In detail: Chevrolet Corvette Live

0

De Chevrolet Corvette maakt een ommezwaai. Niet door elektrische aandrijving te omarmen (nee, er wordt vastgehouden aan een klassieke V8 waarvan het basisontwerp bijna 65 jaar oud is), maar door voortaan die motor midscheeps achter te plaatsen. Is dat een gouden zet? Amerika stond even stil toen het doek van de nieuwe Corvette af ging. De sportwagen haalde zelfs de televisiejournaals.

Sinds 1983 was de Corvette een sportwagen volgens Amerikaans receptuur: motor voorin (aanvankelijk een tamelijk luie 6 cilinder) en aandrijving op de achterwielen. Op zich niks mis mee want de generatie die nu afzwaait is een prima product. Maar de 8ste editie van de Corvette wil zich echter gaan meten met de écht sexy sportwagens zoals de Ferrari F8 Tributo, de Lamborghini Huracan en de McLaren Sport Series. En dus huist zijn motor voortaan achterin.

De in België geboren legendarische ingenieur Zora Arkus-Duntov (1909-1996), de man die de Corvette groot heeft gemaakt en als ‘vader’ van de sportwagen kan worden beschouwd, speelde al sinds 1959 met het idee om voor Chevrolet een versie met midscheeps achter geplaatste motor te bouwen. Hij ontwikkelde later nog meer prototypes, maar die werden mede vanwege de 2 oliecrisis (1973 en 1979) door een veto van de General Motors directie getroffen. Anno 2019 durft het autoconcern, dat zichzelf na een faillissement in 2009 opnieuw probeert uit te vinden, het wel aan: men wil graag laten zien waartoe het bedrijf technologisch in staat is.

“We hadden met het oude concept (de Corvette C7 stamt uit 2013, red.) de limieten op het gebied van prestaties bereikt, dus er was een nieuw plan nodig”, aldus Mark Reuss (foto), president van General Motors. De nieuwe Corvette ziet er volgens hem nog steeds herkenbaar uit, maar “rijdt beter dan elke eerdere edities van de Chevrolet sportwagen”. Reuss belooft dat de 8ste generatie een betere gewichtsverdeling heeft dan zijn voorganger en dat het stuurgevoel veel directer is, onder meer omdat de bestuurder dichter op de vooras van de auto zit. Verder is de wielophanging compleet nieuw. Het is de eerste Corvette zonder dwarse (glasvezel) bladveer aan de achterkant. De met schroefveren uitgevoerde ophanging is nu rondom geheel onafhankelijk en moet daarmee voor meer comfort zorgen. Door de nieuwe opzet werd de stuurinrichting korter en stijver. De 8ste generatie Corvette zou daardoor veel strakker moeten rijden (hoe meer gewicht je tussen de assen hebt, hoe minder jouw auto ‘slingert’).


Het resultaat is nu een Corvette zoals wij hem nog nooit hebben gezien. Dat hij in Ferrari rood werd gepresenteerd, is vast geen toeval. De voorkant is kort en de derrière lijkt oneindig door te lopen. Het drukke, hoekige en agressieve lijnenspel van zijn voorganger erft de nieuwe Corvette (C8 genaamd) echter wel. Flinke koelsleuven in de heupen moeten de V8 op temperatuur houden. Of dat hem echt mooi maakt, is voer voor discussie. Klapkoplampen heeft de Corvette al een aantal generaties niet meer en nu verdwijnt ook de centrale uitlaat.

Triviale zaken als deurgrepen worden aan het oog onttrokken. Chevrolet meldt dat de nieuwe Corvette op een aluminium basis staat. Dat is reuze modern, maar al met al doet de fabrikant met de motorische ommezwaai toch een gewaagde zet. De nieuwe editie is 4,63 meter lang. Daarmee is hij 13 centimeter langer dan zijn voorganger. Verder is de nieuwe Corvette 1,93 meter en 1,23 meter hoog. Tussen de voor en achter as bevindt zich een afstand van 2,72 meter.

De met een Targa dak uitgeruste Corvette C8 beschikt niet meer over een schitterend lange motorkap zoals de vorige generaties. De in diverse kleuren leverbare cockpit is liefst 42 centimeter naar voren verhuisd om plaats te creëren voor de midscheeps gemonteerde motor. Er kan voor supersportwagen begrippen veel bagage worden meegenomen in de nieuwe Corvette, namelijk 357 liter, waarvan 70 liter voorin en 287 liter achterin.

Chevrolet wil hiermee duidelijk maken dat (ook) de 8ste generatie een dagelijks bruikbare auto is. Bijvoorbeeld om te gaan golfen, want in de kofferbak passen 2 golftassen. Maar dan kan je bij mooi weer echter niet het dak verwijderen, want de bagageruimte is de enige plek waar je het paneel kwijt kunt.

Binnenin zorgt Chevrolet voor nog meer gefronste wenkbrauwen. Het interieur is zo absurd dat het bijna een Lamborghini uit de jaren tachtig kon zijn. Kijk maar eens naar die gigantische centrale knoppenwinkel die vanuit het dashboard naar de brede middentunnel loopt. Onder elkaar geplaatst bevinden zich daar 22 schakelaars, onder andere voor de automatische airconditioning en de stoelverwarming. Volgens Chevrolet is het interieur ontworpen met een F-22 en F-35 gevechtsvliegtuig in het achterhoofd. Het instrumentarium is gericht op de bestuurder en dat is duidelijk een verbetering ten opzichte van vorige generaties Corvette. Maar of de bizarre knoppenbrug ergonomisch ook een vooruitgang is, zal een test moeten uitwijzen. General Motors belooft een meer hoogwaardige materiaalkeuze en een verbeterde assemblagekwaliteit; een belangrijke reden waarom eerdere edities van de Corvette nooit helemaal serieus werden genomen in het supersportwagen segment.

De elektrisch bedienbare stoelen hebben een geheugenfunctie, de Corvette heeft voortaan een bandenspanning sensor en hij is leverbaar met een 10 of 14 speakers tellende geluidsinstallatie van Bose. Achter het aan zowel de onder als boven zijde afgeplatte 2-spaaks (!) stuurwiel zien we een 12 inch digitaal instrumentarium en ook aan de rechterzijde daarvan zit een digitaal display. Dat aanraakscherm hoort bij het infomediasysteem. Opvallend zijn verder de brede armsteunen in de portieren. De bijrijder kijkt uit op een stel dunne ventilatieroosters. Ook in de nu afzwaaiende Corvette had die persoon niets dan uitstroomopeningen om naar te staren.

Slimme snufjes biedt de nieuwe Corvette in de vorm van onder andere de digitale achteruitkijkspiegel, een verwarmbaar stuur en een van tal van functies voorzien multimedia systeem met aanraakscherm. Maar het leukst is de optionele opkrik kit, die het koetswerk met 4 centimeter verhoogt om de voorbumper en de bodem van de sportwagen te beschermen bij het nemen van verkeersdrempels. Die is actief tot een snelheid van 38 km/u en kan geprogrammeerd worden via het navigatiesysteem. Er kunnen maximaal 1.000 locaties opgeslagen worden. Op deze manier brengt de Corvette C8 alle infrastructurele problemen op jouw dagelijkse routes netjes in kaart.

De direct achter de stoelen geplaatste motor is echter een klassieker. Het is een atmosferische 6,2 liter V8 (ook multi-kleppen techniek en bovenliggende nokkenassen ontbreken) die 497 pk en 637 Nm levert. Het maximum koppel wordt bij 5.150 toeren vrijgegeven. “Niets komt in de buurt qua respons en geluid”, aldus Corvette hoofdingenieur Tadge Juechter (zie foto onder). De motor ligt trots te blinken onder een glazen paneel en heeft dry-sump smering (dat wil zeggen een aparte oliepomp i.p.v. een carter waarin de meeste olie ligt), waardoor hij lager geplaatst kan worden. Het zogeheten LT2 blok (een verbeterde en aan plaatsing midscheeps achter aangepaste versie van de LT1 motor) kan de helft van zijn cilinder uitschakelen om het verbruik te temperen. Zoals gebruikelijk bij een moderne supersportwagen valt er in de Corvette niet meer zelf te schakelen. Een derde pedaal ontbreekt dus. In plaats hiervan wordt de Corvette standaard geleverd met een hightech 8-traps DCT automaat van Tremec die voorzien is van een dubbele koppeling.

Het prestatieniveau mag er zijn. Sprinten naar 100 km/u doet de nieuwe Corvette (met Launch Control) in afgerond 3 seconden. Daarmee laat deze instapversie (later volgen sterkere uitvoeringen) alle vorige generaties in het stof laat bijten. Hij is zelfs meer dan een seconde sneller dan de vorige Corvette, de 460 pk sterke C7, en even rap als diens topuitvoering. De relatief goede acceleratie is namelijk te danken aan het hoge gewicht dat op de achterwielen drukt. Dat is het grote voordeel van een midscheeps achter plaatste motor. Een topsnelheid wordt nog niet opgegeven.

De 1.530 kilo zware Corvette C8 beschikt over 6 verschillende rij modi. Er zijn standen voor toeristisch (‘Tour’) en sportief gebruik (‘Sport’), aangevuld met een extreme circuitmodus (‘Track’). In ‘MyMode’ kan de bestuurder zelf de parameter mix van stuurgedrag en demping bepalen. In de speciale ‘Z Mode’ presteert de aandrijflijn (gaspedaal respons en schakel karakter) volgens Chevrolet altijd optimaal. Daarnaast is er de stand ‘Weather’ voor op glad wegdek.

Chevrolet gaat deze Corvette, die als extra typeaanduiding het historisch verantwoorde ‘Stingray’ in eigen land aanbieden voor minder dan 60.000 dollar. Ter vergelijking: de huidige generatie kost daar in basistenue 56 mille. Dit betekent dat de nieuwe Corvette in Nederland circa 170.000 euro gaat kosten. Een bedrag waarvoor je bij ons geen Ferrari, Lamborghini of McLaren kan kopen. Zelfs de Pure versie van de Nissan GT-R (174.900 euro) is duurder, evenals de Porsche 911 Carrera 4 GTS (173.800 euro), de BMW M850i Coupé (172.937 euro), de Jaguar F-Type R (172.940 euro) en de Mercedes-AMG GT S (181.188 euro).

Chevrolet heeft ook direct een optioneel Z51 pakket voor de nieuwe Corvette ontwikkeld, dat de standaard gemonteerde Michelin Sport banden vervangt door sportievere Pilot Sport 4S exemplaren en dat daarnaast grotere Brembo remmen, actieve Magnetic Ride Control dempers, een sportuitlaat systeem (zorgt voor 5 pk extra), een sperdifferentieel, een beter koelsysteem en een splitter aan de voorkant toevoegt. Ook een Aero pakket behoort tot de mogelijkheden. De bijbehorende achterspoiler kan tot 180 kilo aan neerwaartse druk genereren. Ook het eerder genoemde Launch Control op de optielijst te vinden.

De nieuwe Corvette Stingray zal door Chevrolet ook worden aangeboden als Convertible. Die zal tegen de zomer van volgend jaar te koop zijn. De Corvette Convertible heeft niet zoals een Audi R8 Spyder een ‘platte’ achterkant, maar 2 ‘bulten’ zoals de open bolides van Ferrari en McLaren dat ook hebben. Er is nog geen informatie over de dakconstructie die Chevrolet gaat gebruiken, dus ook niet over de tijd die nodig is om de (stoffen?) kap te openen of te sluiten. Maar op deze foto’s kan je de visuele verschillen met de Corvette C8 Coupé / Targa zien.

De eerste exemplaren van de nieuwe, in 12 kleuren en met 3 typen sportstoelen leverbare, Corvette lopen later dit jaar in General Motors’ Bowling Green Assembly fabriek in Kentucky van de band. De showroomintroductie in eigen land is voor begin 2020 gepland. Leuk nieuws voor onder andere de Australiërs, Britten en Japanners: voor het eerst in de geschiedenis van de Corvette wordt hij ook af fabriek in rechts gestuurde vorm leverbaar. ‘Down under’ gaat hij als Holden verkocht worden. In een later stadium zal het gamma onder andere worden uitgebreid met een C8.R raceversie. Ook hybride techniek is denkbaar. Zelfs een volledige aandrijflijn wordt niet uitgesloten omdat dit volgens Reuss past in General Motors’ strategie om met haar toekomstige auto’s te streven naar “nul emissie, nul verkeersdoden en nul files”.

De tijd zal leren hoe de breuk met tradities, heilige huisjes en conventies goed uit zal pakken voor Chevrolet. Feit is dat de markt voor supersportwagens al jaren niet of nauwelijks meer groeit omdat de ‘jonge aanwas’ liever een Tesla of SUV heeft. Feit is ook dat General Motors nogal wat problemen heeft gehad bij het productierijp maken van de nieuwe Corvette (prototypes reden al 2 à 3 jaar en steeds opnieuw trad er een euvel op; al met al duurde de ontwikkeling 14 jaar) en dat het autoconcern geen ster is in het uitsluiten van kinderziektes bij nieuwe modellen (om het zachtjes uit te drukken). Maar wie weet laat General Motors nu zien dat zij zichzelf na het faillissement daadwerkelijk opnieuw uitgevonden heeft.

Reageren is niet mogelijk.