BMW legt niet alle eieren in één mandje

0

De Nederlander Pieter Nota (53) stapte in januari over als derde man van Philips naar de Raad van Bestuur van BMW. Hij is bij de autofabrikant uit München verantwoordelijk voor de marketing; een functie die hij op de 22ste en hoogste verdieping van de viercilinder (zoals het hoofdkantoor van BMW wordt genoemd) uitoefent.

Met mooi weer heeft hij uitzicht op de Alpen en de Zugspitze, de hoogste berg van Duitsland. Niet onprettig voor iemand die zichzelf omschrijft als een fanatieke skiër. Hoewel Nota voorheen dus werkzaam was bij Philips vindt hij zichzelf “een echte automan”. Toeval of niet, met name aan de 3.0 CSL van BMW heeft hij goede herinneringen. Die sportwagen stamt uit 1971/1972, toen Nota een klein jongetje was. Vooral met modellen uit de jaren zeventig en tachtig zegt de topmanager een sterke emotionele band te hebben.

Dat de aandeelhouders en toezichthouders aangedrongen hebben op de benoeming van iemand van buiten is een bewuste keuze. Op die manier is er een betere en gezondere balans binnen de divers samengestelde Raad van Bestuur. “Kijkend naar de transformatie die momenteel gaande is in de auto-industrie is het zinvol om ideeën van buiten naar binnen te halen”. Nota zegt zich altijd intensief met de klant en eindgebruiker bezig gehouden te hebben. “Als wij de uitmuntende producten van BMW combineren met de beste klantgerichtheid zijn wij niet te verslaan”.

Nota zegt de Duitse cultuur en de wijze van besturen goed te kennen omdat hij bijna 9 jaar in Hamburg gewerkt heeft. Zodoende heeft hij ook zijn Duits kunnen perfectioneren. Dat hij een Duitse vrouw heeft, speelt natuurlijk ook een niet te onderschatten rol. Een verschil met de Nederlandse wijze van besluitvorming is dat Duitsers volgens Nota heel erg grondig zijn. Alles wordt volgens hem bij BMW zeer goed voorbereid en beslissingen worden vervolgens zonder pardon uitgevoerd. “Dat ligt mij heel goed. Ik houd van discipline”. Toch ontkent Nota dat BMW hierdoor langzaam zou zijn. Dat is volgens hem ook niet mogelijk gezien de snelle technologische ontwikkelingen.

BMW wordt natuurlijk ook wakker gehouden door zijn concurrenten annex landgenoten Audi, Mercedes en Porsche. Die varen ook op kwaliteit, precisie en technologie. De onderlinge competitie lijkt Duitsland alleen maar winnaars op te leveren. Zo boekt BMW jaar na jaar recordwinsten en zal de omzet in 2018 boven de 100 miljard euro uitkomen. Nota denkt de opgaande lijn vast te kunnen houden met strategische investeringen in autonoom rijden, de verbindingen tussen systemen in de auto (connectiviteit), elektrisch rijden en dienstverlening. BMW laat hiermee zien niet alle eieren in één mandje te willen leggen.

Ondanks dat BMW zich dus niet blind staart op de elektrische auto, omschrijft Nota zijn werkgever wel als een pionier op dit gebied. En inderdaad: in 2013 zette BMW met de modellen i3 en i8 moedige stappen richting een elektrische toekomst. Maar momenteel lijkt het merk last te hebben van de wet van de remmende voorsprong. Pas in 2020 komt er een nieuw elektrisch model, gebaseerd op de X3 die dan 3 jaar oud zal zijn. Op de i4, het antwoord van BMW op Tesla, moeten we wachten tot 2021. Gaan Audi, Mercedes en Porsche (die dit en volgend jaar belangrijke elektrische modellen zullen introduceren) er nu met de buit vandoor? Nota bestrijdt dat fel. Hij wijst er op dat BMW de komende jaren minimaal 12 stekkerhybride voertuigen op de markt zal brengen. Leuk, maar daar hebben bijvoorbeeld bijtellinghatende Nederlandse leaserijders niks aan.

Over Tesla gesproken: heeft juist dit merk niet de beste papieren om leidend te worden in het segment voor volledig elektrische auto’s omdat zij geen ‘historische ballast’ heeft van modellen die primair ontwikkeld zijn voor een verbrandingsmotor? Nota beantwoord deze vraag met een krachtig “nee”. Overstappen naar een nieuw vorm van aandrijving is volgens hem niet onmogelijk. En daarin moeten we Nota wel gelijk geven, want er zijn automerken die ooit begonnen zijn als producent van koetsen en huifkarren.

In de visie van Nota hebben gevestigde autofabrikanten juist een streepje voor vanwege de enorme kennis die zij hebben opgebouwd. De hele waardeketen, het verkoop / distributiemodel, het complexe productieproces, het leveranciersnetwerk: voor een autofabrikant als BMW is dat gesneden koek. Bovendien hoeft de werkgever van Nota geen geld te lenen om investeringen in nieuwe componenten en zelfrijdende auto’s te kunnen financieren. BMW kan dit uit eigen middelen doen. Dit betekent volgens Nota dat er minder hoge (rente)kosten zijn. “Dat moet je niet onderschatten”.

BMW moet het nu vooral hebben van de verkoop van producten (auto’s en motoren). Maar Nota stelt dat in de toekomst de rol van dienstenaanbieder belangrijker wordt. “Daarmee wordt straks het grote geld verdiend”. Om een leidende positie in te kunnen nemen op dit gebied, heeft BMW recentelijk haar mobiliteitsdienst gefuseerd met die van Daimler. “Dat is een uitstekende, slimme strategische stap”.

Nota zegt dat er in de toekomst intensiever gebruik zal worden gemaakt van data van haar klanten. Bijvoorbeeld van de gebruikers van de deelauto’s. BMW kan hun gedrag tot in detail analyseren. “Met die kennis kunnen wij die klanten vervolgens een optimaal aanbod doen voor een koopauto als ze uit de stad verhuizen”. Data zijn dus zeer waardevol. Of anders gezegd: kennis is macht. Nota wijst er op dat BMW met haar parkmobile app reeds de grootste aanbieder van parkeerdiensten wereldwijd is. Die marktpositie kan in de toekomst gebruikt gaan worden voor het aanbieden van entertainmentproducten.

BMW is dus reeds actief op het gebied van autodelen, maar Nota dicht deze dienst voorlopig nog niet zoveel potentieel toe. De komende 10 tot 15 jaar zal het volgens hem een ‘marginaal’ product blijven. Jongeren geven weliswaar niet echt om bezit en zij zullen dus niet snel tienduizenden euro’s uitgeven aan een eigen auto, maar volgens Nota geldt deze trend alleen voor stadsbewoners, voor wie het praktisch kan zijn om de kunnen parkeren op gereserveerde plekken. “Maar als mensen ouder worden of buiten de stad gaan wonen, zal men een eigen auto blijven willen”.

China is voor BMW de grootste afzetmarkt. Met name de grote modellen zijn daar in trek omdat die meer status hebben en jonge Chinezen op die manier kunnen laten zien hoe succesvol zij zijn als ondernemer. Zichzelf trakteren op een mooie BMW is dan een populaire beloning. Maar veel van die grote modellen worden momenteel niet in China gemaakt. BMW importeert ze vanuit de VS en Duitsland. Dat is niet zonder risico nu de Amerikaanse president Donald Trump overweegt om de vrijhandel te beperken Nota is zich bewust van deze onevenwichtigheid en het daarmee samenhangende gevaar en kondigt verschuivingen in het productieproces aan. Zo zal er eind juni begonnen worden met de fabricage van de X3 in China. Momenteel loopt dit SUV (samen met de X4, X5 en X6) alleen in het Amerikaanse Spartanburg van de band. Opnieuw bewijs dat BMW niet alle eieren in één mandje legt.

Reageren is niet mogelijk.