Dit zijn de Fiat modellen van de toekomst

0

Fiat is niet present op de autosalon van Genève, maar probeert toch de show te stelen door juist op dit moment virtueel 5 intrigerende conceptstudies te presenteren. Die zullen in de komende jaren allemaal in productie gaan. Het 5-tal is gebaseerd op hetzelfde platform en Fiat wil de modellen wereldwijd gaan verkopen.

De nieuwe line-up van de Italiaanse autofabrikant werd vanuit Ginevra aangekondigd in een video met Olivier Francois, de CEO van Fiat, als presentator. Het eerste model zal in juli van dit jaar in productievorm door de Stellantis dochter worden onthuld. Vervolgens zal er tot 2027 elk jaar een nieuw voertuig worden gelanceerd.

Fiat2024b

De eerste van de gepresenteerde conceptstudies is een stadsauto die iets groter is dan de huidige Panda en waarvan het design op het Lingotto gebouw van Fiat in Turijn geïnspireerd is, je weet wel: die fabriek met een ovale testbaan op het dak. Aan de buitenzijde overheerst een blokjesmotief. Dat patroon doet denken aan de enorme glaspartij van de fabriek. De Italianen schuwen daarbij grote woorden niet als zij het hebben over structurele lichtheid, helderheid en ruimteoptimalisatie. Verder valt op dat chroom vrijwel geheel ontbreekt.

Fiat2024c

Het interieur van de nieuwe Panda kenmerkt zich daarentegen door door ovale vormen. Kijk bijvoorbeeld maar naar het dashboard, de displays (onder andere voor het infotainment systeem) en de hoofdsteunen op de stoelen. Het ontwerp daarvan is geïnspireerd door de ovale vorm van de zogeheten La Pista 500 testbaan op het dak van het Lingotto gebouw. Er zijn in het showmodel veel (maximaal 80 procent) gerecyclede materialen te vinden, waaronder plastic en bamboe. Het is dus tevergeefs zoeken naar leder of stoelschuim. De te gebruiken materialen zullen worden gedeeld met de andere modellen die Fiat in petto heeft. Dat maakt de productie efficiënter en de auto’s goedkoper.

Fiat2024h

Fiat zegt dat de nieuwe Panda zal worden aangeboden met een groot aantal verschillende aandrijflijnen. Het gaat hierbij om techniek die ook in onder andere de Peugeot 208 te vinden is: een batterij-elektrische aandrijflijn en een 3 cilinder 1,2 liter benzinemotor met optioneel mild hybride techniek. Het platform draagt de naam ‘Smart Car’ en debuteerde eind vorig jaar onder de nieuwe C3/ë-C3, een zustermerk van Fiat. Overigens zal de huidige Panda nog tot in 2026 leverbaar blijven als ultiem budgetmodel. De nieuwe editie wordt namelijk een klasse groter en zal zodoende prijstechnisch ook hoger gepositioneerd gaan worden.

Fiat2024e

Het volgende studiemodel is een hippe pick-up waarin wij de opvolger van de Strada kunnen zien. Dat Fiat model is in Brazilië de best verkochte auto. De Italianen geloven dat zij dit succes wereldwijd kan evenaren. Net als de nieuwe Panda heeft de pick-up een hoekige vorm. Volgens Fiat is de nieuwe pick-up zowel functioneel en comfortabel als geschikt voor avonturen in de vrije tijd. In dit kader werd het front van het studiemodel voorzien van de niet veel uitleg behoevende naam ‘Dolce Virtual’. Het relatief compacte formaat moet de pick-up ook geschikt maken voor stedelijke omgevingen.

Fiat2024d

Fiat heeft ook een conceptstudie voor een grote fastback gepresenteerd. Diens ontwerp is een variatie op het designthema van bovenomschreven 2 modellen. Brazilianen zullen er de aanstaande opvolger van de Fiat Fastback in zien en in Europa, het Midden-Oosten plus Afrika en Europa zou het model de Tipo kunnen aflossen. Het gaat dus om een middenklasser. Dat die gebaseerd gaat worden op hetzelfde Small Car platform als de nieuwe Panda en de Citroën C3/ë-C3 (goedkoper dan het CMP alternatief) is geen probleem: de C4/ë-C4 (X) van het laatste merk heeft ook een onderstel dat primair voor B segment modellen is ontwikkeld.

Fiat2024g

Van deze fastback krijgen wij ook een licht aangepaste SUV-versie (een soort giga-Panda met 7 zitplaatsen) en een kampeer uitvoering voorgeschoteld. Die kenmerken zich door ruige stijlelementen, terwijl de vergrootte rijhoogte en de offroad-banden er voor zorgen dat dit voertuigen zijn die ‘alles’ kunnen. De leukste variant is de Camper. Dat ontwerp wordt een soort eerbetoon aan de originele Panda uit 1980 genoemd. De Camper heeft namelijk de veelzijdigheid van een stadsauto, maar ook kenmerken van een SUV en “de ziel van een trouwe metgezel”. Francois weet het mooi te verwoorden.

Fiat2024f

“Fiat is een mondiaal merk dat vorig jaar 1,3 miljoen auto’s verkocht. Daarmee zijn wij solide marktleider in veel delen van de wereld”, zei Francois in een verklaring. Hij voegde er aan toe dat Fiat ook binnen Stellantis qua verkoopaantallen de eerste plaats inneemt. “Wij bevinden ons in een wereldwijd speelveld en onze volgende stap zal de transitie zijn van regionale producten naar een mondiaal aanbod waar al onze klanten van kunnen profiteren, ongeacht waar zij wonen. Wij zijn verheugd om deze toekomstvisie te delen; een zeer nabije toekomst eigenlijk, aangezien de eerste auto over 4 maanden (in juli) zal worden gepresenteerd tijdens de viering van het 125-jarig jubileum van Fiat. Dat model wordt dan in de periode tot en met 2027 jaarlijks gevolgd door een ander nieuw ontwerp”.

Fiat2024i

De verwachting is dat in Europa de meeste aandacht zal uitgaan naar de elektrische versies van de 5 verschillende modellen, terwijl bijvoorbeeld in Latijns-Amerika de nadruk komt te liggen op de uitvoeringen met hybride aandrijvingen of met uitsluitend een klassieke verbrandingsmotor zonder elektrische assistentie. Aldaar laat de transitie naar volledig emissievrije mobiliteit nog even op zich wachten.

 

Reageren is niet mogelijk.