De nieuwe koning: BMW 5-serie

0

GetestDe nieuwe 5-serie

ModelBMW 5-serie

Modeljaar2017

RecensieDe nieuwe BMW 5-serie 2017 is een indrukwekkende technische tour de force.

Na 44 jaar is de BMW 5-serie niet meer weg te denken uit het zogeheten Executive segment. Sterker nog: voor velen is de modelreeks de maatstaf in zijn klasse. Maar afgelopen jaar werd er met name door Mercedes hard aan zijn stoelpoten gezaagd. Met als gevolg dat diens E klasse momenteel eigenlijk de referentie is onder de betere zakensedans.

De nieuwe BMW 5-serie 2017 op de weg

BMW wil met de zevende generatie 5-serie de toppositie terugveroveren door de nieuwe norm te stellen. Dat doet zij met een sedan die sneller, lichter, zuiniger is dan zijn voorganger en die tjokvol hightech uitrusting zit. Qua comfort, verfijning en bouwkwaliteit zou de nieuwe 5-serie volgens BMW niet of nauwelijks onderdoen voor zijn grote broer, de 7-serie. En de combinatie van een afslankkuur en een nieuw onderstel met hem (bijna) net zo lichtvoetig maken als de 3-serie.

BMW 5-serie 2017

De ambities van BMW zijn eerlijk gezegd aan het design van de nieuwe 5-serie niet af te zien. De Duitsers durfden overduidelijk geen risico te nemen. Het mantra op de stylingafdeling was ‘evolutie, geen revolutie’. En de proporties zijn niet wezenlijk anders dan bij zijn voorganger, ondanks dat de nieuwe BMW 5-serie langer en iets breder is. Logisch dat er op de spionagefoto’s van het prototype nogal lauw werd gereageerd. Maar nu de nieuwe 5-serie af is, maakt hij indruk met prachtige details, zoals in de ‘dubbele nieren’ grille doorlopende LED koplampen en fraaie welvingen in de flanken. Minstens zo indrukwekkend is dat de Cw-waarde van de sedan slechts 0,22 bedraagt.

BMW 5-serie achterkant

Het grootste nieuws bevindt zich onderhuids. Daar bevindt zich hetzelfde onderstel als de 7-serie, maar dan zonder diens dure CFRP (met koolstofvezel versterkt plastic) componenten. Om toch uit te komen op een gewichtsreductie van zo’n 100 kilo ten opzichte van zijn voorganger, heeft BMW intensief gebruik gemaakt van aluminium. Verder beschikt de nieuwe BMW 5-serie model 2017 over ‘double wishbone’ voorwielophanging en een ‘multi link’ achteras. Tijdens de test wordt duidelijk dat deze investeringen geen weggegooid geld zijn: de BMW reageert sneller én lichtvoetiger op commando’s van de bestuurder dan zijn concurrenten.

BMW 5-serie cockpit

Het lagere gewicht en idem luchtweerstand komt ook de prestaties en het verbruik ten goede. Testauto was de 530d uitvoering met herziene 3,0 liter zescilinder lijn dieselmotor. Die is nu goed voor 265 pk en 620 Nm. In combinatie met xDrive vierwielaandrijving (en de standaard 8-traps automaat) zit je in slechts 5,4 seconden op 100 km/u. Imponerend. Tegelijkertijd blijft de CO2-uitstoot beperkt tot 132 gram/km. Elke (viercilinder) Subaru stoot meer uit.

De nieuwe BMW 5-serie

Meer nog dan het sprintcijfer en de emissiewaarde maakt de nieuwe 530d indruk met de manier waarop hij tussenacceleraties afwerkt. Alsof je een op spanning gebracht elastiek loslaat. Ook zijn automaat is excellent. De transmissie schakelt onmerkbaar, maar voert terugschakelcommando’s vliegensvlug uit zodra je daar via de flippers aan het stuur opdracht toe geeft.

BMW 5-serie 2017

De besturing is al net zo goed. De BMW reageert snel en de installatie is zowel licht als exact. De voorwielen bieden een grote hoeveelheid grip, hetgeen voor een vertrouwenwekkend weggedrag zorgt. Je bent snel vergeten dat de BMW 5-serie model 2017 eigenlijk een hele grote auto is. Nieuw is de mogelijkheid om de xDrive vierwielaandrijving te combineren met Integral Active Steering (vierwielbesturing). Op lage snelheid draaien de achterwielen in tegengestelde richting om de wendbaarheid te vergroten en op hoger tempo volgen zij de voorwielen om de stabiliteit te bevorderen.

BMW 5-serie joystick

Via de Driving Experience Control knop kan je kiezen uit diverse rij modi, te weten Comfort, Sport en Eco Pro. Bestel je de optionele actieve dempers mee in combinatie met het hoogwaardigere Professional infotainment systeem, dan is er tevens de setting Adaptive. In deze stand analyseert de software constant jouw rijgedrag om daar op de best mogelijke manier qua gaspedaalrespons, schakelgedrag en stuurkarakter op te reageren, aangevuld met informatie van het navigatiesysteem over de weg waarop je rijdt. Daarmee kan geanticipeerd worden op bijvoorbeeld scherpe bochten. De techniek werkt zó goed dat je nauwelijks werkt dat de BMW achter de schermen probeert jou optimaal van dienst te zijn.

BMW 5-serie infotainment systeem

Ongeacht de gekozen setting is de vering goed, ook in de stevigere Sport modus. Met name de optionele adaptieve dempers zorgen er voor dat oneffenheden in het wegdek mooi worden gladgestreken. De BMW 5-serie is daarnaast indrukwekkend stil. Dat komt niet alleen door de zeer lage luchtweerstand maar ook doordat BMW de motor als het ware in een kooi heeft ingekapseld. Maar er is altijd een zwakste schakel. Bij de 5-serie zijn dat de rolgeluiden. Met name bij de combinatie van grote wielen met slecht wegdek is er nog ruimte voor verbetering. De zitruimte is royaal, ook achterin dankzij een 7 millimeter langere wielbasis. Het formaat van de kofferbak groeide met 10 liter naar 530 liter. Dat is royaal, maar onhandig is dat de bagageruimte geen volkomen vlakke vloer of zijwanden heeft.

BMW 5-serie 2017 achterbank

Absoluut foutloos is de afwerking van het interieur. BMW heeft topkwaliteit materialen gebruikt waardoor de 5-serie op hetzelfde niveau staat als de Audi A6 en de Mercedes E klasse. Je zit relatief laag met het dashboard als het ware om jou heen gevouwen. De ergonomie is, zoals je mag verwachten van BMW, perfect. En elke schakelaar of knop werkt met indrukwekkende precisie. Op de middenconsole prijkt een 10,25-inch groot scherm dat zich ook via handgebaren laat bedienen (de meerprijs van deze optie valt reuze mee). Ook kan de BMW 5-serie 2017 tot een tempo van 210 km/u semi-autonoom rijden, mits je het systeem regelmatig laat weten dat jij ondertussen (ook) oplet.

BMW 5-serie infotainment systeem

44 jaar ervaring betaalt zich uit.

100%
100%
Awesome

BMW heeft zichzelf overtroffen. Je ziet het er misschien niet aan af, maar de nieuwe BMW 5-serie is een indrukwekkende technische tour de force. Met als resultaat dat BMW weer leidend is op het gebied van verfijning en comfort. De nieuwe 5-serie is daarnaast verrassend efficiënt en een heerlijke rijdersauto. Ja, het Executive segment heeft een nieuwe koning!

• 10
  • Beoordelingen door bezoekers (52 Stemmen)
    5.4