Fiat: ook onze nieuwe Doblò wordt (deels) elektrisch

0

Sommige andere Nederlandse automedia pakten afgelopen week groots uit met het nieuws dat Fiat in het Verenigd Koninkrijk voortaan alleen nog maar (deels) elektrische auto’s zou gaan verkopen. Waarom? In Nederland is dat al langer het geval. Fiat verkoopt bij ons namelijk alleen nog maar modellen die óf hybride techniek hebben óf volledig elektrisch zijn. En volgens de definitie van het Italiaanse automerk vallen het eerste type auto’s ook in de (deels) elektrische categorie.

Als de betreffende blog redacteur eerst zijn huiswerk had gedaan, dan had hij zijn tijd kunnen steken in een écht nieuwsfeit. Bijvoorbeeld de introductie van de nieuwe Fiat Doblò. Het Italiaanse merk neemt dit model over van zijn Stellantis familieleden Citroën (Berlingo), Opel (Combo) en Peugeot (Rifter). Dit betekent dat de personenversie alleen in een volledig elektrische uitvoering leverbaar wordt. Zijn aandrijflijn is, hoe kan het ook anders, identiek aan die van zijn familiegenoten.

FiatDobloE3

Alleen het front is noemenswaardig anders. Fiat heeft voor de Doblò-e namelijk gekozen voor een iets meer ‘elektrische look’ dan Citroën, Opel en Peugeot. Zo werd de traditionele grille achterwege gelaten. In plaats daarvan zien we een smalle, gesloten streep die de koplampen met elkaar verbindt. Daaronder, in de utilitaire bumper van ongelakt plastic, zien we wel wat (subtiele) koellucht openingen.

FiatDobloE2

Binnenin blijven de verschillen beperkt tot wat andere materiaalkeuzes en een Fiat logo op het stuur. De Doblò biedt maximaal 4,4 kubieke meter aan laadvolume, maar daarvoor dien je wel de 4,75 meter lange versie te bestellen. Vind jij de korte uitvoering lang genoeg, dan moet na 3,3 kubieke meter aan bagage de achterklep dicht. Voor extra spullen kan eventueel een aanhanger worden aangekoppeld. De elektrische Doblò mag namelijk maximaal 750 kilogram slepen.

FiatDobloE6

Voor de aandrijving van de voorwielen zorgt een 136 pk / 260 Nm sterke motor. Daarmee is de Fiat minimaal 130 km/u snel. Of er meer in het vat zit, is niet bekend, want bij dit tempo grijpt de begrenzer in.

FiatDobloE7

De Doblò-e beschikt over een accupakket van 50 kWh waarmee het zogeheten Ludospace model circa 280 kilometer ver moet komen volgens de WLTP meetnorm. Snelladen kan met maximaal 100 kW. Dan is de batterij in circa 30 minuten weer voor 80 procent vol.

FiatDobloE5

Voor Nederland (en diverse andere Europese markten) biedt de Doblò-e weinig toegevoegde waarde aangezien Fiat met dit model ‘meer van hetzelfde’ biedt. Er is niet alleen een soortgelijke Citroën, Opel en Peugeot, maar ook Toyota biedt een variatie op dit thema aan in de vorm van de Pro Ace (City) Verso Electric. Maar de Doblò-e is wel erg belangrijk voor de Italiaanse thuismarkt. Daar heeft Fiat haar marktleiderschap te verdedigen en ook dit model kan daarbij helpen.

FiatDobloE4

 

Reageren is niet mogelijk.