DAF nazaat stapt in SUV

0

Ken je LDV nog? In 1993 verscheen deze nieuwe ster aan het bedrijfswagen firmament, na het faillissement van Leyland DAF. Via een management buy-out maakte de Britse bestelbusjes specialist uit Ward End in de regio Birmingham vervolgens een doorstart als LDV. Toen men zelf in 2005 failliet dreigde te gaan, werd het bedrijf overgenomen door een investeringsmaatschappij dat de toko het jaar daarop aan de Russische Groep GAZ doorverkocht. Daarmee was LDV niet definitief uit de problemen, in tegendeel: in juni 2009 werd het faillissement van LDV alsnog uitgesproken.

De nieuwe reddende engel was de Chinese staatsfabrikant SAIC, dat zich eerder al had ontfermd over MG en zelf met productieapparatuur van Rover het label Roewe had gelanceerd. Toen DAF de bedrijfswagentak van British Leyland overnam, werden er busjes gebouwd die genetisch sterk verwant waren aan de (Austin) Sherpa, maar SAIC trof de Maxus in de inventaris aan, een model dat oorspronkelijk nog deels door Daewoo was ontworpen. Voor de Chinese thuismarkt werd van Maxus vervolgens een merknaam gemaakt; elders bleef de bestelbus LDV heten.

Inmiddels maakt Maxus/LDV bestelwagens, pick-ups en minibusjes, in een oplage van ongeveer 1.000 exemplaren per maand. Dat is niet veel, zeker niet voor Chinese begrippen, maar er zijn nu concrete exportplannen. De transformatie van een pick-up in een terreinwagen hoeft niet groot te zijn, zo weten we van onder andere Mahindra, Mitsubishi en SsangYong. Nu waagt Maxus/LDV de oversteek.

Debuutmodel in het SUV segment heet D90. Deze terreinwagen staat op het ladderchassis van de T60 pick-up. De D90 is 5,10 meter lang en 1,98 meter breed. De hoogte bedraagt 1,88 meter en hij heeft een wielbasis van 2,95 meter. Onder de kap zit een 224 pk en 360 Nm sterke 2,0 liter turbobenzinemotor. Die is gekoppeld aan een 6-traps automaat. Parttime vierwielaandrijving is standaard.

SAIC wil de D90, die momenteel op de autotentoonstelling van Sjanghai zijn publieksdebuut beleeft, als eerste naar Australië gaan exporteren. Op deze afzetmarkt zal de merknaam LDV worden gebruikt. Eind dit jaar moet daar de verkoop starten. LDV gaat ook de T60 pick-up aan de Australiërs proberen te slijten. Aldaar gaat hij concurreren met de Haval H9, de Ford Everest, de Mitsubishi Pajero Sport, de Holden Trailblazer en de Isuzu MU-X.

Aan concurrentie geen gebrek dus voor de D90, maar LDV kan zich op de Australische automarkt onderscheiden met een door BMW geïnspireerd dashboard. Volledige internet connectiviteit is mogelijk via een 12,3 inch groot touch screen; al dan niet spraak gestuurd. Daarmee kan ook aan web winkelen worden gedaan, want SAIC heeft hiervoor een samenwerkingsovereenkomst gesloten met AliBaba. Voor wat betreft de interieur indeling kan gekozen worden uit een 2-3-2 of 2-2-3 opstelling. In het laatste geval zijn op de tweede rij zogeheten kapiteinstoelen gemonteerd.

De lokale importeur denkt de SUV voor een tarief aan te kunnen bieden dat 15 tot 20 procent onder het prijsniveau van de Hyundai Santa Fe en Kia Sorento ligt. Aldaar zal de D90 op termijn ook leverbaar worden met een moderne dieselmotor. SAIC belooft dat de D90 solide en modern genoeg is om 5 sterren te kunnen scoren in crashtests. De uitrusting omvat namelijk technologie als Lane Departure Warning en adaptieve cruise controle. Met dit veiligheidspakket wil de Australische importeur ook gezinnen, die een ruime en praktische auto zoeken, verleiden. Qua velgformaat gaat de keuze tot 21 inch.

Reageren is niet mogelijk.