Stellantis schrapt dit jaar maximaal 2.000 banen in Italië. De reorganisatie hangt samen met de overstap naar de productie van elektrische auto’s en de afnemende vraag naar modellen met een verbrandingsmotor. Met name personenwagens met een dieselkrachtbron zijn uit de gratie.
Het overkoepelende concern van onder meer de merken Citroën, Fiat, Jeep, Opel en Peugeot is met de vakbonden overeengekomen dat het totale personeelsbestand in Italië met 4,3 procent wordt ingekrompen. Momenteel heeft Stellantis in dit land 47.000 mensen in dienst. Vorig jaar werd al een vergelijkbare reorganisatie doorgevoerd bij de Fiat-fabrieken. Toen verdwenen er ruim 1.800 arbeidsplaatsen. Ook bij Opel ging vorig jaar het mes gezet in het personeelsbestand. Dat leidde tot de reductie van 1.000 banen.
Autofabrikanten worstelen nog altijd met de verstoringen van de toeleveringsketen en sinds vorig jaar ook met de hoge inflatie. Hun fabrieken moeten zijn tegelijkertijd ombouwen om volledig elektrische auto’s te kunnen produceren. Het is aannemelijk dat dit jaar de vraag naar de Alfa Romeo modellen Giulia en Stelvio verder zal afnemen omdat er voor dit duo niet geïnvesteerd wordt in stekker hybride varianten. Hetzelfde geldt voor de Maserati Ghibli en Quattroporte.
Stellantis is niet de enige autofabrikant die reorganiseert. Ford maakte vorige maand bekend dat zij 3.800 banen in Europa gaat schrappen omdat er voor de productie van elektrische personenwagens minder werknemers nodig zijn. Ook bij Volkswagen zijn er plannen voor een reorganisatie. De overstap van de productie van modellen met een verbrandingsmotor naar types met elektrische aandrijving gaat in Europa miljoenen banen kosten, zo werd eerder becijferd door onder meer branchevereniging ACEA.