BYD stuurt Han naar Europa

0

BYD heeft haar nieuwste luxe sedan aan Europa gepresenteerd: de met een nieuwe type accu uitgeruste Han EV.

De Han EV is de eerste elektrische personenauto die is uitgerust met de nieuwe zogeheten Blade Battery technologie van BYD. Voor dit type accu belooft de Chinese fabrikant een sterk verbeterde veiligheid, een groter bereik en een vereenvoudigd, compacter design van het pakket. Een silicium carbide motorbesturing module stuwt de Han EV in 3,9 seconden naar 100 km/u. De bladbatterij biedt een theoretisch bereik van 605 kilometer op één lading (gemeten volgens de verouderde, niet erg nauwkeurige NEDC norm). De Han EV wordt ook uitgerust met DiPilot: het nieuwe zelflerende intelligente rij hulpsysteem dat profiteert van de nieuwste 5G technologie.


De prijs van de Han EV gaat naar verwachting 50.000 euro bedragen. De sedan zal naar verwachting eind juni in China worden geïntroduceerd. Met de Han EV zet BYD (de afkorting van: Build Your Dreams) de traditie voort om zijn personenauto’s te vernoemen naar Chinese dynastieën. Het R&D team van de autofabrikant bestaat uit mensen die naam maakten bij een aantal grote Europese merken. Een van hen is de van Audi afkomstige Wolfgang Egger. Hij is de designdirecteur van BYD. De Han EV gebruikt de nieuwe ‘Dragon Face’ ontwerptaal van BYD. Die combineert volgens Egger elementen van een traditionele Chinese draak met een moderne Europese designstijl. Het gebogen front en de dagverlichting zouden de vorm oproepen van een traditioneel Chinees drakengezicht. De hoge taille van de Han EV loopt volgens Egger naadloos over in de schuine en dunne D stijl, hetgeen een sterk gevoel van beweging zou moeten geven. De taps toelopende achterlichtclusters over de volle breedte van de auto benadrukken dynamiek, aldus de designdirecteur.

Eerder deze maand maakte BYD bekend dat zij met de Tang, een volledig elektrische SUV, een voet tussen de deur wil krijgen van de Europese automarkt. De Han EV is het tweede model dat bij ons aan de man zal worden gebracht. Hij is 4,98 meter lang en 1,91 meter breed. De hoogte bedraagt 1,5 meter. Daarmee is de Han EV een behoorlijk Chinees slagschip, want de sedan is namelijk 10 centimeter langer dan de Toyota Camry. Op de thuismarkt gaat hij ook geleverd worden in een minder krachtige (222 pk) voorwiel aangedreven uitvoering. Wij krijgen de ook een elektromotor (van 272 pk) op de achteras heeft.

De Han EV is behoorlijk compleet uitgerust. De sedan heeft een weelderig ogend interieur waarin wij niet alleen fraai ogende materialen, maar ook 2 digitale schermen tegenkomen waarvan er 1 fungeert als instrumentarium. BYD voorziet de Han EV van onder meer een noodremsysteem, Forward Collision Warning System, adaptieve cruise controle, dode hoek detectie en Lane Keeping Assistance. Door deze rij hulpen met elkaar te laten samenwerken, kan de sedan tot op zekere hoogte semi-autonoom rijden.

Reageren is niet mogelijk.