Simply the best: test Renault 4 E-Tech

0

Na een pauze van 30 jaar maakt de Renault 4 een comeback als een praktische, elektrische cross-over. Hoewel geen moertje of schroefje identiek is, zou de reïncarnatie van de populaire Franse volksauto uit de jaren ’60, ’70 en ’80 dezelfde veelzijdigheid bieden als het origineel.

Daarin heeft de Franse fabrikant gelijk.Deze nieuwe ‘4’ is veelzijdig.Hij is langer dan de vorig jaar gelanceerde Renault 5 waarmee hij zijn platform deelt en hij biedt meer ruimte voor de inzittenden.De bagageruimte is met 420 liter afgerond 100 liter groter dan die van die nieuw ‘5’ auto en ook forser dan de kofferbak van de meeste concurrenten. Bovendien is er bergruimte onder de vloer voor de kabels. Ook is er voldoende bodemvrijheid, wat erg handig is.Je kunt zonder problemen even de verhoogde trambaan op rijden als de normale rijstrook door een bezorgbusje geblokkeerd is.

Renault4ETechTest13

Maar toch.In sommige opzichten is deze nieuwe 4 E-Tech qua veelzijdigheid een wereld van verschil met het oude model.Daarvan wist Renault meer dan 8 miljoen exemplaren te verkopen en waren er 18 landen waar hij werd geproduceerd. Vanwege zijn klasseloze karakter kreeg de originele Renault 4 al snel de bijnaam ‘spijkerbroekauto’. Het was een auto die voor een groot deel van de wereld persoonlijke mobiliteit mogelijk maakte, net als de Kever, de Mini of de Fiat 500. De originele Renault 4 was zó eenvoudig van opzet dat zijn robuuste 4 cilinder motor probleemloos 50.000 kilometer zonder onderhoud kon overleven. En gemakkelijk de 800.000 kilometer kon halen als men het roestduivel buiten de deur wist te houden.Als je naar Noord-Afrika gaat, is het nog steeds een van de meest voorkomende auto’s op de weg. De nieuwe Renault 4 zal echter alleen in Frankrijk worden gebouwd. Een gebrek aan elektrische infrastructuur belemmert de verkoop buiten Europa. Kortom, de nieuwe Renault 4 is dus behoorlijk anders dan het origineel.

Renault4ETechTest14

Terwijl ik met de nieuwe Renault 4 over kronkelende wegen langs de prachtige Portugese kustlijn reed, kwam ik het originele model tegen die in de tegenovergestelde richting reed.Ik zwaaide vrolijk naar de oudere man achter het stuur, maar hij reageerde niet. Ironisch genoeg behoort hij tot een kleine minderheid die de nieuwe Renault 4 niet opmerkte. Afgaande op de bewonderende blikken die hij opriep, lijkt deze herinterpretatie van een van de grootste successen van het Franse merk een hit te worden.

Renault4ETechTest15

Natuurlijk klinkt dit allemaal heel bekend in de oren voor Renault, aangezien de 5 E-Tech pas net is verschenen met zijn eigen, opvallende retrolook.De nieuwe ‘4’ moet een iets andere opdracht vervullen. Terwijl de 5 E-Tech gepositioneerd wordt als premium hatchback voor het B-segment, probeert Renault de 4 E-Tech in de markt te zetten als SUV alternatief door zijn robuustere roots centraal te stellen waarbij de styling van de auto ondergeschikt is aan zijn functiepakket, terwijl dit bij de 5 E-Tech precies andersom is. Daardoor is de nieuwe ‘4’ beslist geen alternatief voor de Puma Gen-E, maar zou hij, als Ford de productie van dit model niet gestaakt zou hebben, wel zijn gaan concurreren met de Ecosport Gen E. Heeft de Renault 4 E-Tech dan helemaal geen concurrenten? Jawel,. Je moet dan niet denken aan bijvoorbeeld de Mini Aceman, maar aan de nieuwe Long Range variant van de Citroën C3 Aircross / Opel Frontera en aan de Jeep Avenger.

Renault 4 Bleu Nuage Photos

Hoewel de jazzy 18 inch wielen en dikke wielkasten de velgen van het klassieke model in het niet doen vallen, is er elders duidelijk wel inspiratie bij de originele Renailt opgedaan.Dat is het duidelijkst te zien in het zijaanzicht, waar de vorm van het glasoppervlak en de gegolfde uitstulpingen op de deuren ervoor zorgen dat de 4 E-Tech nauwelijks met iets anders te verwarren is.Verder zorgen de verlichting aan de voor- en achterzijde (inclusief de verlichte grille (standaard op alle uitvoeringen behalve de instapversie) met ronde led lampen, plus de gesplitste achterlichten) ervoor dat deze Renault zich écht onderscheidt van de massa. In een later stadium komt er ook een versie met een oprolbaar canvas dak. Die biedt een (extra) opening van 80 x 92 cm met de buitenwereld; wederom een ​​knipoog naar de klassieke 4.

Renault 4 Bleu Nuage Photos

Stap in en je zult zien dat alles oogt heel vertrouwd oogt. Nee, het interieurontwerp is niet gebaseerd op dat van de originele Renault 4, maar bijna volledig overgenomen van de 5 E-Tech. Jammer, want waarom lijken deze 2 modellen van binnen zo sterk op elkaar als zij er van buiten zo verschillend uitzien?

Renault 4 Bleu Nuage Photos

Gelukkig, en dat is een pleister op de wond, heeft de 5 E-Tech een fantastisch interieur. Er zijn een aantal nieuwe materialen (ik ben met name fan van de denimachtige stof die verkrijgbaar is in de Techno uitvoering) en de stoelen zijn iets zachter dankzij een andere vulling.

Renault 4 Bleu Nuage Photos

Bestuurders krijgen een funky dashboard dat allesbehalve goedkoop aanvoelt en dat is ontworpen met aandacht voor gebruiksgemak.De regelen van de temperatuur aan boord etc. doe je met een reeks fysieke schakelaars, terwijl degenen die moderne rijassistentiefuncties irritant vinden, er net zo veel kunnen inschakelen als zij zelf willen met een dubbele druk op een knop aan de zijkant van het stuur (dit is beslist de meest vriendelijke oplossingen voor de regelgeving van de Europese Unie die voorschrijft dat de assistentiesystemen altijd actief moeten zijn bij het starten van de auto).

Renault4ETechTest16

Maar het interieur van de 4 E-Tech heeft wel een paar kleine minpuntjes. Zo is de transmissiehendel aan de stuurkolom tijdens parkeer manoeuvres makkelijk te verwarren met de ruitenwisserhendel, waardoor er eerder onbedoelde strepen op de voorruit ontstaan dan een richtingsverandering. De achterste zijruiten zijn vrijwel nutteloos, waardoor er een flinke dode hoek over de schouder rechtsachter is.

Renault4ETechTest17

Positief is dat de hoekige motorkap helpt om in te schatten waar de carrosserie van de 4 E-Tech aan de voorkant precies eindigt als er in een krappe ruimte geparkeerd gaat worden. Hij heeft dezelfde infotainment-opstelling als de 5 E-Tech en dat is een goede zaak want de installatie behoort zondermeer tot de beste in dit segment.

Renault 4 Bleu Nuage Photos

Het op Google gebaseerde besturingssysteem ziet er geweldig uit, laadt snel en is gemakkelijk te bedienen.Routeplanning geeft het geschatte resterende batterijpercentage aan het einde van een rit weer en kan de batterij voorverwarmen als je naar een laadstation navigeert, zodat de laadsnelheid optimaal is wanneer de auto aankomt.

Renault4ETechTest18

Waar de 4 E-Tech zich echt onderscheidt van de 5 E-Tech is aan de achterkant.Met zijn lengte van 4,1 meter is de 4 nog steeds geen reus, maar dat maakt hem wel 222 mm langer dan zijn merkgenoot, en 83 mm daarvan zit in de voor- en achteras.Het is genoeg om de tweede rij te transformeren van een zit plek die eigenlijk te krap voor volwassenen is tot een ruimte die vrij gemakkelijk door iedereen (klein of groot) te gebruiken is.

Renault 4 Bleu Nuage Photos

Ook biedt de 4 E-Tech veel meer ruimte dan de Jeep Avenger.Dankzij een zacht middengedeelte biedt de bank op korte ritten redelijk comfortabel plaats aan 3 personen. Het is echter (nog steeds) niet helemaal perfect.De hoofdruimte is nipt voldoende, de voetruimte onder de voorstoelen is krap en de vlakke vloer is wat hoog ten opzichte van de zitting, waardoor de bank wat weinig ondersteuning biedt voor de onderbenen. Maar mocht de krappe zitruimte achterin de 5 E-Tech reden voor jou zijn om niet tot koop / lease over te gaan, dan is de nieuwe ‘4’ beslist een verbetering en kan dus een ​​ideaal alternatief zijn om alsnog in een relatief betaalbare, elektrische Renault te gaan rijden.

Renault 4 Bleu Nuage Photos

Met 420 liter is de kofferbak (ook) zeer ruim voor een auto in deze klasse.Renault heeft hier een echt praktische knipoog gegeven naar de originele 4 door de laadvloer zo laag mogelijk te maken, vergelijkbaar met een stationwagen.Onder de vloer bevindt zich een ruimte van 55 liter voor laadkabels en die dubbele bodem is in tweeën gedeeld, zodat je er (iets) makkelijker bij kunt als de kofferbak al vol zit met andere spullen.

Renault4ETechTest19

Op de weg voelen de 4 E-Tech en 5 E-Tech vergelijkbaar aan, hetgeen niet verrassend is aangezien beide auto’s gebaseerd zijn op het zogeheten AmpR Small platform van Renault.De 4 E-Tech onderscheidt zich niet alleen door die langere wielbasis, maar ook door een aantal subtiele veranderingen. Zo zijn de veerpoten wat langer en iets zachter afgesteld, wat zorgt voor een subtiel vergrootte grondspeling en iets meer veerweg, maar het eindresultaat is niet enorm anders.Net als de overeenkomsten in het interieur is dat geen slechte zaak. De combinatie van extra rijhoogte en een zachtere afstelling zorgt voor een lichte neiging om in bochten over te hellen en de 4 E-Tech duikt ook iets meer als er krachtig afgeremd wordt. Ondanks die extra zachtheid van de vering worden nog steeds wat kleine oneffenheden aan het interieur doorgegeven.Ik zou daarom nog wat meer zachtheid willen; dat zou ook gepast aanvoelen gezien de manier waarop de originele 4 over oneffenheden gleed. Maar ook zonder die aanpassing is de 4 E-Tech veel soepeler geveerd dan bijvoorbeeld de onnodig stijve Mini Aceman.

Renault4ETechTest20

Dankzij zijn relatief bescheiden rijklaargewicht van 1.462 kg (naar EV-maatstaven) voelt de 4 E-Tech vrij wendbaar aan in bochten, geholpen door een vrij snelle besturing. Net als de 5 E-tech wordt hij ook in 2 vermogensvarianten geleverd: 120 pk of 150 pk. Dat betekent dat het accupakket 40 kWh respectievelijk 52 kWh groot is. Ik kon rijden met de krachtigst variant die dankzij de 245 Nm aan maximum koppel die naar de voorwielen worden gestuurd, in 8,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u kan accelereren. Dat is ruim voldoende voor een auto uit deze klasse.We zou ik de Eco-modus vermijden want die maakt de gasrespons erg zacht en traag, maar verder voelt de acceleratie levendig en responsief aan.

Renault 4 Bleu Nuage Photos

De 4 E-Tech is de eerste Renault met 1-pedaal bediening. Dat is de sterkste van de 4 remenergie regeneratieniveaus die eenvoudig tijdens het rijden kunnen worden geselecteerd met flippers aan het stuur.Het is niet zo krachtig als sommige andere systemen van dit type, maar het brengt de Renault zeer soepel tot stilstand. De grotere afmetingen van de 4 E-Tech ten opzichte van de 5 E-Tech hebben de actieradius slechts licht ingeperkt.Officieel kan er maximaal 397 kilometer worden afgelegd tussen oplaadbeurten; dat is slechts 8 kilometer minder dan wat de ‘5’ kan.

Renault 4 Bleu Nuage Photos

Mijn Portugese testroute had niet vleiender kunnen zijn voor een elektrische auto: de temperatuur was hoog en er werd niet of nauwelijks op de snelweg gereden, dus de 9 kilometer per kWh die ik haalde, is te danken aan een zeer gunstig scenario.Het komt grotendeels overeen met wat de 5 E-Tech onder vergelijkbare omstandigheden kan bereiken, en in mijn testhanden haalde ik 6,6 kilometer per kWh in meer gemengde omstandigheden. Met 100 kW is de laadsnelheid van de Renault vergelijkbaar met die van zijn naaste rivalen, namelijk identiek aan die van verschillende compacte elektrische SUV’s van Stellantis en bovendien iets sneller dan de Mini Aceman.

Renault4ETechTest23

Net als bij de 5 E-Tech zijn er 3 uitvoeringen om uit te kiezen: Evolution, Techno en Iconic. De uitrusting is bij alle 3 de luxe-niveaus van onder tot boven royaal.Alle uitvoeringen zijn voorzien van een 10,1 inch touchscreen, een achteruitrijcamera en parkeersensoren achter, keyless entry en een warmtepomp. De Techno bouwt daarop voort met draadloos opladen van smartphones, adaptieve cruis econtrol, parkeersensoren vóór en schakelflippers aan het stuur inclusief de 1-pedaal rijmodus.De topuitvoering Iconic beschikt over een verwarmd stuurwiel,  idem voorstoelen, een elektrisch verstelbare achterklep en extra rijassistentietechnologie zoals dodehoekwaarschuwing en waarschuwing voor kruisend verkeer achter.

Renault4ETechTest24

Maar het cruciale punt hier is de prijs, waar de zaken er veelbelovend uitzien voor de Renault. De 4 E-Tech is er zoals gezegd in 2 batterij versies. De eerste (de Urban Range) wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 120 pk en heeft 225 Nm aan koppel. De energie wordt geleverd door een 40 kWh NMC lithium-ion batterij die goed is voor een actieradius tot 308 km (WLTP). De prijzen van de Urban Range beginnen bij 29.995 euro. De tweede batterijversie (de Comfort Range) heeft een 52 kWh NMC lithium-ion batterij en een actieradius tot 409 km (WLTP). Tevens is zijn elektromotor met 150 pk en 245 Nm een stuk krachtiger. De prijzen van de Comfort Range beginnen bij 32.995 euro. In beide gevallen is het uitrustingsniveau Evolution. De Comfort Range Techno kost 34.995 euro en voor de Iconic uitvoering vraagt Renault 36.495 euro. Al met al vallen de prijzen vrij gunstig uit ten opzichte van zijn naaste concurrenten.

Renault4ETechTest25

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

Renault heeft in de vorm van de 4 E-Tech opnieuw een winnaar in handen. Hij lost één van onze klachten over de 5 E-Tech op: de krappe zitruimte achterin, wat ten koste gaat van de praktische bruikbaarheid. Ook is de kofferbak van de 4 E-Tech veel groter. Zijn meerprijs van 2.000 euro is hij daarmee zondermeer waard.

Verder rijdt de 4 E-Tech veel prettiger dan veel van zijn rivalen en is royaal uitgerust. Kortom, hij is briljant. Helaas vindt ik het uiterlijk niet zo geslaagd als dat van de 5 E-Tech. Bij de laatste is het design van het uit 1972 stammende origineel naadloos vertaald naar een moderne retro look. De 4 E-Tech lijkt veel minder op zijn voorvader en dat is toch een beetje jammer. Okay, dat is natuurlijk ook een veel lastiger klus aangezien de originele '4' liefst 11 jaar ouder is dan de '5', maar toch. Ik pleit voor een extra absolute basisversie genaamd Safari. Met standaard het aangekondigde roldak, maar ook stalen velgen zonder sier cover zoals de eenvoudigste Opel Frontera heeft. Voor de rest kan de uitrusting gereduceerd worden tot Dacia niveau. De daaruit resulterende prijs van 27.990 euro is niet doorslaggevend, maar wel het feit dat minimalisme veel beter bij deze Renault past dan welk designkenmerk dan ook. Want hoe eenvoudiger de 4 E-Tech is, hoe charmanter hij wordt.

Toch is de 4 E-Tech in zijn huidige vorm goed genoeg om tot 'Auto van het Jaar 2026' uitgeroepen te worden. Daarmee zou Renault geschiedenis schrijven want het is geen enkele autofabrikant eerder gelukt om de betreffende bokaal 3 keer op rij te winnen (dit jaar viel het merk in de prijzen met de 5 E-Tech en vorig jaar met de Scénic). Een historische kans dus, maar 'iets' zegt Autointernationaal.nl dat in 2026 Duitsland aan de beurt is om de verkiezing te winnen. Met de BMW iX3 of de Mercedes-Benz CLA. We zullen zien. Wie er ook wint, Renault zal er geen exemplaar van de 4 E-Tech minder om verkopen.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (44)
    7.2

Reageren is niet mogelijk.