In juli in totaal 31.261 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 7,6 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar, toen er 33.820 registraties waren. Na 7 maanden staat het jaarsaldo op totaal 225.223 registraties; een daling van 4,2 procent ten opzichte van de periode januari t/m juli 2015, toen de verkoopteller op 235.114 auto’s eindigde.
De 5 best verkochte merken in juli waren achtereenvolgens Volkswagen met 5.167 registraties en 16,5 procent marktaandeel), Renault (3.083 en 9,9 procent), Opel (2.289 en 7,3 procent), Peugeot (1.996 en 6,4 procent) en Ford (1.864 en 6,0 procent). Na 7 maanden bestaat de merken top5 uit achtereenvolgens Volkswagen (26.347 registraties en 11,7 procent marktaandeel), Renault (19.299 en 8,6 procent), Opel (17.943 en 8,0 procent), Peugeot (16.856 en 7,5 procent) en Ford (13.311 en 5,9 procent).
Merken die in juli tegen de algehele markttrend in meer auto’s wisten te verkopen, zijn in alfabetische volgorde Dacia (vooral de Sandero was in trek), Honda (de HR-V is inmiddels met afstand het best verkochte model), Hyundai (de i10 doet het goed in de particuliere lease en daarnaast was de Tucson veel gevraagd), Infiniti (90 procent van de verkopen wordt gegenereerd door de Q30), Jaguar (de taxibranche lijkt het even gehad te hebben met de XE, maar de XF en de F Pace compenseren dat royaal), Land Rover (op de Discovery na zitten alle modellen in de lift), Mini (de Clubman plust meer dan dat de rest van het gamma verliest), Opel (de Astra, Karl en Corsa trekken de kar), Renault (de populaire Captur heeft gezelschap gekregen van de Kadjar; daarnaast worden ook met de Mégane en Talisman leuke aantallen gerealiseerd), Seat (de Ibiza is in de uitverkoop), Skoda (de Superb is in Nederland populairder dan de statusrijkere, maar krappere Audi A4), Smart, Suzuki (de Baleno is in korte tijd uitgegroeid tot het populairste model van het merk) en Volkswagen (bij dit merk zijn de Polo, de Tiguan en de Touran de belangrijkste plussers).
De 5 best verkochte modellen in juli waren achtereenvolgens de Volkswagen Polo (1.412 registraties en 4,5 procent marktaandeel), de Volkswagen Golf (inclusief Sportsvan uitvoering 1.278 en 4,1 procent), de Volkswagen Up (1.094 en 3,5 procent), de Renault Clio (999 en 3,2 procent) en de Opel Astra (852 en 2,7 procent). Modellen die in juli minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetische volgorde de Audi A3 (397), de BMW 3-serie (376), de Ford Fiesta (668), de Ford Focus (424), de Hyundai i10 (836), de Kia Picanto (781), de Nissan Qashqai (322), de Opel Karl (514), de Opel Corsa (319), de Opel Astra (852), de Peugeot 108 (631), de Peugeot 208 (533), de Peugot 2008 (384), de Peugeot 308 (356), de Renault Twingo (322), de Renault Clio (999), de Renault Captur (808), de Renault Kadjar (391), de Seat Ibiza (387), de Skoda Octavia 446), de Skoda Superb (305), de Toyota Aygo (534), de Toyota Yaris (481), de Toyota Auris (338), de Volkswagen Up (1.094), de Volkswagen Polo (1.412), de Volkswagen Golf (excl. Sportsvan uitvoering 1.144), de Volkswagen Tiguan (334), de Volkswagen Passat (621) en de Volvo V40 (556).
Voor heel 2016 verwachten de brancheorganisaties RAI Vereniging, BOVAG en RDC dat de personenautoverkoop rond een totaal van 400.000 stuks uitkomt. Dat is circa 50.000 exemplaren minder dan in 2015. Destijds werden in de laatste maanden van het jaar zeer veel fiscaal vriendelijke modellen op kenteken gezet onder invloed van de wijziging in regels voor zakelijke bijtelling per 1 januari. De iconische Mitsubishi Outlander weet dit jaar met 15 procent bijtelling bijvoorbeeld nog maar 480 klanten aan zich te binden, terwijl dat er in 2015 (met 7 procent bijtelling) nog 3.245 waren.
In de laatste maanden van 2016 zal iets soortgelijks gaan gebeuren met de modellen die dit kalenderjaar nog in de categorie van 15 procent bijtelling vallen. Dat zijn hoofdzakelijk stekkerhybride modellen. Anderzijds zal de tenaamstelling van modellen waarvoor nu 25 procent bijtelling is verschuldigd, worden uitgesteld, aangezien er vanaf 2017 nog maar één bijtellingtarief voor zakelijke rijders is, namelijk 22 procent.
Alleen volledig elektrische auto’s blijven fiscaal gunstig(er) met 4 procent bijtelling. Hoewel de belastingvoordelen voor dit type modellen ook dit jaar identiek zijn aan die in 2015, zien we ook hier een duidelijke verkoopdaling. Zo werden er afgelopen maand nog maar 47 exemplaren van de bewierookte Tesla Model S op kenteken gezet. Vorig jaar juli waren het er nog 109 stuks. En op jaarbasis (januari t/m juli) zijn de aantallen 913 resp. 976. Het aantal registraties van de BMW i3 is dit jaar gedaald van 217 stuks naar 149 exemplaren. De i8 is eveneens uit de gratie: van deze sportwagen werden in de eerste 7 maanden van dit jaar nog maar 29 stuks op kenteken gezet (2015: 67). De prijs is niet de oorzaak, want ook de meest betaalbare elektrische auto van Nederland, de Renault Zoe, verloor aan populariteit: bij deze Fransman zakte het aantal registraties van 142 naar 126.
De Nissan Leaf is de enige uitzondering op de regel: het aantal registraties steeg in de periode januari t/m juli van 271 naar 420. De komst van de grotere 30 kWh accu, die een grotere actieradius mogelijk maakt, speelt daar ongetwijfeld een rol in. Het segment voor elektrische auto’s kan een impuls krijgen als in 2017 de Hyundai Ioniq Electric en Opel Ampera E leverbaar worden. De Model 3 van Tesla, die een significant grotere actieradius heeft, zal volgend jaar verkooptechnisch weinig uit kunnen richten in Nederland, aangezien de verkopen pas in 2018 op gang zullen komen.