De Fiat Tipo heeft 3 à 4 sterren gescoord tijdens de botsproeven van crashtest organisatie EuroNCAP. Het model krijgt 2 scores toebedeeld, omdat het resultaat afhankelijk is van het uitrustingsniveau.
De veiligheid van de Tipo wordt alleen dat met 4 sterren beoordeeld als hij is uitgerust met een veiligheidspakket. In de standaarduitvoering is de Fiat op zich niet minder botsbestendig, maar hij haalt toch 1 ster minder omdat bepaalde actieve veiligheidssystemen ontbreken.
Op de onderdelen inzittendenbescherming, kindveiligheid en voetgangersbescherming scoort de Tipo respectievelijk 82, 60 en 62 procent. In standaarduitvoering haalt de Fiat op het vierde onderdeel, actieve veiligheid, 25 procent. Daardoor komt de totaalscore uit op 3 sterren. Als de Tipo is voorzien van een veiligheidspakket, waarin een snelheidsbegrenzer en een noodremsysteem zijn opgenomen, dan stijgt de score bij het laatste onderdeel naar 57 procent. Per saldo is dat voldoende voor 4 sterren.
EuropNCAP hanteert sinds begin dit jaar voor bepaalde modellen 2 scores. Dat doet de organisatie omdat niet alle auto’s standaard zijn uitgerust met alle veiligheidsvoorzieningen. Vaak is dat het geval bij kleinere of goedkopere modellen, zoals de Tipo. Eerder kreeg ook de Suzuki Baleno al 2 verschillende scores toebedeeld.
Overigens kan de kindveiligheid van de Fiat met een score van 60 procent (zie tweede alinea) sowieso a’s ‘matig’ worden bestempeld. In Nederland wordt de Tipo helemaal niet geleverd met het veiligheidspakket. Dit betekent dat alle exemplaren bij ons in de ‘3 sterren categorie’ vallen. Voor een moderne auto is dat eigenlijk onacceptabel, maar het past wel in het totaalbeeld dat de Tipo een ’tweede garnituur’ aanbieding is in het C segment.
Elders in Europa worden de inferieur eigenschappen van de Tipo gecompenseerd met een lage prijsstelling. Zo kost de Fiat in Italië slechts 12.900 euro. Bij onze Oosterburen starten de tarieven bij 14.250 euro. In Nederland moet de Tipo minimaal 20.305 euro opbrengen. Dan omvat de veiligheidsuitrusting slechts airbags, ABS, een bandenspanning sensor en ESP. Dat de Tipo bij ons duurder is, komt (natuurlijk) deels door de BPM. Maar Autointernationaal.nl heeft al eerder berekend dat zelfs met deze belasting meegerekend, de Fiat bij ons niet meer dan 18.250 euro zou mogen kosten.
Los van de veiligheidsissues dient aanschaf van de Tipo in Nederland te worden afgeraden. Laat de Fiat importeur eerst maar eens met reële prijzen komen, waarmee zij laat zien bereid te zijn de autoconsument serieus te nemen. Nu is dat bij de ‘Ansaldo Breda op wielen’ beslist niet het geval.