BMW investeert 1 miljard euro in nieuwe elektromotoren

0

BMW heeft een investering van meer dan 1 miljard euro aangekondigd in haar fabriek in het Oostenrijkse Steyr. Doel is om met dit geld de productievestiging geschikt te maken om vanaf 2025 een nieuwe generatie elektrische aandrijflijnen te bouwen.

In het kader van de lancering van de zogeheten Neue Klasse modellen, investeert BMW niet alleen in een specifiek voor elektrische auto’s bestemd platform, maar ook in productie apparatuur. De Duitsers geven daarom 1 miljard euro uit voor modernisering en aanpassing van haar fabriek in Steyr. Het doel is om van dit geld de komende 7 jaar de fabriek geschikt te maken voor de productie van onderdelen die voor de elektrische aandrijflijn van de Neue Klasse modellen nodig zijn. Deze auto’s komen vanaf 2025 op de markt. De primeur is voor een D segment middenklasser die als opvolger van de 3-serie kan worden beschouwd.

Omdat BMW (de afkorting van: Bayerische Motoren Werke) het woord ‘motor’ in haar vaandel draagt, is het ondenkbaar dat iemand anders de elektromotoren voor BMW ontwerpt en produceert. De Duitsers willen dit zelf doen. Overigens is BMW hier niet uniek in, want ook Mercedes, Renault en Volvo hebben zelfstandig technologie ontwikkeld die in eigen beheer geproduceerd gaat worden. BMW gaat dit dus doen op 2 assemblagelijnen in haar fabriek in Steyr, waar al meer dan 40 jaar verbrandingsmotoren voor BMW en Mini het levenslicht zien.

Als de fabriek eenmaal op volle capaciteit draait, dan zal BMW in Steyr naar verwachting ruim 600.000 elektromotoren per jaar produceren. Van het genoemde bedrag van 1 miljard euro zal 720 miljoen euro zal worden geïnvesteerd in de daadwerkelijke productie en de rest in ontwerp en ontwikkeling. BMW zal hiervoor ook veel extra personeel aannemen, met name werknemers die gekwalificeerd zijn op het gebied van elektrische mobiliteit. Hun aandeel in het personeelsbestand zal stijgen van ongeveer 30 procent nu tot 50 procent in 2030. Naast Dingolfing (Duitsland) wordt ‘Steyr’ de tweede BMW fabriek voor de productie van elektrische aggregaten.

Het is de bedoeling dat in de Oostenrijkse productielocatie alle kerncomponenten voor elektrische auto’s gemaakt gaan worden. De fabriek zal worden omgebouwd en het vloeroppervlak wordt uitgebreid met z’n 60.000 vierkante meter, onder andere in de vorm van een gemoderniseerde productiehal met 2 assemblagelijnen. BMW verwacht dat de helft van de 4.400 medewerkers van de fabriek rond 2030 aan elektrische auto’s zal werken. De miljardeninvestering betekent dat de Steyr fabriek de belangrijkste aandrijflijn locatie voor de BMW Groep blijft.

Momenteel heeft 1 op de 2 voertuigen van de BMW Groep een in Steyr gebouwd ‘hart’, zo laat Milan Nedeljković, die in de Raad van Bestuur verantwoordelijk is voor productie, weten. Directeur Alexander Susanek van de Oostenrijkse fabriek benadrukt dat de productiecapaciteit ook gebruikt blijft worden voor diesel- en benzinemotoren.

 

Reageren is niet mogelijk.