Elektrische Audi heet gewoon E-tron

0

Hing er lange tijd een (speculatieve) ‘Q6’ badge achterop de conceptversie van de eerste elektrische SUV van Audi, merkchef Rupert Stadler heeft nu laten weten dat de productie-uitvoering door het leven zal gaan als E-tron. De reden? De oer-Quattro heette destijds ook gewoon ‘Quattro’. Daarmee is direct duidelijk hoe belangrijk Audi haar elektrische SUV vindt.

Audi E-tron Quattro

Autointernationaal.nl meldde eerder al in de Newsflash dat Audi’s CEO wat loslippig was over de eerste elektrische SUV van het merk, die in 2018 in productie gaat. De conceptstudie was als ‘Q6’ gepresenteerd en iedereen dacht dat het model onder die naam in de showrooms zou gaan verschijnen. Niets is minder waar: het wordt E-tron.

Audi E-tron Quattro dashboard

Dat Stadler een link legt met de geschiedenis van de typeaanduiding Quattro, impliceert dat wij een scala aan elektrische modellen van Audi kunnen verwachten. In de pijplijn zit ook een luxueuze zakensedan en een compact model die als spirituele opvolger van de A2 gezien kan worden. Beiden krijgen dus de E-tron badge.

Audi E-tron Quattro voorpartij

De ‘oer E-tron’ die in 2018 de spits afbijt, zal gebouwd gaan worden in de Audi fabriek in Vorst (nabij Brussel). Daar loopt op dit moment nog de A1 van de band, maar de productie van deze instapper verhuist naar Spanje. Het is op zich niet onwaarschijnlijk onze zuiderburen meer elektrische modellen voor Audi mogen gaan bouwen, maar ondertussen zit (ook) de ondernemingsraad in eigen land te jengelen om dergelijke opdrachten.

Audi E-tron Quattro koplamp

Met de conceptversie van de E-tron konden wij vorig jaar al kennismaken (zie fotoserie). Het hoekige lijnenspel en een minimalistisch interieur zullen het productiestadium gaan halen. Daarmee wordt het model een echte Audi. De elektromotor is circa 500 pk sterk en de accuset is goed voor een actieradius van 500 kilometer. Waarschijnlijk krijgen wij volgend jaar september op de IAA van Frankfurt de definitieve uitvoering al te zien.

Audi E-tron Quattro zijflank

Comments are closed.