+++ BMW en Daimler werken aan een fusie van hun AUTODEEL DIENSTEN. Door de krachten te bundelen, moet er een speler ontstaan die groot genoeg is om de concurrentie met grote Amerikaanse spelers zoals Uber en Lyft aan te kunnen gaan. De fusiebesprekingen zouden al maanden lopen en begin augustus komen de directies van beide fabrikanten samen om verder te praten. In Nederland is Drive-Now van BMW niet actief, maar Car2go van Daimler wel. Die autodeel dienst heeft aardig wat leden, maar winst wordt er vooralsnog niet gemaakt. Het doorgaan van de besprekingen begin augustus is opvallend: vorige week werd bekend dat de Duitse autofabrikanten worden beschuldigd van kartelvorming. Daimler zou het kartel hebben bekend gemaakt, terwijl BMW ontkent er onderdeel van te zijn. Die is nu boos en liet weten geen vertrouwen meer te hebben in samenwerking. +++
+++ BMW komt in 2021 met haar eerste zelfrijdende auto. Dat model gaat iNext heten en wordt volledig elektrisch. Autointernationaal.nl gaf al eerder aan dat het (dus) feitelijk om de opvolger van de i3 gaat, die medio 2021 aan pensioen toe is. De iNext zal op Level 3 niveau zelfstandig kunnen rijden. Dit betekent dat de bestuurder ondertussen in theorie andere dingen kan gaan doen, maar hij moet wel binnen enkele seconden kunnen grijpen als de techniek dat aangeeft. Autointernationaal.nl heeft er een hard hoofd in of hij de benodigde alertheid weet te bewaren, maar die kanttekening heeft betrekking op de techniek an sich, niet op BMW. Dit probleem is pas van de baan als een auto op Level 5 niveau zelfstandig kan rijden. Volgens BMW zal de iNext met het oog hierop verder worden ontwikkeld en technisch worden voorbereid. Dat betekent dat alle hardware aanwezig zal zijn bij zijn debuut in 2021, maar de software nog niet. Op Level 5 niveau rijdt een auto volledig autonoom in alle situaties en hebben de inzittenden geen rijbewijs nodig. BMW geeft nog geen indicatie wanneer de benodigde software beschikbaar zal zijn. +++
+++ FIAT CHRYSLER heeft in het afgelopen kwartaal fors meer geld verdiend, vooral door de aantrekkende verkopen van SUV modellen. Ook de Maserati Levante bleek daarbij populair. De verkoopplus van SUV modellen zorgde er onder meer voor dat het effect van moeilijkere marktomstandigheden in de Verenigde Staten teniet werd gedaan. In Europa wist Fiat Chrysler 11 procent meer auto’s in de markt te zetten. De winst in Europa viel 40 procent hoger uit. In de Verenigde Staten was sprake van een daling van het aantal leveringen met bijna 7 procent. De aangepaste winst voor rente en belastingen van Fiat Chrysler steeg met 16 procent tot 1,9 miljard euro. Dat was meer dan de 1,8 miljard euro die kenners in doorsnee voorzagen. De omzet steeg een fractie tot bijna 28 miljard euro. De wereldwijde verkoop van Maserati steeg met 91 procent dankzij de groeiende vraag naar de Levante. Daarbij vielen de opbrengsten ruim 4 keer hoger uit. Fiat Chrysler heeft ook hoge verwachtingen van de nieuwe Alfa Romeo Stelvio. De Giulia is daarentegen nogal traag uit de startblokken gekomen. Dat is een typisch geval van ‘eigen schuld, dikke bult’ want met name in de Verenigde Staten is het model regelmatig negatief in het nieuws vanwege problemen met de software. +++
+++ HERE , de kaartendienst van een consortium Duitse autofabrikanten, heeft de dienst Here Real-Time Traffic beschikbaar gemaakt. Hiermee krijgen gebruikers live verkeersinformatie, mede op basis van sensorgegevens van Audi, BMW en Mercedes auto’s. Here maakt de Real-Time Traffic functie beschikbaar voor alle gebruikers van zijn dienst. Om realtime updates over verkeersinformatie te kunnen geven, verzamelt het bedrijf data van sensoren van Audi, BMW en Mercedes auto’s. De sensoren helpen bepalen hoe druk het is op wegen, of er opstoppingen zijn en of zich incidenten hebben voorgedaan. In 31 van de 65 landen waar Here volledige dekking van wegen biedt met zijn dienst, kan Real-Time Traffic waarschuwingen geven over veiligheid. Volgens het bedrijf maakt deze functie onder andere gebruik van de sensordata van hevig remmen. Here claimt dat het aantal autofabrikanten dat sensordata gaat verstrekken in de toekomst toeneemt. Dat moet niet alleen de Real-Time Traffic-functie verbeteren, maar ook helpen bij het ontwikkelen van advanced driver assistance systems en systemen voor geheel autonoom rijden. Real-Time Traffic is de eerste dienst van Here die gebruikmaakt van de sensordata. In de toekomst moeten daar Here Hazard Warnings, Here Road Signs en Here On-Street Parking bijkomen. Here is een kaartendienst die zijn oorsprong heeft bij Nokia, maar sinds 2015 door de Duitse autofabrikanten BMW, Daimler en Audi ontwikkeld wordt. +++
+++ KENTEKENGEGEVENS , verkregen met bijvoorbeeld camera’s langs de weg, kunnen persoonsgegevens zijn en daarom mag de Belastingdienst deze niet zomaar bewaren, zo oordeelt de Raad van State. In de zaak eiste een burger dat De Belastingdienst zijn kentekengegevens verwijdert, dit op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp). De Belastingdienst betoogde echter dat aan de kentekengegevens geen identiteit gekoppeld is, en dat er daarom geen sprake is van persoonsgegevens. Daar gaat de Raad van State niet in mee. De hoogste bestuursrechter oordeelt dat De Belastingdienst wel de mogelijkheid heeft om de kentekengegevens nader te onderzoeken en aan een persoon te koppelen. Daarmee wordt het rijgedrag van de automobilist zichtbaar. Een dergelijke inbreuk op de privacy mag alleen als daar een duidelijke wettelijke grondslag voor bestaat, zo schrijven de Grondwet en het EVRM (Verdrag tot bescherming van de rechten van de mens) voor. Net als de Hoge Raad oordeelt de Raad van State dat die wettelijke grondslag voor het verzamelen en verwerken van deze gegevens door de Belastingdienst ontbreekt. De Belastingdienst werd eerder teruggefloten door de Hoge Raad. Die oordeelde dat de fiscus moest stoppen met het op grote schaal verzamelen en opslaan van flitsfoto’s om leaserijders te controleren. De Belastingdienst legde de kentekengegevens naast de rittenadministratie van de automobilist om te controleren of die voldeed aan de eisen om bijvoorbeeld de fiscale bijtelling te voorkomen. +++
+++ Officieel willen de Britten er nog niets over kwijt, maar MCLAREN zou aan een nieuw model werken dat de P1 moet overklassen. Die krijgt weliswaar minder vermogen (namelijk 800 pk), maar dat wordt gecompenseerd door een lager gewicht. Daar mee hebben we direct een deel van de modelnaam te pakken: die zal beginnen met ‘800’. De modellen van McLaren zijn logisch ingedeeld: de Sports Series omvatten de instapmodellen, zoals de 540C, 570S en 570GT met 540 à 570 pk. Daarboven heb je de Super Series, met de 720 pk sterke 720S, en helemaal bovenaan de Ultimate Series, met de inmiddels uitverkochte P1 en P1 GTR. De honneurs bij de Ultimate Series gaan vanaf volgend jaar waargenomen worden door een nieuw model, dat intern P15 wordt genoemd. Die is op zich straatlegaal, maar zal vooral voor circuitgebruik bedoeld zijn. Hij zal daarvoor op een strenge dieetkuur worden gezet. En vorm is onderschikt aan de functie, waarmee McLaren wil zeggen dat wij niet moeten rekenen op een schoonheid, maar wel op een bolide met maximale neerwaartse druk bijvoorbeeld. Het vermogen gaat dus 800 pk bedragen. Dat zal afkomstig zijn van een aangepaste versie van de bekende dubbel geblazen V8 die wellicht zal worden vergroot tot 4,0 liter. Hybride techniek à la de P1 ontbreekt dus en dat moet resulteren in een gewichtsbesparing van bijna 300 kilo. Onder de streep betekent dit maximaal 1.300 kilo. Op circuit moet de P15 de P1 daarmee achter zich kunnen laten. In totaal zullen er 500 exemplaren gebouwd gaan worden. Van de P1 zijn er 375 stuks gebouwd. De onthulling voor het grote publiek zal waarschijnlijk in maart op de autosalon van Genève plaatsvinden. Zij die tot de ‘inner circle’ van McLaren behoren, krijgen de hypersportwagen nog dit jaar te zien. +++
+++ PORSCHE komt deze maand met een verklaring over de toekomst van het merk in de LMP1-klasse. De mededeling zal zijn dat Porsche gaat stoppen met deelname aan races in het FIA World Endurance Championship. Eerder besloot Peugeot zich al terug te trekken uit deze raceklasse en vorig jaar werd bekend dat ook Audi niets meer ziet in de LMP1 competitie. Naar verluidt kost deelname aan het FIA World Endurance Championship ongeveer 250 miljoen euro per jaar en dat geld mag Porsche van moederbedrijf Volkswagen niet langer over de balk smijten. Audi kiest voor een toekomst in de Formule E en de kans is groot dat Porsche hetzelfde gaat doen. Formule E is niet alleen een interessante nieuwe racetak, maar biedt ook praktijkmogelijkheden om innovatieve techniek te testen. Verbrandingsmotoren zullen op termijn verdwijnen en dus zijn autofabrikanten gebaat bij doorbraken op het gebied van emissievrije mobiliteit. Als dit nieuws officieel wordt bevestigd door Porsche, dan dreigt het doek te vallen voor de LMP1 klasse. Alleen Toyota blijft dan nog over. +++
+++ Wie dient slapeloze nachten te krijgen van de nieuwe TESLA Model 3? Uit een niet statistisch verantwoorde, maar wel interessante peiling in de Verenigde Staten blijkt dat toekomstige klanten voor deze emissieloze middenklasser nu bovengemiddeld vaak in een BMW 3-serie rijden. De (deels)elektrische Nissan Leaf, Toyota Prius, Chevrolet Volt en BMW i3 volgen op afstand, evenals de Chevrolet Bolt en de Volkswagen e-Golf. Daarna hebben eigenaren van een Audi A4, BMW 5-serie en Honda Civic het vaakst plannen om over te stappen op de Model 3. Let wel: het gaat hier dus om een Amerikaans onderzoek. Dus Peugeot of Renault bijvoorbeeld worden per definitie niet genoemd omdat die niet in de Verenigde Staten actief zijn. Maar het beeld is duidelijk: vooral BMW moet zich zorgen maken. En laat dit merk nou pas in 2021 weer met een nieuwe elektrische auto komen … +++
