Prijs vergelijking Porsche 911 Cabriolet

0

Wat kan Autointernationaal.nl nu al kunnen beloven voor 2019? Karrenvrachten vol Porsche nieuws! Want van de nieuwe generatie 911 komen uiteraard weer tal van varianten op de markt. Na de afgelopen najaar gelanceerde Carrera S en 4S Coupé krijgen wij nu de cabrioletversie van de voorgeschoteld; een carrosserievariant die wij sinds 1981 van de beroemdste Porsche ooit kennen.

Porsche laat er geen gras over groeien: anderhalve maand na de lancering van de nieuwe, achtste generatie 911 in Coupé vorm, wordt nu al het dak afgezaagd van de legendarische en iconische Duitse sportieveling. Waardoor de 992-editie nu ook als Cabriolet met stoffen dak besteld kan worden. Hij komt in maart op de markt en gaat 172.500 euro (Carrera S) of 180.100 euro (Carrera 4S) kosten.

PorscheBMWMercedes-AMG
911 Cabrioleti8 RoadsterGT Roadster
Carrera S
172.500 euro168.100 euro174.389 euro
PorscheChevroletJaguar
911 CabrioletCorvette ConvertibleF-Type Convertible
Carrera 4SGrand SportR AWD
180.100 euro180.447 euro179.995 euro

De 911 Cabriolet ziet er uit zoals je hem zou verwachten en biedt dus op het eerste gezicht geen verrassingen, Toch is er wel degelijk sprake van een nieuw hydraulisch klapsysteem. Dat bestaat niet enkel uit stof en isolatiemateriaal, maar ook uit magnesium en een glazen achterruit. Het geheel klapt dankzij een herzien hydraulisch systeem in 12 seconden weg (of dicht). Daarvoor hoef je niet aan de kant te gaan staan, maar kan tot een snelheid van 50 km/u. Steunbogen van magnesium in het dak zorgen er door hun vorm voor dat de kap minder opblaast wanneer er gesloten wordt gereden. Dat oogt mooier en het is comfortabeler. Leg je het dak open, dan komt er automatisch een windscherm tevoorschijn.


Met de kap neer heeft de 911 Cabriolet zijn karakteristieke badkuipdesign. De standaard brede derrière (voortaan niet meer voorbehouden aan de Turbo modellen) accentueert dat nog eens. Verder is de 992-modelgeneratie herkenbaar aan de doorlopende LED strip tussen de smalle achterlichten. Het derde remlicht is dubbel uitgevoerd. Aan de voorzijde is de nieuwe editie nauwelijks te onderscheiden van het oude model. Zal Porsche zich verkooptechnisch daarmee in de vingers gaan snijden?

Net zoals zijn broer met vast dank start de nieuwe 911 Cabriolet zijn verkoopcarrière als Carrera S en Carrera 4S. Beide varianten hebben achterin een 3,0 liter 6 cilinder turboboxermotor hangen. Die is goed voor 450 pk (bij 6.500 toeren) en 530 Nm (bij 2.300 tot 5.000 toeren). Vermogen en koppel worden via een 8-traps automaat naar de achterwielen (S) of alle vier de wielen (4S) gestuurd. Porsche belooft dat er later een versie met handbak komt. De Carrera 4S Cabriolet met Sport Chrono Package kan in 3,6 seconden naar de 100 km/u sprinten. De Carrera S Cabriolet zonder het acceleratieverhogende pakket heeft daar 3,9 tellen voor nodig. De topsnelheid bedraagt, afhankelijk van de uitvoering, 304 à 306 km/u.

De 8-traps automaat met dubbele koppeling is nieuw en zwaarder dan de transmissie met 7 versnellingen van de vorige generatie. Porsche heeft echter bewust voor montage gekozen omdat de bak kan worden gekoppeld aan een elektromotor. Van de 992-editie komt voorlopig weliswaar nog geen stekkerhybride variant, maar de sportwagen is er al wel vast op voorbereid. Reken er op dat het faceliftmodel dat medio 2022 op de markt komt wel elektrische ondersteuning zal hebben.


De voorzijde van de nieuwe, grotendeels van aluminium vervaardigde 911 mag dan ogenschijnlijk amper veranderd zijn, kopers kunnen wel genieten van een opgefrist interieur met een knoert (10,9 inch) van een infomedia scherm. Alles is digitaal, op de centraal geplaatste analoge toerenteller na. Eveneens nieuw is een nachtzicht systeem. Parkeerassistentie in de vorm van een achteruit rij camera is standaard.

De nieuwe 911 Cabriolet is voor het eerst verkrijgbaar met het Porsche Active Suspension Management (PASM), die de adaptieve ophanging middels een met 10 mm verkleinde grondspeling, kortere veren en stijvere stabilisatorstangen stugger afstelt. Dat moet zorgen voor een sportiever en strakker weggedrag. Zowel de spoorbreedte als de wielbasis van de 992-editie zijn groter werden, terwijl de velgen achter nu één maatje meer hebben (20 inch wielen vóór en 21 inch exemplaren achter).

Net als de Coupé beschikt de Cabriolet over een Wet modus, die middels een sensor in de voorste wielkast aan geluid nattigheid detecteert en de rij parameters van de auto daaraan aanpast. De bestuurder krijgt tegelijkertijd een waarschuwing en het stabiliteitsprogramma gaat in een meer alerte veiligheidsmodus. Maar het is natuurlijk vooral hopen op een mooie, lange en vooral droge zomer.

Comments are closed.