Prijsvergelijking Fiat Panda

0

Fiat heeft enkele modeljaar wijzigingen doorgevoerd bij de Panda. Verkooptechnisch was dat eigenlijk nog helemaal niet nodig, want de betaalbare Italiaan weet zich goed staande te houden in de afzetstatistieken. Al ligt dat misschien ook aan de zwakte van enkele andere segmentgenoten (Citroën C1, Renault Twingo, Suzuki Celerio).

Fiat Panda

Hoe het ook zij, dankzij de minieme facelift (waarbij vooral het interieur werd opgefrist), kan de uit 2012 stammende Panda er weer een tijdje tegen. Ondanks dat Fiat de faceliftetiquette schendt door geen nieuwe bumpers of lichtunits te monteren. De Italianen zorgen wel voor 2 nieuwe carrosseriekleuren (Amore Red en Colosseo Grey) en een vers ontwerp velgen. Die zijn in stalen uitvoering 14-inch groot terwijl de lichtmetalen variant 15-inch meet.

Fiat Panda dashboard

Binnenin zijn de wijzigingen zoals gezegd van groter belang. De Panda kenner treft daar een beter afleesbaar instrumentarium aan. Het stuur is eveneens nieuw en het meubilair is met een ander stofje bekleed. Centraal op het dashboard nog steeds geen aanraakscherm voor het infotainment systeem. Dit betekent dat de koper onverminderd genoegen moet nemen met de Uconnect installatie (standaard op de Lounge uitvoering, de Climbing en de Cross) met smartphone ondersteuning. De radio werkt ook via Bluetooth. Het infotainment systeem heeft stembediening.

Fiat Panda stoelen

De krachtbronnen van de Panda zijn eveneens vertrouwd. Aan de basis staat een 2-pitter met 60 pk. Een dubbel aantal cilinders biedt de 1.2, maar die is slechts 15 procent sterker (69 pk), terwijl de CO2-uitstoot 25 procent hoger ligt (110 gram in plaats van 88 gram). Downsizing heeft dus wel degelijk zin. Bovenaan de motorenladder staat de TwinAir Turbo. Dat is in principe het zelfde blokje als de basisversie, maar dan met aanjager. Dit levert 80 pk op, of in de Climbing versie met vierwielaandrijving 85 pk. De Cross uitvoering is zelfs goed voor 90 pk. De TwinAir Turbo is er ook in een variant op aardgas. Die levert 80 pk.

Fiat

Citroën

Skoda

Panda C1 Citigo
TA 60 Pop 68 VTi Live 60 Active
10.295 euro 10.550 euro 10.870 euro

Fiat

Hyundai

Nissan

Panda i10 Micra
1.2 69 Popstar i-Motion 1.2 Visia
12.295 euro 12.495 euro 12.240 euro

Fiat

Lancia

Suzuki

Panda Ypsilon Celerio
TAT 80D Lounge 1.2 Silver Style AGS
14.295 euro 14.400 euro 14.299 euro

Instappen doe je voor 10.295 euro. U krijgt dan het uitrustingniveau Pop. De upgrade naar Popstar kost 1.000 euro. Met de 1,2 liter motor kost de Panda dan 12.295 euro. De Twin Air Turbo is even duur, tenminste als u de handgeschakelde variant kiest. Met Dualogic gerobotiseerde versnellingsbak bedraagt de prijs 13.295 euro. Voor de Lounge uitvoering zijn de prijzen van de 4 bovengenoemde aandrijfvarianten respectievelijk 12.295 euro, 13.295 euro, 13.295 euro en 14.295 euro.

pandamy2017a5

De meer exotische Climbing en Cross kosten respectievelijk 18.495 en 20.495 euro. Voor de TwinAir Turbo CNG uitvoering van de Panda rekent Fiat 13.795 euro indien u voor de Popstar versie gaat, of 14.795 euro als het Lounge vakje aangevinkt wordt. De modeljaar 2017 uitvoering is per direct leverbaar. Alle voorwiel aangedreven Twin Air Turbo varianten komen bij registratie dit jaar nog in aanmerking voor een tot 21 procent verlaagde bijtelling.

Comments are closed.