BMW gaat data verkopen

0

Geld besparen dankzij op jouw persoonlijke situatie afgestemde verzekeringspremies, bijvoorbeeld gebaseerd op de actuele kilometerstand of jouw rij stijl. Profiteren van snellere servicebeurten omdat het benodigde onderdeel al is besteld, kan ook. Evenals multimedia aanbiedingen die op jouw smaak zijn afgestemd. BMW introduceert hiervoor CarData. Het bedrijf is daarmee de eerste autofabrikant ter wereld die een service lanceert om zelf controle over gegevens te houden.

Het geavanceerde systeem gebruikt data uit de auto voor service op maat. Met BMW CarData houden automobilisten controle over de gegevens en ze bepalen zelf hoe zij die delen. Het systeem voldoet al aan de zogeheten General Data Protection Regulation, die in 2018 in de Europese Unie van kracht wordt. Transparantie is gegarandeerd en klanten kunnen op elk gewenst moment een rapportage opvragen via het ConnectedDrive portaal.

CarData brengt connectiviteit in de auto volgens BMW naar een hoger niveau. “Rijders genieten snel en eenvoudig van nieuwe, geavanceerde en relevante services. De gegevens zijn, zoals verwacht kan worden van een premium merk, goed beveiligd. Rijders bepalen zelf wat ze met hun verzamelde data doen. Dit is precies de gedachte achter BMW CarData”, aldus Peter Schwarzenbauer, lid van de Raad van Bestuur van BMW en verantwoordelijk voor onder andere de serviceverlening.

Om CarData te gebruiken, hoeft de BMW alleen voorzien te zijn van een SIM kaart. Dat betekent dat al zo’n 8,5 miljoen BMW modellen voldoen aan de voorwaarden. Na registratie via het ConnectedDrive portaal, zijn er geen bijkomende kosten voor het gebruik van BMW CarData. Het systeem verzamelt data en verstuurt deze gecodeerd naar de SIM kaart in de auto. Met toestemming van de bestuurder hebben ook servicediensten toegang tot deze gecodeerde data. Veiligheid heeft daarbij altijd prioriteit.

Schwarzenbauwer: “CarData betekent veiligheid, transparantie en controle over data uit de eigen auto, gecombineerd met de vele voordelen van op maat gemaakte diensten”. De toestemming voor het delen van de gegevens kan ook altijd weer worden ingetrokken, stelt BMW. De autofabrikant benadrukt dat de gegevens zeer goed beveiligd worden tegen hackers. Klanten kunnen op internet zien op welke manier hun gegevens zijn gebruikt.

Garagebedrijven, winkelketens, verzekeringsmaatschappijen en wagenparkmanagers kunnen zich registreren bij BMW CarData. Als klanten gebruik willen maken van een specifieke service en toestemming geven voor het gebruik van hun gegevens, ontvangen de partijen de gecodeerde data via het beveiligde netwerk van BMW. Daar moet natuurlijk wel voor betaald worden. BMW gaat als één van de eerste autofabrikanten data dus actief vermarkten.

De eerste aanbieders hebben zich al gemeld: Tomtom Telematics, IBM en Smartcar. Het serviceprogramma is inmiddels geïntroduceerd in Duitsland. Andere landen volgen spoedig. Datastromen uit een auto worden snel meer geld waard. Er zijn zeker 100 verschillende vormen van data die interessant zijn voor andere partijen. De mogelijkheden om geld te verdienen met een auto zijn dusdanig, dat BMW dit voordeel theoretisch kan doorgeven aan haar klanten. Op die manier wordt rijden in een auto van dit premiummerk op papier goedkoper. Maar of dat daadwerkelijk gaat gebeuren, is een ander verhaal.

Ondertussen is de strijd om voertuigdata nog niet gestreden. De Bovag pleitte er in april nog voor dat automobilisten zelf bepalen wie hun voertuigdata in handen krijgt: de fabrikant of het autobedrijf. Ook de regels rond privacy kunnen roet in het eten gooien: als automobilisten niet meewerken, kunnen fabrikanten niets met de data beginnen.

Comments are closed.