Frisse blik op de plug-in hybrid: test Lynk & Co 08

0

Lynk & Co onderneemt een nieuwe poging om een vaste speler te worden op de Europese automarkt. Het debuut eind 2020 met de 01 was veel belovend dankzij een abonnementsmodel. Er konden toen enorm veel klanten worden binnengehaald. Maar dat abonnementsmodel bleek niet houdbaar toen duidelijk begon te worden dat de plug-in hybride 01 tweedehands lang niet zoveel opleverde als Lynk & Co had begroot. De prijzen werden verhoogd en tegelijkertijd werd er, om kosten te besparen, bezuinigd op de service. In een notendop het ideale scenario om klanten weg te halen en dat gebeurde dan ook.

Had Lynk & Co in 2023 nog 6.109 exemplaren van de 01 in Nederland op kenteken weten te zetten, afgelopen december waren dat er nog 25 stuks. De 02 (volledig elektrisch, geen abonnementsmodel) bracht geen uitkomst omdat zijn specificaties niet boven de middelmaat uitstijgen. De hier geteste nieuwe 08 (uit te spreken als: “Zero Eight”) kan echter pronken met een enorme elektrische actieradius van 200 km. Dat is voor een plug-in hybride auto ongehoord. Maar is het ook voldoende voor Lynk & Co om weer ouderwets te gaan scoren op de automarkt? Met een test ga ik proberen een antwoord te geven op die vraag.

LynkAndCo08test10

Lynk & Co positioneert zich als een Zweeds automerk, maar het is eigendom van de Chinese gigant Geely. De modellen worden ontwikkeld in het Europese designcentrum in Göteborg, maar geproduceerd in China. Vanwege het feit dat de technologie van Geely ook gebruikt wordt door de Geely zusterbedrijven Volvo en Polestar, is er sprake van een forse interne concurrentie. Dat probleem speelde vooral de 02 parten, die gebruik maakt van hetzelfde platform als de Volvo EX30. Die was eerder op de markt verschenen met een vechtprijs en had verkoop technisch reeds al het gras voor de voeten van de elektrische Lynk & Co weggemaaid. Dit concurrentieprobleem speelt een stuk minder bij de 08. Door je oogharen kijkend zou je in dit model weliswaar een concurrent voor de volledig elektrische Polestar 04 kunnen zien, maar er is gekozen voor een plug-in hybride aandrijflijn. Ook een rechtstreekse rivaal bij Volvo ontbreekt: de XC40 is er alleen in mild hybride vorm en bovendien een halve klasse kleiner, terwijl de XC60 in een hoger prijssegment opereert en meer het karakter heeft van een klassieke SUV dan van een cross-over.

LynkAndCo08test12

De nieuwste telg van Lynk & Co vierde onlangs zijn Europese première in Göteborg. Met een lengte van 4,82 meter moet de plug-in hybride het opnemen tegen zware concurrentie in het zeer competitieve D-segment. De 08 is verder 1,92 meter breed en 1,69 meter hoog. Premium kwaliteit is standaard. Als basisunit fungeert een tamelijk bescheiden 1,5 liter 4 cilinder turbobenzinemotor van 137 pk. Elektrische hulp doet het systeemvermogen evenwel uitkomen op 345 pk. De hiervoor benodigde stroom is afkomstig van een 40 kWh accu. Voor plug-in begrippen is dat een groot formaat. De prijzen beginnen bij 55.995 euro.

LynkAndCo08test11

In het druk bezochte D-segment weet de Lynk & Co 08 zich met zijn exterieur toch te onderscheiden en visueel op te vallen. Met een lengte van 4,82 meter en een breedte van net geen 1,92 meter (zonder spiegels) is hij een volwaardig alternatief voor de gevestigde orde. Op de weg oogt zijn design modern en bijna futuristisch. De Zweedse ontwerpers hebben bovendien enkele interessante details verwerkt die hem een ​​zekere eigenheid geven. Op de portieren zorgt de zogeheten ‘Tech Totem’ voor herkenning: een soort steunpilaren voor de spiegels met geïntegreerde sensoren. Het ziet er misschien uit als iets dat pas naderhand aan het design is toegevoegd, maar exclusief is het zeker.

LynkAndCo08test8

De frameloze portierramen zijn een echte blikvanger en geven de SUV een vleugje coupé flair. Vandaar dat ik de 08 liever als een cross-over categoriseer dan als een klassieke SUV. Bij frameloze portierramen is er altijd een grotere kans op nadrukkelijk windgeruis bij windgeruis, maar Lynk & Co zegt veel moeite gedaan te hebben om die comfortinbreuk te voorkomen. Het was zeker de moeite zeker waard.

LynkAndCo08test13

De voorzijde wordt gedomineerd door opvallende led verlichting, terwijl de koplampen bij de luxueuzere More uitvoering (59.995 euro) van het adaptieve Matrix type zijn en een intelligente groot licht assistent hebben. Sequentiële richtingaanwijzers (ook standaard op de More uitvoering) zorgen voor extra dynamiek. De Lynk & Co heeft een wielbasis van 2,85 meter en weegt 2.112 kg. Het laadvermogen is 500 kg, terwijl een aanhanger maximaal 1.600 kg zwaar mag zijn. De kofferbakinhoud bedraagt 540 à 1.254 liter.

LynkAndCo08test9

Afhankelijk van de gekozen uitrusting (Core of More) staat de 08 op 19-inch of zelfs 21 inch lichtmetalen velgen. Een panoramisch glazen schuifdak met elektrische bediening en een elektrisch bedienbare achterklep (beide zaken zijn standaard op de More variant) verhogen het bedieningscomfort. Het kleurenpalet varieert van ingetogen tot opvallende koperkleuren, inclusief een zwart dak voor de 08 More. Al met al een look met een duidelijke edge, maar zonder pronkzucht.

LynkAndCo08test14

In het interieur verwelkomt de Lynk & Co 08 zijn passagiers met een mix van state-of-the-art technologie en een huiselijke ambiance. Het middelpunt van de cockpit zijn 2 grote schermen: een 10,2-inch bestuurdersdisplay geeft belangrijke rijinformatie weer (weliswaar in miniatuur formaat), terwijl een enorm 15,4 inch touchscreen in de middenconsole verantwoordelijk is voor infotainment en de voertuig instellingen.

LynkAndCo08test7

Technisch is de 08 state-of-the-art: 5G-connectiviteit, Apple CarPlay en Android Auto (nieuwste versie) zijn allemaal aanwezig. Dat geldt ook voor een Harman/Kardon geluidssysteem met 23 speakers (standaard op de More versie; voor de 08 Core zijn er 8 speakers), een draadloos oplaadstation voor smartphones en diverse USB-poorten zijn eveneens aanwezig. Een kleine gimmick van de More uitvoering is de selfiecamera aan de binnenkant (voor de perfecte snapshot onderweg). Maar hoe lang zal de eigenaar van deze gimmick gebruik maken? Wellicht maar één keer en vergeet hij het daarna. Wat jammer is van de ingebouwde technologie.

LynkAndCo08test15

De stoelen beloven veel comfort: de bestuurder en voorpassagier zitten op elektrisch verstelbare exemplaren, inclusief 4-voudig verstelbare lendensteunen. De More uitvoering tilt dit naar een hoger niveau met massage- en ventilatiefuncties, evenals stoelverwarming voor de buitenste zitplaatsen van de achterbank. Daarover gesproken: de rugleuning kan in een hoek van 60/40 worden versteld en neergeklapt. Bij de Core uitvoering is de bekleding gemaakt van synthetisch leer. Wie kiest voor de More variant krijgt een combinatie van synthetisch leder en microvezel met sierstiksels, verkrijgbaar in de tinten Interior Black Ocean of Interior Sahara Dune. Sfeerverlichting, automatische klimaatregeling met 2 temperatuurzones (3 stuks in de 08 More) met luchtroosters ook op de tweede rij en een CN95-luchtfilter zorgen voor een comfortabele reis.

LynkAndCo08test17

Wat de aandrijflijn betreft, belooft Lynk & Co niets minder dan een revolutie. Het hart van de 08 is innovatieve plug-in hybride techniek. De aandrijving vindt plaats door een combinatie van een 1,5 liter turbobenzine 4 cilinder (137 pk, 230 Nm) en een krachtige elektromotor (208 pk, 350 Nm), resulterend in een totaal systeemvermogen van 345 pk. De kracht wordt via een automatische 3-traps DHT transmissie naar de voorwielen gestuurd. Het systeemvermogen is voldoende voor een sprinttijd van een vlotte 6,8 seconden (0 naar 100 km/u) en een topsnelheid van 185 km/u.

LynkAndCo08test18

De echte highlight is echter de accu: met een capaciteit van 39,6 kWh is er volgens de WLTP meetmethode een puur elektrische actieradius tot 200 kilometer mogelijk. Dat is nogal wat en waarschijnlijk zelfs een record. Wanneer ook de inhoud van de benzinetank wordt gebruikt, belooft Lynk & Co een totale actieradius van meer dan 1.100 kilometer. Opladen is mogelijk via wisselstroom (AC) met maximaal 11 kW (van helemaal leeg naar helemaal vol in ongeveer 4,5 uur) of, en dat is echt opmerkelijk voor een PHEV, via gelijkstroom (DC) met 85 kW. Daarmee zou de accu in slechts 33 minuten van 10 naar 80 procent moeten zijn opgeladen. Voorverwarmen van de accu is bij die handeling inbegrepen. De More variant biedt ook een V2L-functie (Vehicle-to-Load) waarmee externe apparaten via de accu van het voertuig kunnen worden gevoed met maximaal 3,3 kW. De brandstoftank heeft een inhoud van 60 liter. Lynk & Co geeft een benzineverbruik op van 0,9 liter per 100 km, wat overeenkomt met een CO₂-uitstoot van 23 gram/km. Is de accu leeg, dan wordt er elke 100 kilometer 6,5 liter brandstof verbruikt.

LynkAndCo08test19

Het interieur van de 08 maakt een zeer hoogwaardige indruk, met uitzondering van het vreemde plastic onderdeel boven het instrumentenpaneel, dat er erg goedkoop uitziet. Na navraag bleek echter dat de testauto nog uit de pre-productieserie is en dat het bekritiseerde stuk plastic niet zal terugkeren bij voor klanten bestemde exemplaren van de 08. Blijkbaar was er oorspronkelijk een enorme head-up display gepland voor dit model. De beslissing om deze interessante optie niet te gebruiken, werd echter relatief kort geleden genomen, waardoor er snel een afdekplaat moest worden gemaakt. Hopelijk ziet die er in de productieversie veel mooier uit, ook al is het ontbreken van een head-up display een echte doorn in het oog in deze klasse. Er wordt echter gesuggereerd dat deze functie mogelijk wordt toegevoegd aan de aankomende vierwiel aangedreven versie van de 08.

LynkAndCo08test3

Verder maakt het interieur een positieve indruk met zijn verfijnde materialen en interessante uiterlijk. De sfeerverlichting, waarvan zich een gedeelte op de achtergrond bevindt, is bijzonder indrukwekkend. De stoelen zitten zeer comfortabel en zijn lekker fors, ook al beperkt de brede middenconsole met 2 laadpunten de beenruimte enigszins. Aan de andere kant zijn de deurpanelen relatief smal, wat ook te wijten is aan het ontbreken van een traditionele binnendeurgreep. De in plaats daarvan geïnstalleerde plastic schakelaar ziet er erg goedkoop uit en is bovendien slecht geplaatst.

LynkAndCo08test22

Er is voldoende ruimte in de kofferbak en een speciaal opbergvak onder de vloer voor de laadkabel. Er is echter geen afstandsbediening voor het neerklappen van de achterbank leuning. Er is voldoende knie- en hoofdruimte en de stoelen zitten zeer comfortabel, ook al is de in het persbericht beloofde loungesfeer van 4 zitplaatsen er niet echt. De bas van het speciaal voor deze auto ontwikkelde Harman Kardon geluidssysteem is echter duidelijk hoorbaar en klinkt erg goed.

LynkAndCo08test6

Helaas zijn de bedieningselementen niet bijzonder prettig. Net als bij de eerder door mij geteste 01 is de activering (en uitschakeling) vrij omslachtig omdat ze bijna uitsluitend via het grote touchscreen worden bediend. Hoewel er een paar favorieten zijn, zijn deze beperkt en niet vrij te selecteren. Het zeer grote panoramadak kan bijvoorbeeld wel worden gekanteld met de favorietenknop, maar niet worden geopend. Je moet elke keer diep in de instellingen van de auto duiken. Het dashboardkastje heeft geen mechanische ontgrendeling; het kan alleen via het touchscreen worden geopend. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

LynkAndCo08test23

De spraak assistent Frank is over het algemeen een grote hulp, maar niet iedereen (ikzelf incluis) wil elke keer met zijn auto over de meest triviale dingen moeten praten. Vooral omdat Frank, net als het hele systeem, momenteel nog onder een aantal, soms zeer humoristische, vertaalfouten lijdt.

LynkAndCo08test5

De enthousiaste bestuurder zoekt tevergeefs naar een startknop; na het instappen trekt hij simpelweg de versnellingspook aan het stuur naar zich toe en weg is hij. Geruisloos. De Lynk & Co 08 ziet zichzelf in wezen als een elektrische auto en rijdt er ook zo naar. Hij trekt soepel op en heeft zelfs zonder verbrandingsmotor voldoende spierkracht. Je moet wel haast hebben om de viercilindermotor te activeren, zodat hij ook zijn vermogen levert. Die krachtbron is echter nauwelijks hoorbaar, wat boekdelen spreekt over de uitstekende geluidsisolatie.

LynkAndCo08test20

Natuurlijk kon ik tijdens mijn rit van ongeveer 1,5 uur geen echt betrouwbaar brandstofverbruikscijfer vaststellen, maar de boordcomputer (die, vervelend genoeg, slechts kort op het kleine en onoverzichtelijke instrumentenpaneel wordt weergegeven) gaf een verbruik aan van slechts 19 kWh/100 km en een schamele 1,5 l/100 km, wat behoorlijk indrukwekkend is voor een SUV van 2,1 ton.

LynkAndCo08test4

Het onderstel is comfortabel, net als de hele auto. Desondanks rijdt de 08 zeer goed en heeft hij een veilig weggedrag. In tegenstelling tot veel andere Chinese producten is ook de besturing indrukwekkend, met een lekkere stevigheid en veel feedback. Alleen het vierkante stuurwiel is een concessie aan de huidige mode en niet bepaald behulpzaam. Het uitstekende akoestische comfort verdient een vermelding. Zelfs zonder dubbel glas is de Lynk een zeer stille auto. Noch wind- noch chassisgeluid dringt door tot de inzittenden. En we hebben het al gehad over de goede motorisolatie.

LynkAndCo08test21

Met 55.995 euro voor de Core variant en 59.995 euro voor de extra luxueuze More uitvoering is de Lynk & Co 08 geen koopje, maar hij biedt wel veel waar voor zijn geld. De 272 pk sterke Volkswagen Tayron eHybrid kost 59.490 euro, de Cupra Terramar met dezelfde aandrijflijn moet als America’s Cup 58.990 euro opbrengen en de aanzienlijk minder krachtige Peugeot 5008 Plug-in Hybrid mag als GT weg voor 53.020 euro. In het premium segment liggen de prijzen aanzienlijk hoger. De DS 7 E-Tense kost minimaal 58.440 euro.

LynkAndCo08test2K

 

 

 

80%
80%
Awesome

Conclusie

De Lynk & Co 08 is een zeer aantrekkelijke auto voor wie niet met de massa wil meezwemmen. De indrukwekkende elektrische actieradius in combinatie met de mogelijkheid tot DC-snel laden vergroot de concurrentiekracht van deze plug-in hybride aanzienlijk, vooral voor wie nog niet klaar is om volledig elektrisch te gaan rijden.

Met zijn stijlvolle design, uitgebreide functies en innovatieve aandrijflijn heeft de 08 zeker een groot potentieel. Het feit dat Lynk & Co nu zijn verkoopstrategie heeft aangepast, samenwerkt met geselecteerde Volvo dealers en een uitgebreide garantie biedt, zal zeker helpen bij een eventuele aankoopbeslissing.

  • 8
  • Beoordelingen door bezoekers (4)
    8.1

Reageren is niet mogelijk.