Opnieuw terugroepactie van Toyota

0

Problemen met mogelijk gevaarlijke airbags blijven Toyota achtervolgen. De Japanse autobouwer roept in Nederland 36.000 auto’s van de modellen Yaris, Auris, Corolla en Hilux terug. Het is al de derde terugroepactie van Toyota dit jaar.

De auto’s worden uit voorzorg naar de garage gehaald, omdat er problemen zijn met de airbags die gevaarlijke situaties zouden kunnen opleveren. Dit komt door een fout met de airbagontsteker. In heel Europa gaat het om bijna 1,5 miljoen auto’s. Op de thuismarkt haalt Toyota 1,1 miljoen auto’s terug.

De reden voor de terugroepactie is dat de ontsteker van airbags, die zorgt dat de airbag opblaast bij een ongeluk, mogelijk hapert, legt een woordvoerder van Toyota Nederland uit. “Uiteindelijk is het natuurlijk belangrijk dat als je een aanrijding hebt die hard genoeg is, dat je airbag gewoon opblaast en dat kan bij deze airbags mogelijk een probleem zijn”.

De woordvoerder benadrukt dat het probleem niet bij Toyota zelf ligt, maar bij het bedrijf Takata, dat onderdelen levert voor airbags. Of Toyota de rekening van de terugroepactie zal doorsturen naar het bedrijf, wilde hij niet zeggen. “Het belangrijkste is dat het hoofdkantoor van Toyota in Japan de kosten voor zijn rekening neemt, hoe dat dan juridisch later gaat met de firma Takata, dat is dan weer stap twee”, zegt hij.

Wereldwijd zijn in totaal al zo’n 100 miljoen wagens van verschillende merken teruggeroepen vanwege de problemen bij Takata. Defecten aan het airbag opblaassysteem waarbij onder meer metaaldeeltjes door de auto kunnen worden gelanceerd, worden in verband gebracht met 17 dodelijke ongelukken wereldwijd. Voor zover bekend zijn er nog geen ongelukken mee gebeurd in Nederland.

Het gaat om een deel van de modellen Corolla, Auris en Yaris die tussen 2006 en 2011 zijn gebouwd en de Hilux en Yaris die tussen 2011 en 2014 zijn afgeleverd. Toyota bezitters die het betreft, krijgen een brief thuis. Dealers vervangen vervolgens de zogeheten airbagontstekers in de auto’s. De kosten van de reparatie zijn voor rekening van Toyota en zal afhankelijk van het type auto ongeveer 1 à 2 uur duren, denkt de woordvoerder.

Eerder dit jaar riep Toyota al 22.000 auto’s terug vanwege problemen met airbags. Toen moesten eigenaren van de Prius en diverse Lexus modellen en zich melden vanwege mogelijke defecten aan de airbags. Ook werden 4,3 miljoen auto’s teruggeroepen vanwege problemen met koolstoffilters.

Op het hoofdkwartier in het Japanse Aichi kunnen ze de term “terugroepactie’ vermoedelijk niet meer horen; in februari zorgde mogelijke beschadigingen aan de achtergordels in onder andere de RAV4 ervoor dat wereldwijd 2,9 miljoen auto-eigenaren even langs hun dealer moesten voor een reparatie.

Comments are closed.