Test: Peugeot 308 daagt Volkswagen Golf uit

0

Het zijn eeuwige rivalen, de Volkswagen Golf en de Peugeot 308. Maar welk instapmodel met benzinemotor en automatische transmissie is het beste?

Voor een antwoord op bovenstaande vraag gaat de Peugeot 308 PureTech 130 EAT8 Allure Pack de strijd aan met de Volkswagen Golf eTSI110 DSG7 Life Business. Die kosten respectievelijk 38.950 euro en 38.190 euro.

Peugeot308VolkswagenGolf3

De elektrische auto is op dit moment misschien niet voor iedereen geschikt en de doorgaans zeer populaire SUV modellen vallen niet bij iedereen in de smaak. Wat plug-in hybride uitvoeringen betreft: hun prijs is vaak eliminerend. Het is daarom tijd om het weer eens over thermische hatchbacks te hebben. In het betreffende segment werden nog niet zo heel lang geleden als gevolg van de komst van de derde generatie Peugeot 308 de kaarten opnieuw geschud. Hij is verkrijgbaar in dezelfde carrosserievarianten en aandrijfuitvoeringen als de Volkswagen Golf, zijn levenslange rivaal. De Duitser was lange tijd dominant in zijn segment, maar vorig jaar werd hij onttroond als best verkochte auto van Europa. Oorzaak was overigens niet zozeer externe concurrentie, maar de gestaag toenemende populariteit van de T-Roc en de komst van de ID.3 die de e-Golf overbodig heeft gemaakt. Toch blijft de Golf een referentiemodel onder de compacte middenklassers.

Peugeot308VolkswagenGolf5

Volkswagens hebben de naam om, voor volumemerkbegrippen, duur te zijn, maar in dit duel is het de Peugeot 308 waarvoor het meest moet worden betaald. Het prijsverschil van 760 euro kan echter worden verklaard doordat de Fransman een grotere én krachtigere 3 cilinder turbobenzinemotor onder de kap heeft: een 1,2 liter exemplaar van 130 pk. De geteste Duitser heeft een 110 pk sterk 1,0 liter blok. Een ander verschil is dat de automatische transmissie van de Peugeot een versnelling meer heeft (8 versus 7 verzetten) maar de DSG unit van de Volkswagen schermt met een dubbele koppeling.

Peugeot308VolkswagenGolf14

Als je aan boord van de 308 stapt, word je direct geconfronteerd met de onconventionele ergonomie van Peugeot. Het dashboard is ontworpen rond de bestuurder met een klein stuur. Het hoepel belemmert helaas vaak een goede afleesbaarheid van het instrumentarium en is voor lange personen te laag gemonteerd.

Peugeot308VolkswagenGolf15

Het normale stuur van de Golf ziet er zeker minder modern uit, maar door het grotere aantal instelmogelijkheden is het veel eenvoudiger om een ​​ideale rijpositie te vinden.

Peugeot308VolkswagenGolf10

Peugeot308VolkswagenGolf11

Terwijl de 1.2 PureTech driecilinder van de Peugeot 308 het voordeel heeft op het gebied van zijn superieure specificaties, profiteert de 1.0 eTSI unit van de Golf van 48 Volt milde hybridisatie. Dit stukje techniek maakt het met name mogelijk om te profiteren van een zeer discreet werkend Stop & Start systeem. Het schakelt de motor al uit voordat het voertuig stopt en start het in één adem opnieuw indien dat nodig is. Dit maakt stedelijke ritten bijzonder aangenaam, zelfs als het remmen met wisselende consistentie of de relatieve brutaliteit tijdens het wegrijden op een heuvel een fluweelzachte rechtervoet tot verplichte kost maakt.

Peugeot308VolkswagenGolf6

Peugeot308VolkswagenGolf7

Ter vergelijking: de derde generatie Peugeot 308 biedt niet dezelfde vlotheid in de stad, althans niet in de hier geteste PureTech versie. Zijn driecilinder laat wat onwelkome trillingen doordringen in het interieur en bij zijn Stop & Start systeem ontbreekt het serieus aan discretie. De automatische versnellingsbak van de Fransman lijkt bij lage snelheden ook minder soepel zijn werk te doen dan het Duitse alternatief dat over een dubbele koppeling beschikt. Ook de iets imposantere afmetingen van de leeuwin (zij is 9 centimeter langer en 5 centimeter lager) en haar kleinere glasvlakken maken het leven in de stad ingewikkelder. De Peugeot compenseert dit echter met een zachtere demping bij lagere snelheden. De 308 wist daardoor met meer tact defecten in het asfalt.

Peugeot308VolkswagenGolf8

Peugeot308VolkswagenGolf9

Bij het verlaten van de stad zijn de rollen omgekeerd aangezien de 308 speelser is op de weg. De extra punch van de PureTech motor in het middelste toerenbereik en het meer uitgesproken turbo-effect zorgen voor een welkom reserve wanneer dat nodig is. De 3 rijprogramma’s (Eco, Normal of Sport) zorgen er voor dat er altijd sprake is van een geslaagde motor-bak combinatie. De DSG automaat van de Golf schakelt weliswaar zachter, maar hij biedt lang niet dezelfde responsiviteit, zelfs niet in de Sport modus. Soms lijkt het alsof het temperament van de eTSI motor wordt verstikt door een transmissie die brandstofbesparing bevordert. Dat heeft echter wel resultaat want de Golf is gemiddeld een halve liter per 100 km zuiniger dan de 308. De Volkswagen profiteert ook van een vrijloopmodus (motoruitschakeling) dankzij de microhybridisatie.

Peugeot308VolkswagenGolf12

Op het kleine stuurtje van de Peugeot valt veel aan te merken, maar het is bijzonder prettig bij het nemen van een bochtige route. Deze 308 van de derde generatie is echter minder responsief en wendbaar dan zijn voorganger, hoewel hij toch aangenaam blijft om mee te rijden. Hij vertoont nog steeds een ongelooflijke dynamiek terwijl hij met een onvergelijkbare subtiliteit trouwt aan het reliëf van de rijbaan.

Peugeot308VolkswagenGolf13

Door het profiel van de weg iets minder goed te filteren, laat de Golf merken niet over zo’n geslaagde dempingte beschikken. Zijn besturing geeft ook niet detzelfde feedback, maar zijn veilige en rigoureuze onderstel is net zo effectief.

Peugeot308VolkswagenGolf20

Peugeot308VolkswagenGolf21

Met hun digitale displays als instrumentarium en omstreden ergonomie, laten de 2 compacte middenklassers zien dat het elimineren van zowel fysieke knoppen als analoge meters niet perse een succes is. Aan boord van de 308 maakt de moderne en technologische sfeer indruk, en de afwerking is keruig. Maar sommige flitsende details en een soms gekwelde vormgeving van het dashboard kunnen liefhebbers van nuchterheid ontregelen. Navigatie in de menu’s van het aanraakscherm is nog steeds niet vanzelfsprekend, ondanks een banner met 6 aanpasbare i-Toogle sneltoetsen. Een paar daarvan bieden gemakkelijke toegang tot bepaalde essentiële functies, zoals het deactiveren van de invasieve rijbaanondersteuning.

Peugeot308VolkswagenGolf22

Peugeot308VolkswagenGolf23

Een heilig geloof in beeldschermen en de ‘war on buttons’ is ook het credo van de Volkswagen geweest. Tot op het punt van wanhoop van degenen die de vorige generatie Golf prezen vanwege zijn ergonomie en fijne zitpositie. Aan de gebruikte materialen ligt het niet en de afwerking geeft geen aanleiding tot kritiek. Verder zorgt de verfijnde sfeer voor een meer ontspannen dit dan wanneer je in de 308 onderweg bent. Maar net als aan boord van de Peugeot is de digitale ergonomie even wennen. Navigeren op het touchscreen is misschien iets minder verwarrend, maar je moet door de vele menu’s en submenu’s snuffelen om te profiteren van de vele beschikbare functies. Gelukkig kun je met de 3 snelkoppelingen op de middenconsole bepaalde essentiële functies beheren, zoals de airconditioning, die je vervolgens kunt aanpassen via het touchscreen. Het multifunctionele stuurwiel met klassieke bedieningselementen is praktischer dan zijn tegenhanger met haptische accenten die te vinden zijn in de R-Line uitvoering van de Golf.

Peugeot308VolkswagenGolf16

Peugeot308VolkswagenGolf17

Achter passagiers hebben in beide auto’s recht op een 2-tal USB-poorten die in het midden zijn geïnstalleerd. Maar dat is op dit onderdeel de enige overeenkomst tussen de Peugeot en de Volkswagen. Inzittenden worden achterin de Golf namelijk oneindig veel beter in de watten gelegd dan in de 308. De beenruimte, de hoofdruimte en de interieurbreedte zijn royaler, ondanks de compactere afmetingen van de Duitser. Bovendien maakt het grotere glasoppervlak de sfeer lichter aan boord dan in de 308. Met een inhoud van 412 liter tegen 381 liter voor de Volkswagen is de kofferbak van de Peugeot echter in 5-zits configuratie op papier groter. In het echt is die van de Golf korter, nauwelijks breder en iets hoger als de uitneembare bodem in de lage stand staat. Eenmaal weer in elkaar gezet, zorgt het voor een perfect vlak oppervlak nadat de rugleuningen van de achterbank zijn neergeklapt. De Peugeot 308, die dit trucje niet heeft, verliest op het gebied van kofferbak variabiliteit daardoor toch punten.

Peugeot308VolkswagenGolf18

Peugeot308VolkswagenGolf19

Het uitdelen van punten aan beide modellen voor hun standaarduitrusting is lastig omdat persoonlijke voorkeuren doorslaggevend kunnen zijn. Zo geeft jouw verslaggever van Autointernationaal.nl geen zier om stoelverwarming terwijl het voor anderen juist een must is. Dat smaken kunnen verschillen, moet ook onthouden worden als de buitenaankleding van beide modellen wordt gecommentarieerd. De 308 heeft een sportievere presentatie dankzij privacy glas, maar is dat belangrijker het head-updisplay, de actieve dempers, Park Assist of het winterpakket dat aanwezig is op de geteste Golf?

Peugeot308VolkswagenGolf

 

Mijn keuze: Volkswagen Golf

Zowel voor de Golf als voor de 308 geldt dat beide testauto’s aangenaam veelzijdig zijn en prettig compacte afmetingen hebben. De sportiever ogende Peugeot heeft als voordeel een onderstel met meer puntjes op de i (waardoor je aan dynamiek noch comfort iets tekort komt) en een speelsere motor zodra de bebouwde kom verlaten wordt. De Golf biedt echter ook veel rijplezier. Bovenal profiteert hij van een oneindig veel discreter opererend start / stop systeem, een soepeler werkende automaat en een lager verbruik. Omdat men zich doorgaans in de Volkswagen lekkerder aan boord zal voelen dan in de Peugeot met zijn matige ergonomie, doet dit de weegschaal in zijn voordeel doorslaan. Achter passagiers zullen de Golf ook meer waarderen en voor alle inzittenden is er een lager geluidsniveau. Dat de Volkswagen buiten de bebouwde kom minder pittig is, neem ik graag op de koop toe, evenals het feit dat er minder opties beschikbaar zijn en de All-touch bediening extra scherpte kan gebruiken.

Peugeot308VolkswagenGolf4

 

 

 

 

Reageren is niet mogelijk.