De Volkswagen Groep heeft in 2021 een nettowinst gerealiseerd van 15,4 miljard euro. Dat is 75 procent meer dan in 2020. De omzet steeg met 12,3 procent naar 250 miljard euro, zo meldt de fabrikant.
De omzet steeg dankzij een gemiddeld hogere verkoopprijs. Het totaal aantal auto’s dat aan de man of vrouw werd gebracht daalde echter met 6,3 procent (oftewel 600.000 stuks) naar 8,6 miljoen eenheden. In vergelijking met pre corona jaar 2019 is er zelfs sprake van een afzetdaling van 2,4 miljoen auto’s. Dat de winst steeg, is met name te danken aan kostenbesparingen. Zo daalden de overhead. Ook was de verkoop mix beter dan in 2020 met meer margerijke modellen. Verder kon er dankzij de schaarste aan nieuwe auto’s hogere prijzen worden gerekend.
Het Volkswagen concern denkt dat dit jaar de verkoop met 5 tot 10 procent zal stijgen. Maar dat is onder de assumptie dat nieuwe coronaverstoringen uitblijven en de oorlog in Oekraïne niet tot grote nieuwe productieproblemen zal leiden. De Volkswagen Groep maakt zich grote zorgen over dit conflict en stelt dat de laatste ontwikkelingen er op wijzen dat er tóch sprake van een negatieve impact zal zijn. “Het risico bestaat dat de laatste ontwikkelingen in de oorlog in Oekraïne ernstige gevolgen hebben voor ons bedrijf. Dat kan ook komen door flessenhalzen in de leveringsketen. Op dit moment is nog niet in te schatten wat de specifieke gevolgen zullen zijn”, aldus de Volkswagen Groep in haar jaarbericht. Over de verwachte winst doet het autoconcern geen uitspraken.
Naar eigen zeggen is de Volkswagen Groep met een marktaandeel van 25 procent marktleider op de Europese markt voor elektrische auto’s. De verkoop verdubbelde vorig jaar naar 425.000 eenheden. Dat is niet in de laatste plaats te danken aan de populariteit van de Skoda Enyaq iV en het succes van de Audi Q4 e-Tron. De eigen elektrische modellen ID.3 en ID.4 maken tot nu toe minder indruk op de consument. Volkswagen krijgt in 2023 een nieuwe kans als de ID.Buzz in productie gaat. Dat model straalt veel meer ‘emotie’ uit dan de tot nu toe gelanceerde elektrische modellen. Met name de ID.3 heeft de kille uitstraling van een koelkast.
Vorige week kondigde Volkswagen zijn nieuwe platform voor elektrische auto’s, Trinity, aan. Dit project omvat de nieuwe strategie van de Duitsers voor elektrische mobiliteit en zou de grootste moderniseringsslag in de geschiedenis van het autoconcern zijn. Onderdeel van het Trinity avontuur is ook de bouw van een compleet nieuwe fabriek. Daar moeten met veel minder manuren auto’s gebouwd gaan worden. De Volkswagen Groep blijft zich ook focussen op software ontwikkeling en autonoom rijden. Dat leidt ertoe dat in 2021 de uitgaven voor R&D opliepen tot 15,6 miljard euro, hetgeen ruim 12 procent meer is dan in 2020. Aan de andere kant werden de kapitaalbestedingen met ruim een half miljard euro teruggedrongen naar 10,5 miljard euro. Zo bespaart Volkswagen geld door geen opvolger voor de sedan versie van de Passat te ontwikkelen. Bij dochter Audi zijn de vervangers voor de A1 en Q2 geschrapt. Skoda heeft de Fabia Combi en de opvolger van de Scala geannuleerd.