Nu officieel en in detail: de nieuwe Hyundai i20

0

Gisteren waren de eerste foto’s al voortijdig uitgelekt, maar nu presenteert Hyundai officieel de volledig nieuwe i20. De derde generatie wordt gekenmerkt door toonaangevende internet functies en het meest uitgebreide veiligheidspakket in zijn klasse. De nieuwe i20 wordt gebouwd in het Turkse Izmit en beleeft zijn wereldpremière op de autosalon van Genève in maart.

De nieuwe i20 wordt leverbaar met twee 10,25 inch schermen voor het digitale instrumenten cluster en het touch screen van het infomediasysteem. De 2 displays vormen visueel één geheel. Het stuurwiel is uitgerust met tuimelschakelaars. Andere noviteiten zijn nieuwe LED interieurverlichting (voor aangenamer licht in het donker) en 3 kleurenthema’s voor een persoonlijke touch in het interieur: Black Mono, Black & Gray en Black Mono & Yellow Green.

Het multimediasysteem kan overweg met Apple CarPlay en Android Auto voor een optimale telefoon connectie. Het bijbehorende scherm biedt tevens een split screen functie. Draadloos opladen van een telefoon kan in de middenconsole. De passagiers achterin hebben de beschikking over een extra USB poort. Het premium geluidssysteem van Bose (bestaande uit 7 speakers en een subwoofer) moet zorgen voor een topklasse geluidservaring.

De nieuwe i20 is voorzien van Hyundai Bluelink dat een breed scala aan internetdiensten biedt, waaronder Live Services en op afstand bedienbare voertuigfuncties via de telefoon applicatie. Voorbeelden zijn actuele informatie over weer, verkeer, snelheidscamera’s (waar dat wettelijk is toegestaan), parkeerruimte langs de openbare weg en in parkeergarages en op parkeerterreinen, Hyundai dealervestigingen in de omgeving en beschikbare tankstations.

Met de Bluelink app is het eenvoudig om de auto terug te vinden in een onbekende omgeving. Hiervoor dient men gebruik te maken van de ‘Find my Car’ functie. Met de applicatie is het ook mogelijk om op afstand de portieren te vergrendelen & ontgrendelen en om vanuit huis of werklocatie adresgegevens naar het navigatiesysteem in de i20 te sturen.

Het Hyundai SmartSense veiligheidspakket bevat nieuwe functies, waaronder een verbeterde Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) met herkenning van voetgangers en fietsers, evenals een op navigatie gebaseerde Smart Cruise Control (NSCC). De laatste voorziening gebruikt het navigatiesysteem van de i20 om te anticiperen op naderende bochten of rechte stukken op de snelwegen door de snelheid aan te passen voor extra veiligheid. Intelligent Speed Limit Assist (ISLA) waarschuwt de bestuurder met akoestische en visuele signalen als de snelheidslimiet wordt overschreden. In combinatie met de handmatig te bedienen snelheidsbegrenzer kan ISLA de gereden snelheid zelfs autonoom aanpassen. De Lane Following Assist (LFA) past automatisch de besturing aan om de i20 in het midden van zijn rijbaan te houden. De Blind-spot Collision-avoidance Assist Warning (BCA) maakt gebruik van radar en waarschuwt de bestuurder met een lichtsignaal in de buitenspiegel voor weggebruikers in de dode hoek. Indien nodig voert het systeem automatisch een remingreep uit om een aanrijding te (helpen) voorkomen.

Het veiligheidspakket van de nieuwe i20 zorgt volgens Hyundai ook voor extra veiligheid en gemoedsrust bij lage snelheden en tijdens parkeren. De Leading Vehicle Departure Alert (LDVA) waarschuwt de bestuurder als een voorligger wegrijdt en de bestuurder niet tijdig reageert, bijvoorbeeld in files of voor een verkeerslicht. Rear Cross-traffic Collision Assist (RCCA) waarschuwt voor kruisend verkeer tijdens het achteruit rijden, terwijl Parking Collision-avoidance Assist-Reverse (PCA-R) automatisch remt om een aanrijding te (helpen) voorkomen. De Parking Assist (PA) helpt de bestuurder bij het manoeuvreren in krappe parkeerruimtes met behulp van een reeks sensoren en biedt ook de mogelijkheid om de auto semi-autonoom te laten parkeren.

Andere veiligheidsfuncties voor de nieuwe i20 zijn: Lane Keep Assist (LKA), Driver Attention Warning (DAW), High Beam Assist (HBA) en eCall. Met laatstgenoemde systeem kunnen inzittenden met één druk op de noodknop contact opnemen met de hulpdiensten. eCall schakelt automatisch de hulpdiensten in als de airbags in actie komen.

In vergelijking met zijn voorganger biedt de nieuwe i20 een lagere daklijn (-24 mm) en een toegenomen breedte (+30 mm). De lengte is met 5 mm fractioneel toegenomen, evenals de wielbasis (+10 mm). Hyundai spreekt zelf van een krachtige uitstraling die verder versterkt wordt door nieuw ontworpen 17 inch lichtmetalen wielen. De nieuwe i20 wordt leverbaar in 10 carrosseriekleuren, waaronder 4 nieuwe: Intense Blue, Aurora Gray, Aqua Turquoise en Brass. Zij komen naast Polar White, Sleek Silver, Phantom Black, Dragon Red, Tomato Red en Slate Blue in het palet. Een 2-kleurige carrosserie met het dak in Phantom Black is optioneel.

Dankzij de toegenomen breedte en wielbasis biedt de nieuwe Hyundai i20 meer ruimte voor inzittenden. Tevens is de inhoud van de bagageruimte met 25 liter toegenomen tot 351 liter. De lagere schouderlijn en het extra ruitje achter de achterste portieren verbeteren het zicht voor de bestuurder ten opzichte van de vorige generatie i20.

De derde generatie i20 wordt leverbaar met nieuwe motoren voor verbeterde prestaties en meer efficiency. Aan de top van het gamma staat de 1.0 T-GDi benzinemotor in 2 vermogensvarianten: 100 pk of 120 pk. Beiden zijn voorzien van 48 volt milde hybride technologie. Dit zorgt voor 3 tot 4 procent brandstofbesparing en een even grote reductie van de CO2 uitstoot. Qua transmissie is er keuze uit een 7-traps automaat of een nieuw ontwikkelde handgeschakelde 6 versnellingsbak (iMT). Deze intelligente transmissie ontkoppelt de motor als de bestuurder het gaspedaal loslaat. Hierdoor gaat de auto in een vrijloopmodus voor extra brandstofbesparing.

De basisversie van de nieuwe i20 wordt aangedreven door een 84 pk sterke 1.2 MPI vier cilinder benzinemotor die is gekoppeld aan een handgeschakelde 5 versnellingsbak. De efficiëntere aandrijftechniek in combinatie met het 4 procent lagere gewicht van de derde generatie ten opzichte van zijn voorganger, zorgt volgens Hyundai voor zeer concurrerende CO2 waarden in deze klasse. De exacte specificaties van het gamma van de nieuwe i20 worden op een later tijdstip bekendgemaakt.

Reageren is niet mogelijk.