Faraday Future krijgt nieuwe toekomst als Human Horizons Hiphi 1

0

Een Chinese startende onderneming met een hele hoop grootse plannen, een boel technische snufjes en een berg aan cijfers: dat hebben wij vaker voorbij zien komen, al doen de jongens van Human Horizons het net even anders.

Meestal presenteren Chinese startende ondernemingen een hyper sportwagen met haast ongelofelijke specificaties: een vermogen dat, net zoals de actieradius, uit 4 cijfers bestaat bijvoorbeeld. Ook Human Horizons debuteerde daarmee. Maar dit keer zingt het jonge bedrijf een toontje lager, al gaat het onverminderd aan een elektrisch studiemodel. Maar dan verpakt als SUV. Die heeft ongetwijfeld betere slaagkansen op de automarkt.

Het studiemodel van Human Horizons heet Hiphi 1 en is ‘Smart’. Dat wil zeggen dat hij dankzij de aanwezigheid van liefst 562 sensoren gedeeltelijk autonoom kan rijden (op Level 3, oftewel op snel & buiten wegen onder toezicht van de bestuurder) en de deuren elektrisch kan openen & sluiten (met als toevoeging dat ze monitoren of ze niets kunnen raken; desnoods wordt het proces onderbroken). Ook is de Chinees voorzien van intelligente luchtvering en draaicirkel verkleinende vierwiel besturing.

Daarnaast is het mogelijk om met de voor & achterlichten tekst berichten te versturen naar andere verkeersdeelnemers. De HiPhi 1 kan daarnaast met zijn koplampen patronen op het wegdek projecteren (de Mercedes-Benz S klasse kan dit trucje ook). Human Horizons denkt hierbij bijvoorbeeld aan een zebrapad om aan voetgangers duidelijk te maken dat zij veilig kunnen oversteken. De achterlichten kunnen symbolen weergeven. De Hiphi 1 kan dus met zo’n beetje alles in de buitenwereld communiceren. Daarvoor maakt de creatie van Human Horizons gebruik van zogeheten vehicle-to-everything communication (V2X). Bovengenoemde sensoren houden ook de inzittenden in de gaten. De eigenaar kan daarbij dankzij gezichtsherkenning rekenen op een voorkeursbehandeling.

Binnenin gaat het hightech feest door met een dashboard dat bijna helemaal uit 3 digitale schermen bestaat en waar de voorpassagier kan genieten van een 19,9 inch groot display om hem of haar te laten entertainen. Een hoop LED verlichting en razendsnel 5G internet is standaard. Human Horizons gaat niet in op de gebruikte materialen, maar voor deze concept versie lijkt voornamelijk metaal en leer gebruikt te zijn.

De tweede zit rij bestaat uit 2 losse stoelen die over verwarming, ventilatie en voetensteunen beschikken en zich naar believen elektrisch laten verschuiven & stellen. Helemaal achterin (op de derde rij) is het comfort wat beperkter, maar volwassenen zouden ook daar goed moeten kunnen zitten dankzij een wielbasis van 3,12 meter (even groot als bij een Range Rover LWB). In totaal is er dus plek voor 6 personen.

Terugkomend op die elektrische deuren: als jij de achterportieren van de Tesla Model X al indrukwekkend vindt, dan ga je vast helemaal uit jouw bol vanwege deze exemplaren. Het onderste gedeelte scharniert à la een Rolls-Royce aan de achterzijde, terwijl de bovenste helft als een vleugeldeur open gaat. De voorportieren openen op de traditionele manier, maar kunnen wel verder dan gebruikelijk naar buiten worden gedraaid. De achterdeuren zijn voorzien van een zogeheten superstart setting. Daarmee val je nóg meer op. In de superstart setting gaan alle deuren aan één kant open en klapt het dakpaneel ook weg. Zo kan de achterpassagier uit zijn of haar stoel opstaan, een minzame blik werpen op het volk op straat (of op de terrassen) en vervolgens van zijn ‘podium’ afstappen. Human Horizons noemt dit de Parade modus.

Met een actieradius van 644 kilometer en een extreem snelle acceleratie denkt Human Horizons dat de Hiphi 1 goed in de smaak zal vallen. Daar zijn we dus toch weer bij die haast ongelofelijke specificaties aanbeland. Bovendien is het genoemde rij bereik gebaseerd op de verouderde NEDC meetmethode, waardoor er in de praktijk rond de 500 kilometer gereden moet kunnen worden met de elektrische SUV. De HiPhi 1 heeft 2 elektromotoren (één op elke as) die elk 272 pk produceren. Daarmee zou de sprint naar 100 km/u met deze vierwiel aangedreven Human Horizons in 3,9 seconden geklaard moeten zijn. Het accupakket heeft een capaciteit van 96 kWh en is in de vloer gemonteerd.

Human Horizons noemt de Hiphi 1 “een premium, door supersportwagens geïnspireerde, elektrische SUV”. Autointernationaal.nl ziet er vooral een ander model in dat er maar niet in slaagt om op de markt te komen: de uit 2017 stammende, Amerikaanse Faraday Future FF91. Er is dus in zekere zin sprake van een recycling design, afkomstig van een technisch failliet bedrijf. Of van een sterk staaltje Chinees kopieergedrag. Als HiPhi 1, zoals we hem hier zien, zou het ontwerp wel klaar moeten zijn voor productie. Wanneer het eerste exemplaar van de band rolt, vertelt Human Horizons dan weer niet. In de wandelgangen wordt 2021 genoemd.

Reageren is niet mogelijk.