Perfecte harmonie: BMW X3

0

Op 11 november arriveert hij in de Nederlandse showrooms: de nieuwe BMW X3. Van een radicale koerswending is, maar dat zijn we van Duitse premiummerken wel gewend, geen sprake. En waarom zou BMW ook: van de eerste 2 generaties X3 zijn de afgelopen jaar meer dan 1,5 miljoen exemplaren verkocht. Dergelijk succes moet je koesteren.

Met de eerste editie van de X3 stond BMW in 2003 aan de wieg van het segment van medium formaat premium SUV modellen. Maar de concurrentie heeft de laatste jaren niet stil gezeten. De alternatieven van Audi (Q5), Mercedes (GLC), Porsche (Macan) en Volvo (XC60) hebben de X3 weten te overschaduwen. Maar met een nieuw platform, verbeterde motoren en ongekend veel techniek wil BMW weer de referentie in het SUV segment worden.

Als basis dient het zogeheten CLAR platform dat ook onder de jongste 5-serie te vinden is. De wielbasis is in vergelijking met de oude X3 met 5 centimeter verlengd. Carrosserie lengte, breedte en hoogte bleven vrijwel ongewijzigd, met als gevolg dat met name de overhang vóór kleiner uitvalt. Het gewicht van de SUV is, afhankelijk van de motorisering, met maximaal 55 kilo afgenomen. Minstens zo indrukwekkend is de reductie die BMW heeft weten te bereiken: de Cw-waarde daalde van 0,36 naar 0,29.

Beklim je de cabine van de nieuwe X3, dan valt direct de invloed van de 5-serie op. Veel componenten zijn identiek en de afwerkingstandaard is net zo hoog. BMW biedt prachtige afwerkingmaterialen die niet alleen een lust voor het oog zijn, maar ook een genot om aan te raken. Het vakmanschap is indrukwekkend. Het touch screen laat zich desgewenst met gebaren bedienen. De stoelen van de testauto zijn bekleed met dubbel gestikt leer en zitten zeer comfortabel. Ook achterpassagiers worden in de watten gelegd dankzij merkbaar meer beenruimte en een verstelbare rugleuning. Ook met het optionele panoramadak is de hoeveelheid hoofdruimte royaal voldoende. De bagageruimte meet 550 liter. De achterbank kan in 40:20:40 verhouding worden omgeklapt en wordt dan maximaal 1.600 liter groot. Het gros van de gebruikers zal daar prima mee uit de voeten kunnen.

Er kon worden gereden met de topversies uit het gamma, de xDrive30d en de M40i. De laatste kost 96.895 euro en betekent een uitbreiding van het X3 naar boven. Met dit model biedt BMW antwoord op de Mercedes-AMG GLC 43 en de Porsche Macan S. De 360 pk sterke 3,0 liter 6 cilinder motor van de M40i is verfijnd en verschaft de X3 op de snelweg veel autoriteit. Tegelijkertijd komt hij helemaal tot leven op een bochtig traject. Dat de BMW in deze vorm ware sportwagenprestaties biedt, blijkt uit het feit dat hij even snel naar 100 km/u sprint als de Porsche 911 Cabriolet (4,8 seconden).

De xDrive30d uitvoering laat zijn tanden minder zien, maar met slechts 5,8 seconden voor de acceleratie naar 100 km/u nog steeds indrukwekkend snel. Bovendien is hij ruim 17 mille goedkoper (79.595 euro) en ligt zijn koppel (620 versus 465 Nm) duidelijk hoger. Aan motorkracht dus geen gebrek, maar onder de 1.500 toeren is de 6 cilinder unit opvallend slaperig. Pas bij meer omwentelingen gooit de BMW zijn trossen los. In een model met een handbak zou zoiets hinderlijk zijn, maar de snel schakelende, wakkere 8-traps automaat weet met zijn uitstekende managementsysteem het turbogat uitstekend te maskeren.

De X3 is dankzij aërodynamische verfijningen en de akoestische voorruit keurig stil. Het woord ‘comfort’ kan sowieso met een hoofdletter worden geschreven, want oneffenheden in het wegdek worden uitstekend geabsorbeerd. Het weggedrag is zeer vertrouwenwekkend, de overhelneiging blijft bescheiden en de besturing is direct zonder nerveus te zijn. Ook heeft de installatie precies de juiste mate van bekrachtiging en is er veel feedback. Het aanvinken van de variabele dempercontrole op de optielijst is wel een voorwaarde om de X3 het opvallende lichtvoetige weggedrag te bezorgen waarmee hij bijna net zoveel ‘Freude am Fahren’ biedt als de sedanmodellen van BMW, en zelfs de veelgeprezen Jaguar F-Pace in het defensief weet te drukken. En de Volvo XC60 is qua rij dynamiek helemaal geen partij voor de X3, die over de ideale 50:50 verhouding bij de gewichtsverdeling beschikt.

Een bodemvrijheid van 20,4 centimeter, goed bruikbare hellinghoeken en divers assistentiesystemen (ook voor fileverkeer) zorgen er voor dat de BMW ook in het terrein zijn mannetje staat. Qua connectiviteit en veiligheidsuitrusting bevindt de nieuwe X3 zich in de voorste linie. Baanbrekende techniek biedt hij op deze terreinen niet, maar BMW zal je niet snel ‘nee’ verkopen. Enige bezwaar, maar dat is eigenlijk geen nieuws, is dat je gevoelsmatig al snel budget tekort komt om jouw X3 aan te kleden met alle opties en decoratiematerialen waarmee de folder verleidt.

80%
80%
Awesome

De nieuwe, derde generatie X3 biedt een topklasse interieur en combineert dit met een indrukwekkend aangename mix van comfort, prestaties en praktisch gebruiksgemak. Zijn hoge carrosserie en forse gewicht (de xDrive30d uitvoering weegt 1.895 kilo) weet hij uitstekend te maskeren, waardoor je aan dynamiek en rij plezier eigenlijk niks hoeft in te leveren bij deze SUV. En voor wie geen vertrouwen meer heeft in de toekomst van de dieselmotor: over 2 jaar komt er een volledig elektrische versie.

  • 8
  • User Ratings (18 Votes)
    5.9

Comments are closed.