McLaren pakt ringrecord. Of toch niet?

0

Een nieuwe dag, een nieuw ronderecord op de Nordschleife. Sinds september 2013 was de Porsche 918 Spyder de koning van de Ring bij de productiewagens en toen volgden kort na elkaar de Lamborghini Huracán Performante, de Nio EP9 en nu de McLaren P1 LM. Achter het stuur zat Kenny Bräck.

Met een tijd van 6:43.22 minuten reed de McLaren met 2 seconden voorsprong het Nürburgring ronderecord van de elektrische Nio (6:45.90) aan stukken en pakt hij liefst 9 seconden op de Lamborghini (6:52.01). Nu is ‘productiewagen’ een bijzonder rekbaar begrip, want de oplage van de P1 LM stokt bij 5 exemplaren. In tegenstelling tot destijds met de F1, heeft McLaren nooit aan competities deelgenomen met de hybride P1. De hardcore GTR variant mag dan een puur voor het circuit geprepareerde versie zijn, hij treedt op in het door Woking opgezette P1 GTR Driving programma.

Een aantal van de 24 gelukkige GTR eigenaren wilde hun speeltje ook buiten de afgesloten omloop kunnen gebruiken en klopten daarvoor aan bij Dean Lanzante met het verzoek hun speeltje te homologeren voor de openbare weg. McLaren besloot zich achter het conversieproject te scharen en zegent de allerlaatste P1 modellen met het legendarische LM achtervoegsel.

De McLaren P1 LM is dus een GTR waarmee je naar de bakker mag. Maar het proces om die puur voor het circuit gebouwde P1 GTR in een straatlegale LM te veranderen, vraagt een heleboel modificaties. Zo zit er een hertekende achterspoiler op die nog meer neerwaartse druk moet genereren. Een deel van de koetswerkpanelen zijn uitgevoerd in naakt koolstofvezel, waaronder het dak. In de cockpit zit naakt koolstofvezel waar je maar kijken kan, met standaard gemonteerde airconditioning. Het stuur is een aangepaste versie van de MP4/23 waarmee Lewis Hamilton in 2008 naar de F1-titel reed. Hoe cool is dat!

De enkel op benzine met octaangetal 99 draaiende dubbel geblazen V8 ligt in een met gouden hitteschilden beschermde motorbaai en grijpt naar inconel voor delen van de katalysator en de uitlaat, zodat het gecombineerde piekvermogen 1.000 pk blijft bedragen. Het chassis is vrijwel identiek aan dat van de P1 GTR, al krijgt de LM wel versiespecifieke banden en velgen. Hij weegt ook nog eens 60 kilogram minder, onder meer dankzij het verwijderen van competitiegerichte features zoals het automatische liftsysteem.

Oh: Lanzante, het bedrijf achter de ontwikkeling van de P1 LM, meldt doodleuk dat de McLaren na de succesvolle recordpoging gewoon vanuit Duitsland naar huis is gereden. Naar Groot-Brittannië dus. De P1 LM waarmee Bräck het ronderecord brak, blijft namelijk in het bezit van McLaren. De andere 5 exemplaren zijn verkocht voor een niet nader omschreven bedrag.

Formeel zijn die niet 100 maar 99 procent gelijk aan de P1 LM. En die 1 procent doet McLaren formeel gesproken de das om. Omdat er ook twijfels zijn over de zuiverheid van de metingen van de Lamborghini Huracán Performante en de Nio EP9, is er wat voor te zeggen de Porsche nog steeds aan te merken als de snelste productiewagen op de Nordschleife. En dat is na 3,5 jaar een knappe prestatie. Porsche is niettemin gewaarschuwd. Want McLaren is voornemens terug te keren naar de Ring zodra één van de 5 eigenaren van een P1 LM zo aardig is zijn miljoenenbolide uit te lenen voor een tweede ronde.

Reageren is niet mogelijk.