Autoverkopen augustus: van kwaad tot erger

0

In augustus zijn in totaal 27.110 nieuwe personenauto’s op kenteken gezet. Dat is 12,1 procent minder dan in dezelfde maand van 2015, toen er 30.839 registraties waren. Op jaarbasis (januari t/m augustus) staat de verkoopteller nu op 252.094 auto’s; een daling van 5,2 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar (265.953 stuks).

De verkoopachterstand op 2015 is met name in januari en februari ontstaan, toen leaserijdend Nederland kampte met de naweeën van de afgenomen fiscale vriendelijkheid voor zakelijk rijders. In de daaropvolgende maanden (maart tot en met juni) trok de automarkt echter weer aan en kon er gemiddeld met 4 procent worden geplust. Maar vanaf juli was er weer sprake van een afzetdaling. Toen bedroeg de verkoopterugval ‘slechts’ 7,6 procent oftewel: de automarkt ontwikkelt zich van kwaad tot erger.

Toch is de jaarprognose van Autointernationaal.nl minder negatief dan die van andere analisten. Uw verslaggever denkt dat er dit jaar afgerond 408.000 auto’s over de toonbank zullen gaan. Weliswaar fors minder dan in 2015, maar minder rampzalig dan in 2014, toen de teller bleef steken op 387.572 stuks. Dat de schade mee zal vallen, komt doordat er per 1 januari 2017 opnieuw sprake is van een bijtellingverhoging. Dat maakt het aantrekkelijk om dit jaar met name stekkerhybride modellen op kenteken te zetten. Daarnaast lijkt de particulier privé lease ontdekt te hebben, een fenomeen dat sinds deze week ook door marktleider Volkswagen actief gepromoot wordt bij de vernieuwde Up.

De 5 best verkochte merken in augustus waren achtereenvolgens Opel (2.928 registraties en 10,8 procent marktaandeel), Volkswagen (2.606 en 9,6 procent), Renault (2.566 en 9,5 procent), Peugeot (2.263 en 8,4 procent) en Ford (1.617 en 6,0 procent). Na 8 maanden bestaat de top5 van bestverkochte merken dit jaar achtereenvolgens uit Volkswagen met 28.837 stuks registraties en 11,4 procent marktaandeel, Renault (21.858 en 8,7 procent), Opel (20.867 en 8,3 procent), Peugeot (19.094 en 7,6 procent) en Ford (14.908 en 5,9 procent.).

Merken die in augustus ondanks de negatieve marktontwikkeling meer auto’s wisten te verkopen, waren in alfabetische volgorde BMW (de nieuwe X1 is een hit), Honda (voelt zich weer happy dankzij de HR-V), Infiniti (al is de Q30 de enige kurk waar dit merk op drijft), Kia (de Picanto was ‘hot’, daarnaast werden ruim 180 exemplaren van de Niro op kenteken gezet), Land Rover (de Evoque is ‘forever young’), Mini (lelijk of niet, in zijn nieuwe gedaante spreekt de Clubman een veel bredere kopersgroep aan), Nissan (vreemd genoeg was niet de Qashqai hier verantwoordelijk voor, maar de rest van het gamma. Hield het merk soms nazomeropruiming?) Opel (zowel de Karl (foto) als de Corsa en de Astra verkopen als warme broodjes), Smart (waar zou dit merk zijn zonder de Forfour?) en Tesla (de Model X slaat zijn vleugels uit).

Aan de andere kant van het spectrum bevinden zich de merken die niet alleen in absolute zin minder auto’s verkochten, maar ook marktaandeel inleverden. Dit waren in alfabetisch volgorde Alfa Romeo (slechts 2 registraties voor de Giulia …), Citroën (de consument vindt de C4 Cactus niet meer zo prikkelend; daarnaast zijn ook de huidige C3 en de C4 Picasso op hun retour), Lexus (alleen de RX doet het goed), Mazda (de CX-3 heeft maar kort gepiekt), Renault (de marktintroductie van de gelifte Clio verloopt niet soepeltjes), Volkswagen (meer dan de helft van de Golf klanten heeft afgehaakt) en Volvo (de V40 kan de Clio een hand geven). Maar het kan altijd nog erger: er waren ook merken waarvan de afzet meer dan halveerde. Dat zijn DS (is een apart premiummerk voor PSA te hoog gegrepen?) en Mitsubishi (het complete gamma is momenteel om te huilen).

De 5 best verkochte modellen in augustus waren achtereenvolgens de Opel Karl (1.057 registraties en 3,9 procent marktaandeel), de Kia Picanto (925 en 3,4 procent), de Opel Astra (833 en 3,0 procent), de Peugeot 108 (718 en 2,7 procent) en de Ford Fiesta (709 en 2,6 procent). Modellen die in augustus minimaal 300 keer over de toonbank gingen, waren in alfabetisch volgorde de Citroën C1 (333), de Citroën C4 Cactus (361), de Fiat 500 (364), de Ford Fiesta (709), de Hyundai i10 (320), de Kia Picanto (925), de Mini Hatch (372), de Nissan Qashqai (302), de Opel Karl (1.057), de Opel Corsa (602), de Opel Astra (833), de Peugeot 108 (718), de Peugeot 208 (677), de Peugeot 2008 (396), de Peugeot 308 (367), de Renault Twingo (486), de Renault Clio (702), de Renault Captur (677), de Toyota Aygo (430), de Toyota Yaris (419), de Volkswagen Up (659), de Volkswagen Polo (564), de Volkswagen Golf (488) en de Volkswagen Passat (342).

Reageren is niet mogelijk.