Nieuwstelex

0

+++ Op de Amerikaanse beurs voor elektronica en nieuwe technologie Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas (die nog tot 8 januari duurt) heeft BMW een zelfstandig rijdende 5-serie gepresenteerd. Het betreft een prototype dat voorzien is van zogeheten Personal Copilot software. De BMW kan daarmee gedurende een langere periode de volledige controle overnemen zonder dat de bestuurder de handen aan het stuur hoeft te houden. Personal Copilot baseert zich onder meer op kaartgegevens en op detectoren om de omgeving te ‘zien’. In de Passenger modus, waarin de BMW zelfstandig rijdt, wordt het licht in de cabine gedempt, zodat de inzittenden gemakkelijker naar bijvoorbeeld een film kunnen kijken. In vergelijking met een standaard 5-serie zijn er bij de Personal Copilot uitvoering een paar aanpassingen doorgevoerd. Toch is de basistechniek reeds aanwezig bij exemplaren die momenteel al bij de BMW dealers in de showroom staan. +++

+++ Dankzij de Cloud kan een auto permanent worden verbonden met een intelligent huis, met de dealer en met heel wat voorwerpen in de omgeving. Dat is de visie van BOSCH voor 2022, die op de CES elektronicabeurs bekend werd gemaakt. Het rijden wordt momenteel in hoge mate geautomatiseerd om tijd vrij te maken voor andere activiteiten. Zo kunnen inzittenden via internet gaan winkelen, videoconferenties bijwonen of opzoekwerk doen via internet. “De internetverbinding verandert de auto in een assistent op wielen”, aldus een woordvoerder van Bosch. Verder heeft de toeleverancier op de elektronicabeurs van Las Vegas een futuristische cockpit voorgesteld. De stoelen, buitenspiegels en binnentemperatuur passen zich dankzij gezichtsherkenning automatisch aan de voorkeuren van de passagiers aan. De bediening van de boordfuncties verloopt daarbij via knoppen met haptische feedback en gebarenherkenning. +++

+++ FIAT CHRYSLER is van plan stevig te investeren in de Verenigde Staten. Het Italiaans/Amerikaanse bedrijf wil daarbij in 2 van zijn productielocaties in totaal 2.000 extra banen scheppen in de periode tot 2020. In de fabrieken moeten nieuw modellen van Jeep worden geproduceerd. Ook wordt één van de productielocaties geschikt gemaakt om voertuigen van het merk RAM te fabriceren. Die worden nu nog in Mexico gemaakt.
De aankondiging van Fiat Chrysler is koren op de molen voor de aanstaande Amerikaanse president Donald Trump, die wil dat Amerikaanse bedrijven productie uit het buitenland terug naar de VS verhuizen. Eerder kondigde branchegenoot Ford al forse investeringen in de VS aan. Fiat Chrysler ontkende echter dat zijn stap te maken heeft met het beoogde beleid van Trump. +++

+++ FORD gaat uitbreiden met een fabriek in de Verenigde Staten, maar verwacht wel dat Trump belastinghervormingen doorvoert waarmee de industrie zijn voordeel kan doen. De autofabrikant wil dat de aankomend president zijn beloftes nakomt. “Er zal een gunstiger belastingklimaat zijn door Donald Trump”, zei Ford topman Mark Fields tijdens de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas. Ford besloot een fabriek in de VS te bouwen nadat Trump de bouw van een Ford fabriek in Mexico doelwit maakte in zijn campagne. Dat project van 1,6 miljard dollar is geannuleerd. De investering en de 700 banen gaan nu naar de Amerikaanse staat Michigan. Trump prees de beslissing van Ford via Twitter, nadat hij General Motors en Toyota op de korrel had genomen voor fabrieken in Mexico. Ford gaat daarnaast ruim 700 miljoen dollar investeren om de productie van een nieuwe generatie elektrische auto’s mogelijk maken. Die moeten in Flat Rock, Michigan van de band rollen. De investering levert 700 extra banen op. Eén van de nieuwe modellen is een volledig elektrische SUV, die uiterlijk 2021 op de markt moet komen. Ford belooft dat deze auto een actieradius krijgt van circa 480 kilometer. De fabrikant wil de elektrische SUV wereldwijd gaan verkopen. +++

+++ Softwaregigant MICROSOFT gaat zijn cloud platform Azure, de digitale assistent Cortana en Office 365 integreren in auto’s. Voorheen was Microsoft nog van plan om besturingssysteem Windows naar de auto te brengen, maar van die strategie is het bedrijf uit Redmond afgestapt. Het nieuwe platform, het Connected Vehicle Platform, wordt later dit jaar voor het eerst getoond, maakte Microsoft bekend op de Consumer Electronics Show in Las Vegas. Het platform van Microsoft wordt een open systeem, zodat autobouwers niet vast zitten aan een besturingssysteem. De autobouwers kunnen zelf kiezen welke onderdelen ze wel en niet gebruiken. Microsoft wil zich profileren als een partner van de auto-industrie en niet als concurrent. Het bedrijf gaat dus zelf geen auto’s ontwikkelen, maar “geeft autobouwers de mogelijkheid zich te richten op innovatie in plaats van een eigen cloud infrastructuur op te zetten”. De bedoeling is dat Azure het zware werk gaat doen en alle gegevens verwerkt die in de auto worden verzameld. Die gegevens kunnen dan worden gebruikt om bijvoorbeeld direct een route te plannen naar een vergadering of om de status van het voertuig te tonen. Nissan en BMW gaan experimenteren met de diensten van Microsoft. +++

+++ ROLLS-ROYCE heeft afgelopen jaar 4.011 auto’s verkocht, hetgeen 6 procent meer is dan in 2015. Het is het op een na hoogste aantal in de 113-jarige geschiedenis van de beroemde Britse autobouwer. Alleen in 2014 bracht het bedrijf meer luxe wagens aan de man, namelijk 4.063 stuks. Van de lastige marktomstandigheden in de luxebranche heeft Rolls-Royce afgelopen jaar naar eigen zeggen weinig last gehad. In Noord & Latijns Amerika, de grootste afzetmarkt voor het autobedrijf, namen de verkopen met 12 procent toe, in Europa met 28 procent en in Azië met 5 procent. Alleen in het Midden-Oosten merkte het bedrijf dat de oliesjeiks het in verband met politieke onrust en aanhoudend lage olieprijzen minder breed lieten hangen. De regio bleef desondanks een van de belangrijkste markten voor Rolls-Royce. Geen dealer ter wereld wist zo veel bolides van het luxemerk te slijten als die in Dubai. +++

+++ In navolging van de Nederlanders hengelen nu ook de Fransen naar de nieuwe Europese fabriek van de maker van elektrische auto’s TESLA. De Franse minister van Economische Zaken Michel Sapin heeft topman Elon Musk tijdens een werkbezoek proberen over te halen om voor uitbreiding in Frankrijk te kiezen. Sapin stelde onder meer stimuleringsmaatregelen voor Franse consumenten voor elektrisch rijden in het vooruitzicht. Tesla wil in Europa een grote fabriek voor elektrische auto’s en accu’s bouwen. De autofabrikant is op zoek naar een geschikte locatie en zou overwegen voor Nederland te kiezen. Eerder werd bekend dat Nederland zich sterk gaat maken om Tesla over te halen een grote fabriek voor elektrische auto’s in Nederland te vestigen. In Tilburg heeft Tesla zelf ook al een fabriek en een servicewerkplaats. +++

+++ Het aantal storingen aan TUNNELS, bruggen en andere infrastructuur is vorig jaar meer dan verdubbeld. Dat blijkt uit cijfers van Rijkswaterstaat die EenVandaag in handen heeft. Ging het in 2015 nog om 63 storingen, vorig jaar waren het er 142. De bekendste ‘storing’ betrof de Merwede brug die, nadat er haarscheurtjes waren geconstateerd in de constructie, 2 maanden werd afgesloten voor al het vrachtverkeer. Alle storingen samen zorgden volgens de Verkeersinformatiedienst (VID) voor vele honderden kilometers file. EenVandaag vroeg bij Rijkswaterstaat het aantal storingen op die tot files of overlast voor het verkeer zorgen. Een van de belangrijkste knelpunten het afgelopen jaar was de Afsluitdijk. De bruggen aan beide kanten van de dijk hadden ieder acht keer te maken met een fikse storing met lange files en uren oponthoud tot gevolg. Storingen aan de nieuwe Botlekbrug zorgden vorig jaar 7 keer voor files. In totaal is de brug sinds de oplevering in 2015 al 81 keer in storing geweest. Volgens Rijkswaterstaat leiden echter niet al die storingen tot verkeershinder. De Roer- en Swalmentunnel complementeert de top drie met 6 storingen. De Schipholtunnel en Giessenbrug waren 4 keer in storing. De oorzaken van de storingen zijn divers, zo blijkt uit het overzicht van Rijkswaterstaat. Zo gaat het om haperende bruggen die niet meer sluiten, defecte slagbomen, kapotte camerasystemen waardoor spitsstroken moeten worden afgesloten en verkeerslichten die op rood blijven staan. Rijkswaterstaat stelt tegenover EenVandaag dat “iedere storing er één te veel is” maar wijst er op dat slechts 1 procent van alle files door technische defecten wordt veroorzaakt. Verder zegt de organisatie er alles aan te doen de hinder te beperken door korte aanrijdtijden voor monteurs, SMS meldingen en omleidingen. De ANWB en verladersorganisatie EVO zijn kritisch over het grote aantal storingen. Ze vragen zich af of Rijkswaterstaat wel voldoende budget heeft voor onderhoud. Volgens EVO worden tunnels en bruggen nu met ‘lapmiddelen’ in bedrijf gehouden, maar is er een langjarig onderhoudsprogramma nodig. De ANWB wijst er op dat storingen niet alleen tot files leiden, maar ook tot verkeer dat moet omrijden of mensen die hun reisplannen uit/afstellen. +++

Comments are closed.