BMW test nieuwe generatie elektrische auto’s

0

De tests met de BMW iX3, i4 en iNext zijn in volle gang. Dat kan worden afgeleid uit de poolcirkel beelden van de gecamoufleerde prototypes van de nieuwe generatie elektrische modellen van de autofabrikant. BMW voert nu tests uit nabij de poolcirkel om te kijken hoe de accu’s en elektromotoren functioneren bij extreme kou en om te testen of er dan niet te veel actieradius verloren gaat.

BMW verspreidde eerder al een foto van de iNext in een testomgeving. Nu krijgen wij voor het eerst ook het prototype van de i4 in beeld. Op de beelden is ondanks de camouflage duidelijk te zien dat deze elektrische auto een emissieloos alternatief voor de 4-serie Gran Coupé wordt. Maar dan wat hoger. Als jij nou zegt: “oh, maar dan is het eerder een emissieloos alternatief voor de 3-serie Gran Coupé!”, dan zal Autointernationaal.nl daar niet tegenin gaan. Alleen heeft BMW dat zelf liever niet, want dit model zal de geschiedenis in gaan als een flop. Een directe opvolger (met verbrandingsmotor) is dan ook niet gepland.

Hoe dan ook, de i4 is een 5-deurs liftback. De auto heeft een actieradius van 600 kilometer en kan dankzij een vermogen van 204 pk in circa 4 seconden naar 100 km/u accelereren. BMW spreekt over een topsnelheid van meer dan 200 km/u. De i4 komt net als de iNext in 2021 op de markt. Hij gaat dan concurreren met de Audi e-Tron Sportback en GT. De productie vindt plaats in München.

De iNext moet het technologische uithangbord van BMW worden en is volgeladen met slimme computers die samen met een compleet nieuw modulair platform gedeeltelijk autonoom rijden op niveau 3 mogelijk maken. Ook de iNext komt op een acculading 600 kilometer ver. Qua formaat zit deze cross-over tussen de X4 en de X6 in. Daarmee wordt de iNext met zijn coupéachtige daklijn een directe concurrent van de Audi e-Tron. Overigens zal de productieversie een andere naam krijgen, vermoedelijk iX5. BMW heeft de hele straat van iX1 tot en met iX9 geclaimd.

Met de iX3 hebben we al eerder kennisgemaakt. Deze BMW komt in 2020 op de markt. De elektrische SUV heeft een vermogen van meer dan 270 pk en een actieradius van ruim 400 kilometer volgens de WLTP cyclus. Het 70 kWh sterke accupakket van de iX3 is uitgerust met een zogeheten Charging Control Unit waarmee de elektrische SUV geschikt is voor snelladers van 150 kW. Daarmee moet de batterijenset in 30 minuten op te laden zijn. De iX3 is inmiddels te reserveren. Eind dit jaar of begin volgend jaar start de productie. Die vindt in het Chinese Shenyang plaats. De iX3 is afgeleid van de bestaande X3, maar krijgt een aangepaste grille en andere bumpers.

Comments are closed.