Sportief, maar niet heus: test Opel Astra GSe

0

Waarom deze test?

Opel heeft zich de laatste jaren tamelijk bescheiden opgesteld. De focus lag op de introductie van zuinige modellen en daarnaast laat het merk zien goed op weg te zijn met de transitie naar een elektrisch gamma. Maar het mag allemaal wel wat spannender. Een eerste stap in die richting wordt gezet het de lancering van het GSe label. Dat debuteert op de Grandland en de hier geteste Astra. Beiden zijn voorzien van een sterkere geëlektrificeerde aandrijflijn dan beschikbaar is voor de reguliere uitvoeringen.

Is er nu sprake van een comeback van echt opwindende rijdersauto’s, zoals de Astra GSI en de Monza GSE? Deze test moet antwoord geven op die vraag.

OpelAstraGSe4

 

Wat voor auto is het?

In de komende jaren zal de GSe badge op tal van andere sportieve topmodellen van Opel worden geplakt. Criterium daarvoor is een hoger prestatieniveau dan de reguliere uitvoeringen bieden en een strakker afgesteld onderstel. Voor de extra pit moet een stekker hybride of volledig elektrische aandrijflijn gaan zorgen. De Astra GSe (in hatchback óf Sports Tourer stationwagen vorm) en de Grandland zijn de eersten die de behandeling ondergaan. De testauto gaat de strijd aan met de Volkswagen Golf GTE en de Peugeot 308 Hybrid 225 GT.

OpelAstraGSe7

Bij de eerste kennismaking verdunt de Astra GSe de extraverte OPC aankleedformule bijna tot op het punt van anonimiteit. Dat is een bewuste keuze van Opel want ingetogenheid zou beter bij de tijdsgeest passen. Die wordt gekenmerkt door tal van crisis, dus de gedachte is dat de auto dan een oase van rust moet zijn. BMW is dezelfde mening toegedaan, getuige de onlangs gepresenteerde i Vision Dee conceptstudie.

OpelAstraGSe6

Door niet al te veel wijzigingen door te voeren, wil Opel deze nieuwe plug-in hybride betaalbaar houden voor een breder publiek dan eerdere GSE/GSI of OPC creaties. Als zodanig kreeg de Astra slechts kleine aanpassingen aan de voorbumper en andere een set 18 inch lichtmetalen velgen (waarvan het design in dit geval geïnspireerd is op de retro Manta GSe ElectroMOD conceptauto). Toch zorgen de hoekige vormgeving en het strak gevouwen koetswerk voor een sterke aanwezigheid op de weg.

OpelAstraGSe15

Opel heeft de aandrijflijn van de Astra GSe, die fungeert als kers op de taart, geplukt van elders binnen het moederbedrijf Stellantis verkrijgbare modellen. Er is dus sprake van inwisselbare techniek en geen unieke motor zoals voorheen bij de OPC uitvoeringen. Dit is een ander teken van het rustigere karakter van de Astra GSe, hoewel de plug-in hybride set-up (die een 1,6 liter turbobenzine unit combineert met een elektromotor) nog steeds een respectabele 225 pk en 360 Nm levert.

OpelAstraGSe5

Tot wel 65 kilometer puur elektrisch rijden is mogelijk dankzij een batterij van 12,4 kWh, waardoor de Astra GSe menig rit emissievrij kan afleggen. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat er steeds braaf opgeladen wordt. Opel geeft een gemiddeld benzineverbruik van 1,2 liter per 100 km op (gemeten tijdens de WLTP testcyclus), maar verwacht dit cijfer niet te evenaren tenzij jij kortere ritten maakt met een volle batterij. Het opladen daarvan duurt minder dan 2 uur met de optionele 7,4 kW boordlader.

OpelAstraGSe8

De batterij en de elektromotor zorgen niet alleen voor extra grunt en efficiëntie, maar voegen ook gewicht toe aan het totaalpakket. Met als gevolg dat de Astra GSe een dikke 1.703 kilo weegt. Daarmee is hij zelfs honderden kilo’s zwaarder dan de vlaggenschepen van Opel uit de jaren zestig en zeventig (Kapitän / Admiral / Diplomat). Om die massa te beheersen, ligt de GSe 10 mm lager dan de standaardversie, met 11 procent stijvere veren en op maat gemaakte dempers rondom. De laatste hebben een extra interne klep voor een betere combinatie van comfort en precisie, aldus Opel.

 

Is het wat?

De veranderingen hebben de Astra niet radicaal getransformeerd, maar achter het stuur voelt de GSe uitvoering merkbaar alerter en scherper aan in zijn reacties. Over het algemeen volgt de nieuwe topuitvoering het nette, benaderbare karakter van het standaardmodel, hetgeen betekent dat hij gemakkelijk te plaatsen is en de bestuurder niet hard hoeft te werken voor een vloeiende rijstijl. Voorwaarde is wel dat er sprake is van strak asfalt. Zo niet, oftewel als er sprake is van kapot wegdek, dan zal jij beslist deelgenoot worden gemaakt van die onvolkomenheden en schudt de hele structuur van de Astra. Maar bij niet al te grote oneffenheden voelt de GSe versie dankzij de nieuwe dempers minder log aan dan de reguliere hybride uitvoeringenmodellen. Deze Opel ontpopt zich onderweg dan als een verfijnde, zachtaardige machine. Echter, wanneer jij de Sport modus inschakelt en de afstelling van het onderstel zich wijzigt, dan begint de Astra GSe te ontrafelen als een hot hatch.

OpelAstraGSe16

De Astra GSe is zeker levendig in een rechte lijn (de geclaimde tijd van 7,5 seconden voor de 0-100 km/u sprint lijkt makkelijk realiseerbaar), maar de benzinemotor maakt een rauwe indruk wanneer het toerental tot de rode lijn wordt opgevoerd, en het zachte rempedaal voelt niet geruststellend aan. Duw de Opel door een bocht en hij begint te schuiven op zijn eco-gerichte Michelin Primacy 4 banden. De voorkant glijdt dan weg van de beoogde lijn. Beter is het om iets rustiger aan te doen, want dan kan je het beste uit de GSe versie halen. Weet je goed waar de grenzen van deze Astra liggen, dan is het een prettig snelle auto.

OpelAstraGSe2

Gezien hun op efficiëntie gerichte samenstelling, hebben de Primacy banden moeite om in het asfalt te bijten en nuttige feedback naar jouw handen door te geven, en ze zorgen ervoor dat de anderszins nauwkeurige besturing onduidelijk aanvoelt bij het naderen van de limiet. De transmissie is ook niet geschikt voor een snelle rijstijl: Schakelen gaat meestal naadloos onder normale omstandigheden, maar de automaat is geneigd om vroeg op te schakelen, met als gevolg dat je, als je uit krappe bochten komt, minder vermogen tot jouw beschikking hebt dan je zou wensen.

OpelAstraGSe12

Het is duidelijk dat het GSe label, althans voorlopig, niet streeft naar absolute focus op de bestuurder, en de Astra voelt zich veel meer in zijn comfortzone als je hem niet op zijn staart trapt. De motor werkt veel prettiger in het middelste toerenbereik en vertrouwt op zijn elektrische koppel om de auto in een behoorlijk tempo van A naar B te brengen, en het onderste; voelt zich meer op zijn gemak op keurig onderhouden buitenwegen en snelwegen.

OpelAstraGSe17

Er is standaard een indrukwekkend scala aan technologie in de Astra GSe aanwezig. Opel’s dual-screen infotainment-opstelling staat centraal op het dashboard, waarbij het vlaggenschipmodel een paar verzonken 12-inch displays heeft gekregen als onderdeel van het Pure Panel Pro-systeem. De resolutie is helder en de interface werkt relatief intuïtief, ondanks de af en toe vertraagde reactie, terwijl gebruikers hun apparaten kunnen aansluiten via draadloze Apple CarPlay en Android Auto als zij dat willen. Zaken als IntelliLux Pixel Matrix koplampen, een 360 graden parkeercamera en een uitgebreide reeks rijhulpsystemen zijn ook van de partij.

OpelAstraGSe10

Een opnieuw geprofileerd stuurwiel en stevige, met Alcantara beklede, stoelen duiden op het sportieve karakter van de GSe uitvoering binnenin, maar toch lijkt de sfeer sterk op die van de goedkopere Astra’s. Er zijn een paar namaak koolstofvezel panelen en glanzend zwarte oppervlakken, met een stevige algehele bouwkwaliteit. De bagageruimte van 352 liter is aanzienlijk groter dan die van een Golf GTE, maar een Ford Focus biedt achterin meer ruimte voor passagiers. Lange volwassenen komen met hun knieën snel klem te zitten tegen de voorstoelen van de Astra.

OpelAstraGSe14

 

60%
60%
Awesome

De aantrekkingskracht van de Astra GSe hangt sterk af van jouw prioriteiten bij een plug-in hybride compacte middenklasser. Deze Opel is niet overdreven sportief, en met een prijs van 49.499 euro is hij allesbehalve een koopje. De royale standaarduitrusting doet daar weinig aan af.

De Astra GSe mag dan in naam verwijzen naar de GSi modellen van het merk, het betekent niet de renaissance van Opel's sportiefste auto's. Als GSe is de Astra sneller dan alle andere uitvoeringen, maar zijn ingetogen uiterlijk en het afstandelijke weggedrag staat enigszins haaks op de sportieve nieuwe badge.

Dit neemt niet weg dat zijn relaxte rijeigenschappen en royale standaarduitrusting aangenaam zijn. Maar voor bijna 50 mille is er ook heel veel ander lekkers te koop. Duidelijk is in ieder geval dat de GSe uitvoering laat ruimte voor een Astra met meer pit. Een OPC met vierwielaandrijving en 300 pk?

  • 6
  • Beoordelingen door bezoekers (16)
    7.3

Reageren is niet mogelijk.