Daimler gaat bezuinigen om meer te kunnen investeren in elektrificatie

0

Daimler, het moederbedrijf van onder meer Mercedes-Benz, gaat fors in haar personeelsbestand snijden. Zo hoopt de autofabrikant 1,65 miljard euro te besparen. De bezuinigingsoperatie is nodig om investeringen in de ontwikkeling van meer (deels) elektrische modellen te bekostigen. “Wij moeten uitgebreide maatregelen nemen om de CO2-doelstellingen te halen”, aldus bestuursvoorzitter Ola Källenius van Daimler uit.

Vooral Mercedes-Benz zal de pijn voelen. Eén op de tien werknemers van deze divisie met een managementpositie moet het veld ruimen. In totaal zullen door Daimler 1.100 functies worden geschrapt. Niet alleen in Duitsland, maar wereldwijd verdwijnen managementbanen en arbeidsplaatsen van administratieve medewerkers. De besparingen moeten tegen 2022 in totaal 1,65 miljard euro aan besparingen opleveren, maar zullen in de komende 2 jaar nog wel zwaar op de winst drukken.

Källenius (foto) maakt deze week meer details bekend van de bezuinigingsoperatie. Als gevolg van de bezuinigingen zouden de 300.000 werknemers het komende jaar moeten afzien van loonsverhoging. Daimler gaf dit jaar al meerdere winstwaarschuwingen af. Het bedrijf hield in het eerste halfjaar 907 miljoen euro over aan haar activiteiten, hetgeen 78 procent minder was dan in 2018. Naast inkrimping van het personeelsbestand gaat Daimler ook investeringen in onroerend goed, fabrieken, machines en in onderzoek & ontwikkeling reduceren.

De bezuinigingen zijn zoals gezegd nodig om de ontwikkelingskosten te financieren van (deels) elektrische auto’s die noodzakelijk zijn om de doelstellingen op het gebied van de reductie van CO2-uitstoot realiseren. Källenius zegt hierover: “Wij maken het bedrijf gereed voor transformatie en hebben daarbij een duidelijke strategie voor de toekomst. Dit heeft echter een negatieve invloed op onze verdiensten in 2020 en 2021. Om in de toekomst succesvol te blijven, moeten wij nu handelen en onze financiële slagkracht aanzienlijk versterken”.

De Daimler topman gaat er daarbij overigens wel van uit dat de markt voor premium auto’s sterk blijft groeien. De vraag naar auto’s uit het luxe segment zal in een hoger tempo toenemen dan naar personenwagens van zogeheten volumeproducenten. Mercedes-Benz heeft volgens Källenius ook een goede uitgangspositie om leider in het premium segment te blijven. Maar niemand is onkwetsbaar en ook voor dit luxemerk geldt dat de wereldwijd strenger wordende CO2 regelgeving voortdurend hoge investeringen vereist. “Het uitgebreide scala aan stekker hybride en volledig elektrische personenwagens leidt tot een kostenstijging die negatieve gevolgen heeft voor het rendement van de personenauto divisie van Mercedes-Benz”.

Mercedes-Benz zit momenteel middenin de transitie naar milieuvriendelijke personenauto’s, maar heeft de ontwikkeling van dergelijke personenwagens nog niet zo goed onder de knie als Tesla, getuige de matig gerecenseerde elektrische cross-over EQ C (foto) die ook in Nederland geen succes is. Om een nieuwe generatie emissievrije auto’s te kunnen ontwikkelen is heel veel geld nodig. Een extra probleem daarbij is dat met dergelijke personenwagens momenteel niet of nauwelijks geld wordt verdiend. Daimler heeft naast de uitdagingen op milieugebied ook te maken met diverse terugroepacties die bijzonder veel geld kosten.

Op 1 januari 2021 gaan in Europa de nieuwe uitstoot regels in. Dit betekent dat het Daimler concern feitelijk nog 13 maanden heeft om haar gamma aan te passen aan de nieuwe normen, tenminste als zij hoge boetes vanuit Brussel wil voorkomen. De nieuwe uitstoot regels zijn alleen haalbaar als een aanzienlijk deel van de vloot geheel elektrisch is. Vanaf 1 januari 2021 mag de gemiddelde uitstoot van het gamma van een op de Europese markt opererende autofabrikant niet hoger zijn dan 95 gram CO2 per km. Voor de context: de A 160 stoot 130 gram uit, de C 180 zit op emissiewaarde van 134 gram en de GLC 200 belast het milieu met 152 gram Er moet dus heel veel gecompenseerd moeten worden in korte tijd.

Normaliter zijn de margerijke grote SUV modellen een belangrijke inkomstenbron voor Mercedes, maar daar moet de klant nu langer op wachten. “De omschakeling bij de productie van de GLE en GLS naar een nieuw platform heeft een aanzienlijke uitdagingen met zich meegebracht”, aldus Källenius, die vermoedelijk eufemistisch is in zijn woordkeuze (hij spreekt dus niet à la zijn Tesla collega Elon Musk van een “productie hel”. Veel exemplaren van de GLE zijn tijdelijk in een grasveld geparkeerd omdat de bouwkwaliteit ondermaats is (foto).

De woordvoerder van Daimler Nederland bevestigt de problemen: “Als gevolg van de omschakeling moeten ook in Nederland sommige klanten langer dan voorzien op hun nieuwe SUV wachten. Mercedes-Benz doet er alles aan om de bestelde voertuigen zo snel mogelijk te kunnen uitleveren”. Onder Duitse dealers is inmiddels onrust ontstaan over de problemen rond de levering van de nieuwe GLE en GLS. Zij stellen dat de vertragingen en andere problemen (op het gebied van de bouwkwaliteit) veroorzaakt zouden zijn door bezuinigingen. Goedkoop blijkt dus duurkoop te zijn. Voor een autofabrikant met premium status een treurige uitkomt.

Reageren is niet mogelijk.