wel sprake van een salvo aan elektrische auto’s. Van klein tot groot. In de laatste categorie valt deze Hongqi e-HS9. Die is inmiddels in Noorwegen gearriveerd en lijkt bedoeld te zijn voor mensen die dromen van een Rolls-Royce Cullinan, maar zich hooguit een BMW iX3 kunnen veroorloven.

Dat Noorwegen de primeur heeft voor wat betreft de Europese marktintroductie van de Hongqi is niet verwonderlijk. In dit land bedraagt het marktaandeel van elektrische auto’s inmiddels 64 procent. Fabrikanten van dergelijke personenwagens komen in Noorwegen dus in een gespreid bedje terecht. Of anders gezegd: weten inmiddels dat de rode loper voor hen is uitgerold. Chinese merken als BYD, Nio en Xpeng gingen Hongqi al voor.

HongqiEhs9komtnaareuropa3

Nu gaat de e-HS9 op zoek naar Noorse (en vervolgens Europese) klanten. Deze elektrische SUV is allesbehalve een grijze mus. Dat hij met zijn hoekige front, langgerekte silhouet en kilo’s aan chroom strips sterk doet denken aan de Cullinan, is geen toeval: de Hongqi is namelijk ontworpen door een voormalige Rolls-Royce designer. Wel is de e-HS9 een stukje kleiner. Met een lengte van 5,2 meter valt hij eerder in de klasse van de BMW X7 of Mercedes-Benz GLS. En qua prijs is de e-HS9 dus een concurrent van de iX3 of de EQC.

HongqiEhs9komtnaareuropa

De elektrische SUV van Hongqi heeft in basisuitvoering 2 elektromotoren die elk goed zijn voor 217 pk en 300 Nm. De topversie heeft achter een exemplaar van 333 pk en 450 Nm. Het systeemvermogen bedraagt zodoende 550 pk. In deze vorm sprint de e-HS9 in 4,5 seconden naar 100 km/u. De zwakkere versie heeft 6,5 tellen voor de acceleratieklus nodig. Die beschikt over een accupakket van 84 kWh waarmee de elektrische SUV afgerond 400 kilometer (gemeten volgens de WLTP norm) moet kunnen afleggen. Op de optielijst staat een batterij van 99 kWh die een actieradius van 465 kilometer mogelijk maakt. Snelladen kan de e-HS9 met maximaal 100 kW. Al met al waarden die concurrerend zijn, maar die niet voor een nieuwe standaard zorgen.

HongqiEhs9komtnaareuropa2

Hongqi vraagt voor de e-HS9 in Noorwegen omgerekend 62.225 euro. Ter vergelijking: de basisuitvoeringen van de BMW iX3 en de Mercedes-Benz EQC kosten respectievelijk 69.333 euro en 71.280 euro. Daarmee is er sprake van een relatief goedkoop Cjinees alternatief van Hongqi. De e-HS9 biedt bovendien standaard 7 zitplaatsen. Er is overigens ook een versie met 2 fauteuils in plaats van een bank op de tweede zitrij. Die kost omgerekend 78.235 euro en biedt tevens nappaleer, luchtvering en soft-close portieren.

Reageren is niet mogelijk.