Hoe BYD haar klanten in Nederland een poot uitdraait

0

Autofabrikanten uit China zijn de laatste tijd regelmatig in het nieuws. Dat komt omdat zij, financieel gesteund door de regering in Peking, de wereld willen veroveren. Momenteel staan de Chinezen, vooral in het segment voor elektrische auto’s, op grote voorsprong. Dat komt ook doordat de vitale batterij óf zelf maken of in eigen land goedkoop inkopen.

Helaas wordt het kostenvoordeel niet (volledig) doorgegeven aan de Europese consument, zo blijkt uit onderzoek. Dit betekent dat er  gewerkt wordt met dikke winstmarges. De aangeboden modellen zijn daardoor lang niet zo goedkoop als in eigen land. De strategie is om prijstechnisch net onder de tarieven van de Europese rivalen te gaan zitten. De werkelijke prijsconcurrentie wordt bewaard voor later, als de logistieke problemen (waar de Chinezen vanwege onervarenheid met onze markt) nu tegenaan lopen, zijn opgelost.

Neem bijvoorbeeld de prijzen van BYD. Uit onderzoek blijkt dat de Atto 3 (foto) in Europa 81 tot 179 procent duurder is dan in China. In het geval van de BYD Dolphin gaat het om een verschil tussen de 39 en 181 procent. En bij de Seal om 30 à 136 procent. In ons land kost de Dolphin bijvoorbeeld 29.990 euro. In China is dat 15.440 euro. Natuurlijk, BYD moet hoge transportkosten maken om haar modellen naar Europa te exporteren, maar dat is niet het hele verhaal. Tesla vraagt voor de in China gebouwd Model 3 in Europa ‘slechts’ 37 procent meer.

Vergeet dus de nobele testimonials van Chinese autofabrikanten, bijvoorbeeld over hoe zij willen helpen om de wereld groener te maken. Dat is een hooguit door hun overheid opgelegde doelstelling en van toepassing op de gehele economie, bijvoorbeeld ook de branche die zich bezighoudt met de productie en installatie met zonnepanelen. Nee, de Chinese autobouwers laten met hun enorme winstmarges vooral zien op geld uit te zijn. En er kunnen hierdoor vraagtekens gezet worden bij de effectiviteit van eventuele importheffingen. De Chinezen hebben genoeg vet op hun botten om die op te kunnen vangen.

Chinese autofabrikanten profiteren met hun strategie bovengemiddeld sterk van de Europese fiscale voordelen en subsidieregels voor elektrische auto’s oftewel van onze belastingcenten. Europa wordt financieel uitgekleed doordat er schokkend veel geld richting China gaat. Kan Europa dan niet hetzelfde doen door haar modellen voor extra veel geld in China te verkopen? Nee, want los van de concurrentiedruk had de regering in Peking het tot voor kort zo geregeld dat de vorming van een 50:50 joint venture met een lokale producent verplicht was. Daardoor is in cement gegoten dat de winst voor de helft altijd in eigen land blijft.

Chinezen hebben het spel slim gespeeld. Althans slimmer dan onze ambtenaren en politici in Brussel. Die hadden lessen kunnen trekken uit de marktsituatie rond zonnepanelen. China speelde in die sector Europese bedrijven al eerder van het veld, bijvoorbeeld door de eigen markt voor buitenlandse zonnepanelen gesloten te houden. Brussel deed niks en liet de Chinese bedrijven hun gang gaan, of kwam hooguit met halfslachtige maatregelen door de put pas te dempen toen het kalf al verdronken was. Vind jij het gek dat daarom veel Europeanen in juni zullen kiezen voor ‘minder Brussel’?

Reageren is niet mogelijk.