GetestDe nieuwe 540i
ModelBMW 540i
Modeljaar2017
RecensieEen ouderwets goede prachtbolide uit München.
Waarom de korte test?
Na eerder deze week de 530d getest te hebben, wordt door Autointernationaal.nl nu een benzineversie tegen het licht gehouden: de 540i. Zou die nog meer ‘Freude am Fahren’ bieden dan de dieseluitvoering?
Wat voor auto is de BMW 540i?
De zogeheten G30 generatie van de 5-serie is een zorgvuldige evolutie van zijn voorganger(s). BMW voegt wel verse ingrediënten toe, vooral op het gebied van actieve veiligheid en connectiviteit. Voorbeelden zijn een vernieuwde interface, een touch screen voor het centrale infotainment systeem dat zich ook laat bedienen via handbewegingen (Gesture Control) en semi-autonome rij functies.
Verder is de nieuwe modelserie in alle richtingen gegroeid, wat meer ruimte oplevert. Ondanks dat de 5-serie groter is geworden, weegt de nieuwe editie tot 100 kilo minder dan zijn voorganger. Het comfort zou naar een hoger plan zijn getild dankzij extra aandacht voor geluidsisolatie, onder meer via een speciale hemelbekleding en de zogeheten Syntak technologie (inkapseling van de motor). In het geval van de BMW 540i gaat het daarbij om een zescilinder lijn unit met een inhoud van 3,0 liter en 340 pk/450 Nm.
Is het wat?
Duitsers hebben de naam van ‘Ordnung’ te houden. Dat komt blijkbaar tot uiting in de wens om de verschillende modellen een duidelijk familiegezicht te geven. Bij BMW betekent dit dat de nieuwe 5-serie duidelijk op zijn grotere broer, de 7-serie, lijkt. De overeenkomsten zijn wat minder uitgesproken dan bij Mercedes, waar je een meetlint nodig hebt om een C klasse van een E of een S te kunnen onderscheiden. Ook Audi biedt in het sedansegment (A4, A6, A8) veel eenheidsworsten aan. Deze G30 generatie komt dus overduidelijk uit dezelfde designkoker als de andere 4-deurs modellen van BMW. De nieuwe 5-serie biedt daardoor een vertrouwd gezicht, al moet je voor revolutionaire ontwikkelingen dus bij andere merken zijn. Volvo bijvoorbeeld, waar de S90 totaal verschilt van zijn voorganger S80.
Maar BMW heeft er zich beslist niet met een jantje van Leiden van af gemaakt. Zeer indrukwekkend is de luchtweerstandcoëfficiënt. Dankzij allerlei aërodynamische vondsten zoals een actieve grille, zogeheten Air Curtains en Air Breathers (die de luchtstroom rond de voorste wielkasten optimaliseren), pronkt de nieuwe 5-serie met een bijzonder gunstige Cw-waarde van 0,22. Althans, in 520d Efficient Dynamics Edition uitvoering. De hier geteste BMW 540i verlaat de windtunnel met een nog steeds bijzonder knappe 0,25.
Het dashboard wordt gedomineerd door het centrale infotainment scherm, dat voortaan bovenop de middenconsole prijkt en voorzien is van een nieuwe user interface. Het display is voorzien van 3 interactieve balken die men naar eigen goeddunken kan kiezen en indelen, al blijkt volgens BMW uit onderzoek dat bij de meest rijders de functies ‘navigatie’, ‘geluid’ en ’telefoon’ favoriet zijn. Maar men kan net zo goed voor het weer of voor de beurskoersen opteren. Hoewel de instelmogelijkheden aan het oneindige grenzen, vindt men relatief snel zijn weg door het digitale doolhof. Dat is niet alleen te danken aan de heldere indeling van de verschillende menu’s en de diverse tabbladen, maar ook aan de eenvoudige bediening. Naast de bekende iDrive knop kan men ook ‘gewoon’ het scherm aanraken, spraakinstructies geven of dus via handgebaren. Het instrumentarium is bij de nieuwe 5-serie digitaal en kleurt rood in Sport model of blauw in Eco setting. De meest essentiële informatie kan ook worden weergegeven op het nu volledigere en beter zichtbare head-up display.
De BMW 540i beschikt standaard, net als de meeste andere versies overigens, over een 8-traps automaat. De motor blinkt uit in souplesse en is sterk genoeg om de 1,6 ton zware BMW in 5,1 seconden naar een snelheid van 100 km/u te brengen. De vierwiel aangedreven xDrive versie klaart deze klus zelfs in een nóg indrukwekkendere 4,8 seconden. Toch blijft het benzineverbruik volgens BMW beperkt tot 6,5 liter per 100 kilometer. In theorie althans, want tijdens de test, waarin volop sprake was van Freude am Fahren, jaagde de BMW 540i er een dikke 10 liter door heen.
Het testexemplaar was uitgevoerd in M Sport tenue met dynamische dempercontrole en het Professional navigatiesysteem. Dat zijn de basisvoorwaarden om de BMW in Adaptive rij modus te kunnen zetten (standaard op de 5-serie zijn de Driving Experience Control settings Eco, Comfort en Sport). In de stand Adaptive stemt de Duitser zijn rijgedrag op jouw persoonlijke rij geschiedenis én op de toekomst, te weten een eventuele scherpe bocht even verderop in het te rijden traject. Dankzij een stijver en toch lichter onderstel belooft BMW rij plezier van de bovenste plank. Dat is geen PR praat, want geholpen door de soepele, bliksemsnel schakelende automaat en de gretige lijnmotor verslindt de BMW 540i bochtencombinaties met de lust van een sportwagen. De BMW verleidt je om steeds later in de remmen te gaan en om steeds brutere stuurbewegingen te maken, maar de 5-serie geeft geen krimp. Er is veel grip en nog meer controle, hetgeen voor zeer veel vertrouwen in de Duitser zorgt. Je kan de nieuwe BMW hooguit verwijten te perfect te rijden om nog echt ouderwets leuk te zijn. Maar daar lijdt het comfort niet onder, integendeel. De BMW 540i is ‘gewoon’ een auto waarmee je in alle rust naar het andere eind van de wereld snelt.
BMW 540i testrecensie
Na de introductie van modellen als de 2-serie Active Tourer of de driecilinder motoren, zou je BMW er van kunnen verdenken dat het merk zijn aandacht niet bij de leest houdt. De BMW 540i bewijst dat het tegendeel waar is: dit is een ouderwets goede prachtbolide uit München die alle kwaliteiten bundelt waar het merk zijn huidige status aan te danken heeft.
-
10