BMW geraakt door oorlog en aanhoudende Chinese lockdowns

0

BMW leverde in de eerste 3 maanden van 2022 in totaal 596.907 voertuigen af. Dat is 6,2 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar goed, toen was er sprake van een recordafzet. Zoals de kaarten nu liggen, zal 2022 niet de geschiedenis ingaan als het beste jaar uit de geschiedenis van BMW.

In Europa was sprake van een afzetdaling va 7,8 procent. Een soortgelijke terugval deed zich ook in heel Azië voor. Kijken we specifiek naar China, de grootste afzetmarkt van BMW, dan zien we dat daar 9,2 procent minder auto’s werden verkocht.

BMW was het enige merk in de groep waar sprake was van een afzetdaling (-7,3 procent). De krimp werd vooral veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne (de autobouwer haalt heel veel bekabeling uit dit land) en de effecten van de corona lockdowns in China. Het Volkswagen concern heeft hier ook veel last van.

Het autoconcern (waartoe ook de merken Mini en Rolls-Royce behoren) zag wel de verkoop van volledig elektrische voertuigen flink stijgen, namelijk met 149 procent naar 35.289 stuks.

BMW verwacht dat de verkoop over het hele jaar op hetzelfde niveau zal uitkomen als in 2021. Toen verkocht het autoconcern wereldwijd 2,5 miljoen auto’s. Of de winst op recordniveau gehandhaafd kan worden, is nog niet duidelijk.

Reageren is niet mogelijk.