Prijsvergelijking Porsche Cayenne

0

Porsche heeft de derde generatie Cayenne klaar. Inmiddels valt deze SUV niet meer weg te denken uit het gamma van het merk dat het ooit alleen van sportwagens moest hebben.

Toen de eerste generatie Cayenne in 2002 op de markt verscheen, fronste menigeen de wenkbrauwen. Maar de bestellingen stroomden binnen en Porsche wist dat zij een hit in handen had. Er kwam in Zuffenhausen voldoende geld binnen om in 2009 het gamma verder uit te breiden met de Panamera, en in 2014 met de Macan. In 2010 was de Cayenne al zijn tweede generatie ingegaan en nu kunnen we dus kennismaken met de derde aflevering van de grote SUV.

Dat de Cayenne ontworpen is door een sportwagenspecialist, kan je merken aan tal van zaken. Zo worden er voor de voor & achter as verschillende bandenmaten gebruikt. Sportwagenspecialisten weten dat gewicht de grootste sta in de weg is voor optimale rijeigenschappen. Daarom is de nieuwe Cayenne 65 kg afgeslankt. Hij weegt nu nog maar 1.985 kilo. Om de nog altijd behoorlijk zware auto tijdig tot stilstand te brengen, komt Porsche met een noviteit op rem gebied: PSCB. Deze afkorting staat voor ‘Porsche Survace Coated Brake’ en betekent dat de stalen remschijven zijn voorzien van een speciale coating die slijtage tegen moet gaan en beter bestand moet zijn tegen intensief gebruik. Voor wie dat niet genoeg is, zijn er nog altijd keramische remmen beschikbaar.

In het geïntegreerde Porsche 4D Chassis Control System komen nieuwe ontwikkelingen als achterwielbesturing, luchtvering en rolstabilisatie samen. Dit systeem werkt realtime en verbetert zo het rijgedrag. Uiteraard is ook het actieve PASM dempersysteem leverbaar (en standaard op de Cayenne S). Elektrische achterwielbesturing is een noviteit voor de Cayenne. Dit systeem heeft zich al bewezen in de 911 en de jongste Panamera. Het zorgt voor meer dynamiek in bochten en extra stabiliteit bij rijbaan wisselingen op hoge snelheid. Een bijkomend voordeel is de kleinere draaicirkel.

De optionele luchtvering met 3-kamer technologie zorgt ervoor dat de Cayenne uitermate sportief kan aanvoelen of juist zeer comfortabel. Het luchtvering systeem maakt het ook mogelijk om de bodemspeling in het terrein te vergroten. Het optionele PDCC (Porsche Dynamic Chassis Control) stapt over van hydraulische naar elektrische aansturing via een nieuw 48 Volt systeem. Het resultaat: nog snellere reacties van het onderstel en dus meer dynamiek bij snelle ritten en extra comfort bij lagere snelheden.

De sportiviteit van de nieuwe Cayenne komt onder meer tot uiting in het vernieuwde Sport Chrono pakket. De schakelaar op het stuur maakt het mogelijk om de gewenste set-up te selecteren: Normal, Sport, Sport Plus of een individueel instelbare modus. Door de centrale Sport Response knop in te drukken, worden de motor en de transmissie van de Cayenne (een 8-traps Tiptronic automaat) afgestemd op maximale prestaties.

Ook het design van de nieuwe Cayenne biedt tal van merkkarakteristieke Porsche stylingdetails, zoals bijvoorbeeld de over de volle carrosseriebreedte doorlopende achterlichten (driedimensionaal, LED techniek en geïntegreerd met het Porsche logo) is de blikvanger aan de achterzijde. De luchtinlaten in het front zijn iets groter geworden. De lengte nam met 6,3 centimeter toe tot 4,92 meter. De nieuwe Cayenne is verder 1,98 meter breed en 1,70 meter hoog (respectievelijk +4 en -1 centimeter). Zijn wielbasis bedraagt 2,90 meter. De overstap naar het reeds van de Audi Q7 en Bentley Bentayga bekende MLB Evo platform betekent dat het formaat van de bagageruimte met liefst 100 liter gegroeid is tot 770 liter.

Standaard is de nieuwe Cayenne voorzien van 19 inch velgen. Wie bijbetaalt, kan maximaal 21 inch grote exemplaren krijgen. De bredere banden achter zorgen voor extra stabiliteit. LED verlichting is standaard, maar Porsche heeft voor nóg meer zicht PDLS Plus Matrix LED koplampen op de optielijst staan. Die maken gebruik van 84 individueel aangestuurde LEDs waardoor de lichtverdeling volledig variabel is. Rijden met grootlicht zonder tegenliggers te verblinden wordt daardoor mogelijk.

Met de nieuwe Cayenne start ook een nieuw hoofdstuk in de relatie tussen rijder en voertuig: de Porsche Advanced Cockpit. De spil in het interieur is het 12,3-inch full-HD touch screen van de nieuwste generatie van het Porsche Communication Management (PCM), dat afgelopen jaar debuteerde in de nieuwe Panamera. Veel digitale functies zijn met stemgeluid te bedienen. Porsche Connect Plus, dat toegang geeft tot internetdiensten, is standaard. Inbegrepen hierbij is onder meer navigatie met actuele verkeersinformatie. De analoge bedieningsknoppen, bedoeld om de belangrijkste functies van de auto te bedienen, zijn in de middenconsole ondergebracht.

De andere knoppen zijn digitaal. Ze zijn te bedienen via een touch screen met de glaslook van een smartphone, dat voelbare en akoestische feedback geeft bij de bediening. Nieuw in het aanbod van assistentiesystemen is Night Vision Assist, dat werkt met een warmtecamera. Andere beschikbare systemen zijn Lane Change Assist, Lane Keeping Assist met verkeersbordenherkenning, de fileassistent, ParkAssist met Surround View en Porsche InnoDrive met adaptieve cruise controle. Het instrumentarium bestaat, zoals dat hoort bij een Porsche, uit 5 ‘tellers’, al zijn de buitenste exemplaren opgevuld door 7-inch displays waarop alle mogelijke ritinformatie tevoorschijn kan worden getoverd.


Porsche levert de nieuwe Cayenne in eerste instantie alleen met een benzinemotor. De van Audi afkomstige dieselblokken zijn namelijk ‘besmet’ verklaard. De standaard Cayenne heeft een V6 van 3,0 liter onder de kap die met een enkele turbo goed is voor 340 pk en 450 Nm. Daarmee kan in 6,2 seconden naar 100 km/u worden gesprint; de topsnelheid bedraagt 245 km/u. De Cayenne S heeft een iets kleinere longinhoud (2,9 liter) maar levert dankzij 2 turbo’s 440 pk en 550 Nm. Dat betekent 5,2 seconden voor de sprint naar 100 km/u en een topsnelheid van 265 km/u.

PorscheBMWJeep
CayenneX5Grand Cherokee
xDrive35i M Sport3.6 V6 Overland
109.800 euro105.445 euro109.190 euro
PorscheLand RoverMercedes
CayenneRange Rover SportGLE
S3.0 SC HSE500
129.100 euro128.090 euro130.605 euro

De prijzen van de nieuwe Cayenne zijn al bekend: 109.800 euro voor de standaardversie en 129.100 euro voor de S uitvoering. Bij deze laatste variant kan het Sport Chrono pakket worden aangevinkt. Door dat te doen, krijgt je nog eens 20 pk extra, wat het totaal op 460 pk brengt. Dan kan er in 4,9 seconden naar 100 km/u worden geaccelereerd. Vierwielaandrijving is altijd standaard. Bestellen kan per direct maar voor de levering moet je wachten tot 3 december.

Reageren is niet mogelijk.