Nieuwe Hyundai i20 inside

0

Eerder deze maand presenteerde Hyundai de nieuwe i20. Voor wat betreft het dashboard moesten wij het toen doen met een schets. Maar nu komt Hyundai alsnog met een foto van de boordplank van de nieuwe i20.

Doet het exterieur van de nieuwe i20 enigszins de wenkbrauwen fronsen vanwege de wel erg extravagant vormgegeven grille en lichtunits enerzijds, en vanwege carrosserie proporties die aan de Skoda Scala doen denken anderzijds, met het dashboard is niks mis. De twee min of meer in elkaar overlopende, 10,25 inch grote displays kennen wij tot nu toe eigenlijk alleen van premium automerken.

Eén scherm zit direct achter het opvallend vormgegeven stuur en fungeert uiteraard als instrumentarium. Het tweede display bevindt zich ter rechter zijde,  midden op het dashboard, en is gekoppeld aan het infomediasysteem dat compatibel is met zaken als Apple Carplay en Android Auto. Beide schermen lijken één gezamenlijke omlijsting te hebben. Dit is ook bij het kleine broertje van de i20, de eveneens nieuwe i10, het geval. Maar reken er niet op dat de basisuitvoering het grote centrale display krijgt. Ook voor het digitale instrumentarium zal bijbetaald moeten worden.

Wel standaard in elke uitvoering van de nieuwe i200 zijn de verticale lijnen over de gehele breedte van het dashboard die de suggestie wekken dat de boordplank één grote uitstroomopening van het ventilatiesysteem heeft. Het betreffende lijnenspel worden doorgezet in de deurpanelen. Hyundai gaat de nieuwe i20 leveren in drie kleurstellingen: Black Mono, Black & Grey en Black Mono & Yellow Green. De laatste tint werd in het verleden ook al gebruikt ter decoratie van de Kona.

Vorige week werd bekend dat Hyundai de nieuwe i20 gaat leveren met een reeks zuinigere motoren. Het gaat om een milde hybride techniek variant van de 1.0 T-GDI unit. Die is wederom verkrijgbaar met 100 pk en 120 pk. De zuinigere motoren met milde hybride techniek leveren lagere CO2 uitstoot cijfers op en dat is een goed uitgangspunt voor een scherpe prijsstelling in Nederland.

 

Geen leveringsproblemen in Nederland

De Nederlandse importeur van Hyundai heeft geen leveringsprobleem als gevolg van het corona virus. De in Nederland verkochte auto’s komen hoofdzakelijk uit fabrieken in Tsjechië (i30, Tucson, Kona) of Turkije (i10 en i20), zo laat woordvoerder Mike Belinfante weten. Hyundai heeft in Australië wel gewaarschuwd dat bestelde auto’s veel later of voorlopig helemaal niet geleverd kunnen worden. Dat komt doordat de productie in Azië deels stil ligt vanwege een gebrek aan uit China afkomstige onderdelen.

Hyundai heeft in eigen land (Zuid-Korea) ook te kampen met de gevolgen van het corona virus. Een toenemend aantal werknemers kiest vanwege een zich uitbreidende uitbraak er voor om zelf in quarantaine te gaan, oftewel zij blijven liever thuis dan dat zij in de fabrieken gaan werken. Hyundai heeft haar dealers in Australië aangeraden de klanten te melden dat zeker de helft van de modellen getroffen worden door vertraging bij de levering. “Hyundai heeft de productie teruggedraaid tot minder dan de helft van wat er normaal in ons land wordt verkocht”, zo is in de brief te lezen. Dat tikt flink aan want Hyundai is in Australië het derde automerk na Toyota en Mazda.

 

Reageren is niet mogelijk.