Fiat draagt rode lantaarn in tevredenheidonderzoek

0

Autointernationaal.nl heeft de afgelopen 2 dagen al 2 keer bericht over het zoheten voertuig betrouwbaarheidsonderzoek (Vehicle Dependability Study) van het gerespecteerde, onafhankelijke onderzoeksbureau J.D. Power, dat onderzoek in Duitsland heeft gedaan naar de kwaliteit en betrouwbaarheid van auto’s. Je hebt kunnen lezen dat Kia op een overtuigende eerste plek in het merkenoverzicht geëindigd. Maar hoe zit het met de andere 23 merken uit het onderzoek?

Nr. Merk PP-100
1. Kia 99
2. Hyundai 105
3. Toyota 109
4. Mitsubishi 113
5. Skoda 114
6. Peugeot 125
7. Nissan 129
  Opel 129
9. Honda 132
10. Ford 137
11. Seat 138
12. Renault 139
13. Volkswagen 146
14. Dacia 152
15. Mazda 156
16. Mercedes 158
17. Mini 162
18. Suzuki 174
19. Volvo 180
20. Smart 181
21. Audi 182
22. Citroën 195
23. BMW 205
24. Fiat 228

In bovenstaande tabel kan je het complete overzicht bekijken. De classificatie heeft door J.D. Power plaatsgevonden op basis van het aantal problemen dat de Duitse respondenten (in totaal bijna 14.000) over hun auto gemeld hebben. Dat hoeven, anders dan Kia in haar ronkende persbericht over dit onderwerp beweert, niet perse storingen te zijn (is de onjuiste formulering van Kia bewust gedaan om fake nieuws te creëren of een mankement van de eigen PR afdeling?). Het gaat er om wat Duitsers te mekkeren hebben over hun auto. En dat kunnen dus ook slecht zittende stoelen zijn bijvoorbeeld. Of onverwacht veel windgeruis.

Het gemiddelde aantal problemen (J.D. Power heeft hiervoor de PP-100 index opgesteld, oftewel het aantal problemen per 100 auto’s). Het gemiddeld aantal problemen bedroeg 151. De eerste 13 merken in de tabel zitten daar dus onder, waarbij Kia onder de psychologische grens van 100 problemen blijft met een index van 99. Appels vallen niet ver van de boom, want zustermerk Hyundai eindigde op de tweede plaats. De rest van de top5 laat een weinig verrassend beeld zien, in die zin dat er 2 andere Aziatische merken in staan (Toyota en Mitsubishi) en dat de eer van Europa wordt gered door Skoda.

Dat Peugeot vervolgens de 6de plaats weet te bemachtigen, is wél opvallend. Dat komt doordat Duitsers vol lof zijn over de 2008. Deze compacte cross-over annex SUV kan werkelijk niks fout doen. En heeft haar klanten positief weten te verrassen (de PP-100 index bedraagt 84 en dat is goed voor de 5de plek in het modellenoverzicht). Zuster Citroën heeft nog geen compacte cross-over annex SUV in haar gamma en dat zien we terug in de behaalde scoorde: dit merk eindigde op de 2 na laatste plaats. Volgend jaar zal de C4 Cactus bij voldoende respondenten die in dit type Citroën rijden worden meegenomen, en dan zou de tevredenheidsscore van het Franse merk hoger uit kunnen komen.

Opvallend is de relatief lage score van Mazda. Dit merk zit met 156 problemen per 100 auto’s (net) bovengemiddelde. Autointernationaal.nl heeft geen reden om aan te nemen dat er zich bij dit merk relatief veel storingen voor doen (Kia, lees je mee?), maar de CX-5 lijkt de zwakste schakel uit het gamma te zijn. In die zin dat de pers doorgaans lovend is over deze cross-over, vooral vanwege de relatief sportieve rijeigenschappen. Die hoge verwachtingen weet de Mazda in de praktijk niet helemaal waar te maken. Niet dat besturing ineens minder scherp is, maar het enthousiasme van de pers wordt niet door het Duitse publiek gedeeld. Zij vinden het zitcomfort van de stoelen ondermaats en het infotainment systeem verouderd.

Een enigszins vergelijkbaar probleem doet zich voor bij Volvo. Maar om te beginnen moet gezegd worden dat premiummerken het überhaupt moeilijk hebben in dit onderzoek. Ook Mercedes scoort ondermaats qua PP-100 index. Als je veel geld uitgeeft aan een auto die van premiumkwaliteit zou zijn, dan schept dat verwachtingen. En die worden net als bij Mazda, maar dan op een andere manier, niet waargemaakt. Bij Volvo is de S60/V60 de Achilleshiel. Daarover zijn Duitsers erg ontevreden. Opvallend, want het model is al jarenlang op de markt en dus zouden de kinderziektes er al lang uit moeten zijn. Maar misschien is die leeftijd juist het probleem van de S60/V60. Hij doet verouderd aan. Klanten hebben de enthousiaste verhalen over de 90-serie van Volvo in de pers gelezen, togen naar de showroom, merkten daar dat zij niet genoeg geld in hun knip hadden voor zo’n S90/V90/XC90 en bestelden vervolgens een S60/V60. Tja, dan kan het alleen maar tegenvallen.

Premiummerken doen het dus over het algemeen slecht in het onderzoek van J.D. Power. Bijzonder bedroevend is de score van BMW met een PP-100 index van 205. Klanten van dit merk klagen dus meer dan 2 keer zo vaak als die van Kia. En ook in vergelijking met Mercedes (158) en Audi (182) doet BMW het slecht. Opvallend, want in 2008 en 2010 was het merk qua klanttevredenheid nog goed voor een podiumplaats. Daarna is BMW blijkbaar in een neerwaartse spiraal beland, met als resultaat dit jaar de op één na slechtste score op modelniveau. Boosdoener is vooral de 3-serie GT. Daar zijn liefst 497 (!) klachten over. Duitsers vinden dat dus een rotwagen. Zij klagen onder andere over het weggedrag. Tja, dat krijg je als je een BMW koopt met een relatief hoog zwaartepunt. Die mag dan wel ‘GT’ heten, maar zo rijdt hij niet. Gelukkig heeft BMW geen opvolger gepland voor dit model.

De rode lantaarn is dus voor Fiat met 228 problemen per 100 auto’s. Er zijn modellen in het gamma van het Italiaanse merk die een index scoorden van 170, maar ook modellen met een waarde van 404. Allemaal ondermaats dus. Klanten klagen vooral over de interieurkwaliteit. Slijtage treedt daar opvallend snel op. En ook op andere terreinen scoort het merk ondermaats. Specifiek bij de 500 wordt het tegenvallende comfortniveau genoemd. Deze Fiat ziet er na 10 jaar nog steeds zeer aaibaar en sympathiek uit, maar blijkt in de praktijk dus een naar karakter te hebben. Wees gewaarschuwd. En Autointernationaal.nl wenst de aanstaande Chinese koper veel succes toe met haar kat in de zak.

Reageren is niet mogelijk.