Daimler in zwaar weer

0

Daimler is nog negatiever over de resultaten die dit jaar behaald zullen worden. Het moederbedrijf van Mercedes-Benz en Smart moet miljarden euro’s meer opzij leggen wegens een grote terugroepactie en lopende rechtszaken rond dieselauto’s. Daardoor belandde het concern in het tweede kwartaal diep in de rode cijfers.

Het autoconcern verwacht 1,6 miljard euro meer kwijt te zijn dan geraamd aan juridische kwesties rond sjoemeldiesels. Daar komt nog eens een voorziening van 1 miljard euro bij, omdat problemen met airbags van leverancier Takata wijder verspreid zijn dan aanvankelijk gedacht. “Nieuwe informatie leidt tot een herziene risicoanalyse voor de voorzieningen in verband met een uitgebreide terugroepactie in Europa en de rest van de wereld”, zo meldt Daimler. Ook zal een strategiewijziging meer kosten met zich meebrengen.

Al met al verwacht Daimler op basis van voorlopige cijfers een operationeel verlies van 1,6 miljard euro in zijn tweede kwartaal. Vorig jaar werd er in dezelfde periode nog een winst van 2,6 miljard euro gerealiseerd. Voor heel 2019 wordt een aanzienlijk lager bedrijfsresultaat verwacht dan in het voorgaande jaar, terwijl het concern eerder min of meer op een gelijke uitkomst als in 2018 rekende. De verliezen hebben vooral betrekking op Mercedes-Benz Cars dat 700 miljoen euro in het rood uitkwam en de bestelwagentak die zelfs 2 miljard euro verlies leed. De truckdivisie wist nog wel winst te maken, namelijk 700 miljoen euro.

Daimler stelt ook last te hebben van een groeivertraging op de wereldwijde automarkt. Daarnaast lopen productieverhogingen niet volgens plan, waardoor er minder nieuwe modellen beschikbaar zijn. Zo kwam de levering van de nieuwe generatie Mercedes-Benz GLE langzamer op gang dan gepland. Ook had Daimler diens elektrische cross-over EQ C (bovenste foto) graag eerder in stelling willen brengen.

Nog geen maand geleden kwam de nieuwe topman van Daimler, Ola Källenius (tweede foto), ook al met een winstwaarschuwing naar buiten. Aanleiding was toen het feit dat de fabrikant van het Duitse ministerie van Transport 60.000 dieselauto’s van het type Mercedes-Benz GLK moest terugroepen omdat ze software bevatten om uitstootwaarden de manipuleren. Källenius stelde toen de toch al sombere verwachtingen verder naar beneden bij. Al met al wordt verwacht dat Mercedes-Benz Cars nu op een marge uitkomt van hooguit 3 tot 5 procent, terwijl eerst op 6 tot 8 procent werd gerekend. De bestelwagentak komt zelfs op minus 15 tot 17 procent uit.

Defecte airbags van het inmiddels failliete Takata noopten tal van autofabrikanten in de afgelopen jaren al tot het terugroepen van tientallen miljoen auto’s. Metalen onderdeeltjes kunnen losschieten, wat tot meerdere dodelijke ongelukken heeft geleid.

 

Uitstoot test

Dat er door Daimler extra geld apart wordt gezet vanwege de dieselperikelen is dus een tegenvaller, maar een opsteker is de uitkomst van een Europese uitstoottest die mede opgezet is door de Consumentenbond. Daarin wordt de Mercedes-Benz C 220d als net zo ‘groen’ gekwalificeerd als volledig elektrische auto’s. Het is voor het eerst dat een dieselauto in deze test de maximale score haalt.

De Mercedes haalde een 10 in de zogeheten Clean Air Index, waarin schadelijke uitlaatgassen worden gemeten. Elektrische voertuigen krijgen dankzij hun gebrek aan uitstoot automatisch de maximale score. De Energy Efficiency score van de Mercedes-Benz C 220d in de Green NCAP, de naam van het overkoepelende programma, blijft nog wel achter bij die van elektrische voertuigen. Daardoor haalt de auto geen 5 maar 3 sterren. Voor een eerlijke vergelijking wordt het brandstofverbruik omgerekend naar kWh.

De BMW i3, de Hyundai Ioniq en de Nissan Leaf zijn volgens Green NCAP de groenste voertuigen. De Volkswagen Up en Opel Corsa met 1,0 liter benzinemotor komen daar dankzij een lage uitstoot en gunstig brandstofverbruik het meest dichtbij in de buurt. De Mercedes-Benz C 220d scoort weliswaar een 10 op de Clean Air Index, maar slechts een 5,3 op de Energy Efficiency Index. Ook de Renault Scénic Blue dCi 150 haalt met een 8,6 op de Clean Air Index een erg groene score.

De organisatoren, een samenwerkingsverband tussen Europese consumentenorganisaties, brancheverenigingen, universiteiten en overheden, gaan nog niet uit van het zogeheten ‘bron tot wiel’ principe. Daarbij wordt bijvoorbeeld ook gekeken naar de milieubelasting van het productieproces van accupakketten. Op termijn moet dat wel worden meegewogen, zeggen ze in een persbericht.

Reageren is niet mogelijk.